Side 1 av 1

Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 10 aug 2010, 22:43
av daytripper
Clutchpedalen returner dårlig etter ca 30 min. kjøring. Clutch og slave er nytt.
Kan det være hovedsylinderen som gjør dette? Ingen lekkasjer av væske. Alt er lufta flere ganger.

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 10 aug 2010, 22:47
av reggestad vettu
vil nok tru det hovedsylinderen som tuller med deg her :( men er ganske så enkelt å bytte egentlig så ingen dum jobb enste er bare å lufte godt :) du kan forresten kjøpe min originale hvis du har lyst funker fint den, jeg kjøpte meg ny etter clutchen ramla fra hverandre
mvh espen reggestad

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 10 aug 2010, 23:07
av daytripper
Ja, det kan vel ikke være så mye annet enn hovedsylinderen. Det stod noe om ei returfjær på pedalen et sted jeg kikka på nettet. Noen som kjenner til dette?
Tenkte meg bytte til nytt fra Speedparts med tilhørende slange. Har fått med meg at gummidelen av slangen kan løse seg opp og ødelegge slaven. Det er det siste jeg vil ha noe av nå etter at kassa just har vært ute på grunn av at lamellen var gåen.



Mvh

André

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 11 aug 2010, 05:58
av Tor N12
Hva slags slavesylinder har du montert da? Orginal eller Scan Tech? Begge de to siste jeg brukte fra Scan Tech var virkelig trege lenge men de kom seg etter noen hundre mil..

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 12 aug 2010, 11:39
av daytripper
Handla fra Speedparts[delenr.51.4587]. Det er en CSE JUB 1997 2.0 LTT.
Kjørte nesten 70 mil med bilen i går. Clutchen funker som den skal når den er helt kald, men pedalen bruker over 5 sekunder på returen når bilen er varm. Kan slaven være så treg??

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 12 aug 2010, 12:57
av Tor N12
Høres på meg ut som at det er slaven ja... bare å krysse fingrene og håpe at den går seg til da.

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 12 aug 2010, 21:47
av daytripper
Det var da som søren. Hadde det samme problemet av og til i vinter før clutchbytte. Da med en org. slavesylinder. Clutchen var gåen da jeg tok den av. Defekte fjører på lamellen som hadde gitt fra seg litt spon på utsida av trykkplata. På den måten så jeg at den måtte byttes. Var nøye da jeg gjorde rent i clutchhus/svinghjul. Prøver å se for meg hvorfor det fungerer når motoren er kald, men blir ikke helt klok på det. Virker på meg som om hovedsylinderen hindrer returen og at det er et hydraulisk problem. Er det helt på "jordet"? Hvis jeg presser pedalen ut igjen med beinet går den i gir som den skal.
På den annen side har jeg ikke problemer med å fri girkassa når jeg trykker ned clutchpedalen. Kan delene internt i hovedsylinderen slite med retur av hydraulikkvæska?

Takk for alle tips:)

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 12 aug 2010, 22:08
av Tor N12
Det er jo helt klart verd å prøve å skifte hovedsylinderen, den er jo mye enklere å komme til for å skifte.
Men selve symptomene dine er 100% lik mine når jeg hadde slaveproblemer

Re: Treg retur på clutchpedal 9000

Lagt inn: 13 aug 2010, 08:19
av daytripper
Ja, jeg er enig i at det kan være det:)
Ble clutchen slik den skal være til slutt?
Problemet skal altså løse seg selv?