Side 1 av 2

Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 06:34
av Raymond
Heisann, nytt medlem her.

Etter å ha kjørt fransk turbobørsje noen år nå, vurderer jeg å kjøpe meg Saab. Har lyst på en litt rask, komfortabel og romslig stasjonsvogn, og synes da 9-5 er midt i blinken. Har lest time etter time om dette oilsludgeproblemet på disse motorene, og føler meg litt usikker på om en kjøper seg problemer. Et velfylt servicehefte er jo selvfølgelig viktig, men er det noe annet måten en kan forsikre seg om at alle oppgraderinger på veivhusvent. og slikt er utført? Og kan forsikre sog om at ikke det er tett/har vært tett? Så en skrev noe her om å kjenne at det ikke blåser for mye ut av oljepåfyllingshullet. Eller skal en heller gå for en V6`er? Ser det står en i Oslo til en ok pris (120-130.000). V6 har ikke turbo? Står også en 2.2diesel her i Halden her jeg bor, men den høres litt slapp ut med bare 120hk.

Veldig taknemmlig for alle svar! Dere er sikkert passe lei alle slike spørsmål fra nykommere her....

Og til sist, om noen har tips til et gullkjøp av en 9-5 til rundt 100.000,- (kan strekke meg noen titusen oppover) så kom gjerne med forslag! En slik som har skiftet olje hver 500 mil, aldrig hatt på utesko inni bil, kun brukt den på Søndager HVIS det har vært pent vær til kirken osv :wink:

Mvh
Raymond Johansen

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 07:57
av Ingvar N629
Hei og velkommen!

Joda, V6ern har turbo, en liten søt en. V6ern har ikke oilsludgeproblem, ulempen med sekseren er at den har 200 hk, punktum. Det finnes forsiktig trim til denne også, men den er ikke kjent for å like særlig mer enn de hestene den alt har.

Fireren derimot yter derimot glatt en del mer enn originalt om den får lov (skal du over aero-effekt bør du begynne å bytte litt småtteri), og 2,3-literen er momentsterk. 2,3T er en meget trivelig motor. I USA, kubikkens hjemland, var det visst problemer med å levere nok seksere en stund, kundene fikk da 2,3T isteden, med mulighet for å bytte inn i en sekser når det ble biler tilgjengelig. Det var det ingen som ville.

Det er skrevet mye om oilsludge her på forumet, søkefunksjonen kan sikkert gi deg en del lesestoff. Skal du handle en slik og være sikker på at den ikke vil få oilsludge-problem, så må motoren undersøkes mer grundig enn det som er normalt når man kjøper bruktbil. Men å måle kamkjedestrammer og kanskje til og med løfte på toppdekselet og se hvor mye avleiringer det ligger der, det kan du jo prøve å få med selger på.

Biler som har gått mye langkjøring har problemet i mindre grad. Småkjøring gir fort koksing, og hyppige oljeskift (hver 10k km er gunstig) hjelper bra.

I 2004 ble veivhusventilasjonen omgjort helt med et ekstra uttak i bakkant av motorblokka. Problemet anses da som løst, selv om det fortsatt står lavfriksjonsstempel i den.

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 08:46
av Turbo Kenneth n387
Hei,jeg er ingen ekspert på 9-5 på noen måte så det er nok andre som kan svare deg bedre her på forumet enn meg.

Men,når det gjelder 9-5 v6t så har jeg ivertfall personelige erfaringer da vi har v6èrn selv.
Dette er i utgangspunktet en opel motor som leverer ca 209hk uten turbo,men etter saab har fått fingret litt så er det blitt kastet på 1 stk turbo,men effekten har ramlet til ca 200hk.

Vi kjøpte vår M00 får 4 år siden,da hadde den rullet 130.000km og i går passerte den 250.000km.Jeg har hatt svært lite problemer med min bil,på motor siden har jeg måttet bytte veivaksel giver og turbo.Vanlig vedlikehold er utført,men jeg har væl vært noe slarkete .Det ser ut som om v6t ikke er plaget av oilsludge problemene som r4t motorne har.

Min bror har en M00 9-5 aero som er hissig,min er liksom litt mere avslappet.Men min våkner også til live når du trør pedalen i bånn,og spesielt når den passerer 110km`t opp til ca 180km`t drar den svært godt.Den er ingen rakett 0-100km`t men fungerer bra der også.
Ett annet pluss for meg er att den drar hengere som lett som bare det,sist jeg kjørte med henger hentet jeg enn bil i Rørvik som er 113mil for meg tur/retur.Da veide trekkvogna 1940kg og hengern 2120kg som selfølgelig er overlast,med ett sånn lass er du ingen sinke og forbruket havnet på ca 1,2 på mila.

Så jeg kan på det sterkeste annbefale denne motoren for deg.



Mvh Kenneth

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 09:10
av Raymond
Takk for raske svar og gode råd! Blir noe kjøring med henger, så dette høres jo bra ut! Hvordan er forbruket med V6`eren på langkjøring og blandet kjøring? Har vel igrunn bestemt meg for å dra og se på en -01 Griffin (?) med V6`er som står i Oslo senere idag. Har i utganspunktet mest lyst på manuell, men pga en beinoperasjon senere i høst ryker jeg på en 6-10 uker som jeg ikke får kjørt bil med manuell. Så da ville det jo være dumt å kjøpe bil uten Autolat.

