Bytte toppakning, ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Bytte toppakning, ng900

Legg inn av Eirik N396 » 11 aug 2010, 21:30

Jeg skal hjelpe en venn å bytte toppakning på en ng900 2.0i, og har ikke skrudd på ng900 før. Bilen er kjørt veldig lite, og han har ikke tenkt bilen trenger vare så lenge, så han vil bare bytte toppakningen. I den sammenheng har jeg et par spørsmål:

1. Hvor mye tid bør jeg beregne på byttet? (Går vel litt tid til å finne alle bolter og lignende når jeg ikke har skrudd ng900 før)

2. Hvilke deler må jeg passe på å ha klar når jeg skal igang? Mangler det noe på lista under?

- Toppakning
- Toppbolter
- Toppdekselpakning
- Innsugspakning
- Eksosmanifoilpakning
- Pinnebolter til eksosmanifoil

Kom gjerne med andre tips også :D

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Bytte toppakning, ng900

Legg inn av Morten S. » 11 aug 2010, 22:31

Så på en 1994 ng900 for endel år siden sammen med en kompis. Der ble det sagt at toppakningen var gått, så den ble solgt billig. Han fikk et tips om at det ofte var nok å etterstramme pakningen.
Husker jeg korrekt, er det kobberpakning?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte toppakning, ng900

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2010, 22:40

Nei det er ikke kobberpakning. Det er småtrangt på baksida. Det enkleste er å løfte den av med innsugs- og eksosmanifold sittende montert. Vær veldig forsiktig så du ikke knekker styreskinna til kamkjedet, og husk å fjerne kjedestrammeren. Det er lurt å ha en til å hjelpe deg når du skal løfte av og sette på toppen, den veier såpass at det kan være vanskelig å løfte den av og sette den på uten å skade styreskinne og den nye toppakninga.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Bytte toppakning, ng900

Legg inn av Ottar N398 » 12 aug 2010, 13:57

Greit å ha ny olje klar også, blir fort litt søl i den gamle oljen :D Ellers så har vi en heinez manual stående til ng900 hvis du og Jon Olav trenger :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar