Side 1 av 2

Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 18:29
av Dalis
Hei

Er rimelig ny ang saab, så føler det best å stille noen spørsmål...


Kjøpte en 9-5 Vector, 2.3T for ca ei mnd siden. Etter ca 20 mil i mitt eie, havarerte motoren (midt på vidda, natters tid :worry:)
Etter demontering av topp, viser det seg at to biter er løsnet av stempel #1

Grunnet min jobbsituasjon, fikk jeg ikke hentet den, og stilt diagnose før etter ca 3 uker. (Har reisejobb)
Hvordan er mine rettigheter i forbindelse med dette kjøpet, og det faktum at bilen tålte i underkant av 20 mil før havari?
Det er jo ikke spesielt givende å fikse en bil for store summer, når man akkurat har handlet en i utgangspunktet bra bil..
Jeg har verken tid/plass/verktøy til å utføre en operasjon på bilen selv, så hele kalaset kommer nok fort i store summer, iforhold til mitt ønske når jeg handlet bilen.
Men hva er mine rettigheter?


Har sjekket litt rundt for byttemotor, og har noen spørsmål i den forbindelse.

Er det noen større forrandringer på motorene rundt 2000? (2.3T)
Er det forskjell på motor om det er manuell/automat? (Min er automat)
Hva er normalpris på en slik motor/bytte?


Tips/råd mottas med stoor takk!!


(Bilen vurderes solgt, men ikke til skambud...)

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 19:27
av 9-5Terje
Her har du rett til å klage..

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 20:25
av Dalis
Er det noen som har vært borti lignende tilfeller, som kan komme med henvisning til aktuelle lover og paragrafer?


Har sett litt etter på nett, men finner stort sett interessante ting om helt andre objekter, så da detter aktualiteten plutselig bort...

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 20:32
av Tor N12
Har du kjøpt av forhandler eller privat da?

Har du kjøpt av forhandler så stiller du nok litt sterkere.. men vi snakker jo om en 10 år gammel bil også, da blir bevisbyrden fort rimelig stor med mindre du har kjøpt den med en god garanti. Kjøpsloven gjelder jo like mye om du har kjøpt privat men da blir nok gjerne bevisbyrden enda større i og med at det ofte blir ord mot ord..

Sist men ikke minst så har det jo noe å si om bilen er eller noen gang har vært trimmet, det er desverre ikke all trim som er like sunn for motoren.

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 21:23
av Dalis
Den ble nok kjøpt privat.

Og skaden kom som sakt etter ca 20 mil (samme kveld jeg kjøpte den, på tur hjem..)


Etter min viten er den ikke trimmet, men jeg har jo ikke peiling..

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 22:04
av Ingvar N629
Motorene er like til manuell og automat, det er bare å flytte over vakuumpumpa og startkransen.

Motorene er like fra 1998 til 2000. Senere endringer kan du skru over fra gamlemotoren eller endre programvare i motorstyringa. Er motoren fra 2004 eller nyere så er det flere forskjeller.

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe en brukt motor og sette inn uten videre, få heller tak i en som er totalrenovert. Søk på oilsludge eller oil sludge her på forumet så får du litt å tenke på (søkefelt oppe til venstre). Problemet kan unngås ved å bytte til en annen type stempel, nå som du likevel må bytte motor så kan det jo være noe å vurdere.

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 22:29
av Pål N526
Sjekk maptun sine sider :-) de har solide motorer klar for nye 300k :-)

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 22:35
av Helge
Dalis skrev:Er det noen som har vært borti lignende tilfeller, som kan komme med henvisning til aktuelle lover og paragrafer?


Har sett litt etter på nett, men finner stort sett interessante ting om helt andre objekter, så da detter aktualiteten plutselig bort...

Søk på Forbrukerloven.
Om du kjøper privat eller fra forhandler har lite å si når motoren ryker samme dagen.
I dette tilfellet kan du enten heve kjøpet eller få selger til å betale for ny motor.

Det du trenger å vite står i linkene. Er du medlem i NAF så kontakt dem. Lykke til.
http://forbrukerportalen.no/Artikler/2010/1264530946.61
http://forbrukerportalen.no/klageveiled ... /klageview

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 09 aug 2010, 22:38
av Bent N208
Hei

Som det nevnes her, finnes det overhalte motorer å få tak på. Ellers finnes det også fabrikknye grunnmotorer til god pris da.Skal du kjøpe overhalt motor,be om oversikt på hva som er utført :!:

Mvh
Bent

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 31 aug 2010, 07:20
av Dalis
Vil det evt være noe problemer å sette inn en 2,0T motor?

Vil det merkes stor forskjell på effekten?

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 31 aug 2010, 08:06
av Stalfa
Dalis skrev:Vil det merkes stor forskjell på effekten?
Ja. ;)

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 31 aug 2010, 10:59
av Dalis
Men er det så stor forskjell at det er verdt 15.000,-? :roll:

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 31 aug 2010, 11:17
av Stalfa
Dalis skrev:Men er det så stor forskjell at det er verdt 15.000,-? :roll:
Tja. Mange vil synes at 500 kr/hk er meget billig. :)

Jeg ville ha strukket meg langt for å installere samme motor som det stod i bilen.
Det vil nok være minst trøbbel, ikke minst dersom du en gang skal selge bilen.

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 31 aug 2010, 11:22
av Ingvar N629
Skal du bytte til en 2-liter så vil det ikke fungere uten videre. Du må omprogrammere styreenheten i bilen.

Re: Motorbytte 9-5 2000

Lagt inn: 31 aug 2010, 13:57
av Dalis
Da er nok ikke det mitt beste påfunn foreløpig iår :lol:

Hvilke årsmodeller kan jeg se etter da?