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 13:13
av Skaten N671
V6'n blei vel kun levert med automat i 9-5. Så valget blir nok enkelt :wink:

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 16:10
av Frode N073
ein 2.0t/2,3t/T med steg 1 trimm har også null problem med å trekke tung henger.
kan og se for meg at v6 blir litt mer framtung enn de 4'erene.

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 21:00
av Raymond
Da har jeg vært å prøvekjørt, bilen var grei den. Noe småtteri var det jo, men selger var villig til å ordne noen lakkskavanker og ting som var defekt. Deriblant SID displayet. Det var helt slutt, så så ingenting fornuftig der. Det er kjørecomputer på disse, i SID displayet? Ellers var det konge med vifte i skinnsetene, det var deilig! Og den gikk ikke så værst, fint drag! Men noen som har noen forbrukstall på V6eren? Fant en gammel test fra dinside.no fra 1999(?), og der hadde de snittforbruk på 1.6!!! Og en nnen ting, ble ikke så imponert over lyden? Prøvekjørte en -98 Volvo V70, og den var det skikkelig brha lyd i originalanlegget. Har man mye å gå på med å bytte ut høyttalere, sette i original sub og slikt?

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 21:51
av Turbo Kenneth n387
Alle har kjørkomp ja,og i en griffin så er det mest trulig den største også.Forbruk med henger som jeg tidligere nevnte var 1,2l,dette har den også ligget på tidligere så dette skal stemme.På ferie tur nå i sommer ramlet den ned på 0,8 med ferie lasta bil 2 voksne og små barn.På blandet kjøring ligger den på 1 liter jevnt.

Dette er på ingen måte en sports bil,men en trygg og god familie bil med ekstra utstyr og motor.


Mvh Kenneth

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 03 aug 2010, 22:23
av Ingvar N629
Trodde det var AS3-anlegg i Griffin? Isåfall er det ganske grei lyd i anlegget, er sub i bagasjen med AS3-anlegget. Kan jo være AS2, isåfall er det ganske enkelt å bygge om til AS3 dersom du får tak i deler. Jeg har gjort det i min bil, og er ganske fornøyd med AS3 til at det er et originalanlegg. AS2 og 3 har både CD- og kassettspiller i dashen, mens den pillråtne AS-1 radioen mangler kassettspilleren. De viktige forskjellene ligger i antall høyttalerelementer og kvaliteten på disse, samt at AS2 og 3 har ekstra forsterker. AS 3 har i tillegg sub, og alle elementene og forsterkeren er bedre enn på AS2. Selve hovedenheten (spilleren) er like på AS2 og 3.

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 04 aug 2010, 00:43
av Frode N073
AS2 e Pioneer mens AS3 e Harman Kardon.

ang kjørecomputer/SID så e det ingen stor/liten versjon pr min viten. eineste blei ein oppgradering sikkert i forbindelse med faceliften i 2002

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 04 aug 2010, 05:27
av Raymond
Takk for engasjemanget her! Er både kasett og cd, så da er det hvertfall minst AS2. Fikk ikke knottet så mye på annlegget under prøvekjøringen, og pga defekt SID fikk jeg ikke skjekket det så nøye. Men kan jo være noe instillinger kansje. Men nesten sikker på at det ikke var cdveksler. Men satt faktisk noe gitterlignende på høyreside bak, så det KAN være Sub der.

Og takk for råd om forbruk Turbo Kenneth, jeg HADDE lest det du skrev ang. det, jeg bare glemte det i farten igår :-) Ellers har den ikke Xenonlamper, men disse har vel ganske bra lys med Halogen også?

Og her er bilen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23444148

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 04 aug 2010, 07:28
av Frode N073
bare et lite tips.

hvis du går for ein 2002 modell så får du facliften med de oppgraderinga som blei gjort.
bedre seter, 5 trinns automat (v6'en har 4 trinns), nye type SID?, understell blei oppgradert.
bilen eg linke te har og xenon.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22239350

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 04 aug 2010, 08:23
av Ingvar N629
Det kom ikke ny type SID i 2002 nei, derimot kom det i 2004 og denne skal være mer holdbar. Min holder iallfall enda. [-o<

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 04 aug 2010, 09:25
av Raymond
Joda, vet du kan skremme opp disse til over 200. Men denne har ikke hengerfeste, ikke vifter i setene (det var faderimeg GENIALT!!), ikke elstoler (ikke SÅ viktig, men dog..), ikke ryggesensor, ikke motorvarmer, ikke regnsensor. Og her får man også bekymringen om oilsludge... Det slipper man jo helt på V6`eren. Er det stort sett bare at grillen er integrert i fangeren som er forskjellen på facelift?

Aaaargh, kjenenr jeg har litt beslutningsångest her :-P

Re: Vurderer kjøpe 9-5 2.0T 2.3T eller V6?

Lagt inn: 04 aug 2010, 10:08
av Frode N073
eg har el. seter med minn i min 9-5 og syns det e totalt unødvendig. for vår del iallefall. men nå bruge eg og kånå same innstillingane på stol og ytterspeil.
regnsensor og ryggesensor e jo digg å ha. ryggesensor gå vel an å ittemontera? meine det e folk i klubben som har gjordt det

Ingvar kan nok gå mer i dybden ang forskjell på 2001/2002 modellane.

forstår godt at v6 friste :twisted: . men gå å iallefall prøv ein 2002 ellår nyare med de nye stolane og 5 trinns automaten.

hengarfeste og motorvarmar kan du jo forhandla deg fram te ein god pris hos forhandlar :wink: