Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
Lagt inn: 04 aug 2010, 13:23
Jeg har en 9-5 2.3, 2001 mod. Mitt problem er at bilen er vanskelig å starte når den er varm i spesielt varmt vær.
Bilen kan tenne, gå ujavnt i 2-3 sekunder for deretter å stoppe igjen. Etter flere forsøk starter bilen som oftest, men det har også skjedd at jeg har måtte vente til bilen blir kald for å få start på den.
Problemer oppsto i mai fjor, ved noen varme dager i pinsen. Den gang ble veivakselgiveren byttet, siden dette ble antatt av flere å være årsaken. Bilen ble ikke bedre og veivakselgiveren ble byttet enda en gang, i tilfelle det kunne være feil også med den nye. Ingen bedring.
I november året før (2008) ble tennkassetten byttet (i en kampanje fra Saab), samt bensinpunpen da bilen nektet å starte en morgen.
Etter dette er flere ting forsøkt, luftmassemåleren er byttet, samt spjeldhuset for en uke siden. I dag skjedde det samme igjen, bilen stoppet igjen 3 ganger før den ville gå. Da var bilen nettopp kjørt og hadde stått et kvarter i sola.
Noen her som har hatt lignende fenomen med 9-5, eller helst, er det noen som kan ha en ide om hva dette kan være?
Mekanikerne kan ikke se noen feil vha. måleinstrumenter, mest naturlig fordi feilen har en tendens til å være fraværende når bilen har vært inne på verksted.
Bilen kan tenne, gå ujavnt i 2-3 sekunder for deretter å stoppe igjen. Etter flere forsøk starter bilen som oftest, men det har også skjedd at jeg har måtte vente til bilen blir kald for å få start på den.
Problemer oppsto i mai fjor, ved noen varme dager i pinsen. Den gang ble veivakselgiveren byttet, siden dette ble antatt av flere å være årsaken. Bilen ble ikke bedre og veivakselgiveren ble byttet enda en gang, i tilfelle det kunne være feil også med den nye. Ingen bedring.
I november året før (2008) ble tennkassetten byttet (i en kampanje fra Saab), samt bensinpunpen da bilen nektet å starte en morgen.
Etter dette er flere ting forsøkt, luftmassemåleren er byttet, samt spjeldhuset for en uke siden. I dag skjedde det samme igjen, bilen stoppet igjen 3 ganger før den ville gå. Da var bilen nettopp kjørt og hadde stått et kvarter i sola.
Noen her som har hatt lignende fenomen med 9-5, eller helst, er det noen som kan ha en ide om hva dette kan være?
Mekanikerne kan ikke se noen feil vha. måleinstrumenter, mest naturlig fordi feilen har en tendens til å være fraværende når bilen har vært inne på verksted.