Side 1 av 2

9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 13 aug 2010, 13:48
av Fanten
Hei - jeg har en 9-5 2,3T 2002 mod stasjonsvogn som er gått 158' km - kun i min eie. Oppdaget på søndag at oljelampen begynte å lyse for første gang - og fylte deretter på olje. Oppdaget også at det kom en "klikkelyd" spesielt ved "pådrag".

Har i dag hatt bilen på merkeverksted og de konkluderte med motorskifte! :cry:
Jeg hadde stor service inkl olje / filter i juni på 150' km. I dag har de sett at oljen var møkkete og igjen skiftet olje og filter. Vider har de demontert toppdeksel og observerer at det er mye oljeavleiring / koks / skitt i motoren. De påstår videre at ”silen” er (eller igjen vil bli) tett og at det ikke vil fungere med en motorrens – de anbefaler ikke og vil heller ikke gjøre dette for meg. Deres erfaring fra en annen bil er at det i lengden ikke vil fungere – ”silen” vil igjen gå tett - så bytt motor! Tikkelyden er der fortsatt.

Har så lest om oil sludge på denne siden - og lurer på hva jeg nå skal gjøre?

Hva kan jeg gjøre - og hvem kan eventuelt hjelpe meg - når merkeforhandler ikke ønsker?
Hvis worst case - motorbytte - hvor får jeg gjort det billigst - i Sverige?

Setter pris på svar – er ikke selv mekaniker!

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 13 aug 2010, 14:16
av Ronny_N169
Kan godt være at motoren er ødelagt da, men først og fremst bør jo verkstedet ta ned bunnpanna og rengjøre, ev bytte oljesila/ oljepickupen. Så ta et par raske oljebytter, og sørge for at siste oppdaterte veivhusventilasjon sitter på bilen. Virker desverre som om endel verksteder er helt handlingslammet. Kjør ikke med bilen før du får gjort dette. Adskillig billigere å prøve dette enn å bytte motor ihvertfall.

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 13 aug 2010, 18:30
av ottorasmussen N242
Det vil være billigere å prøve dette som Ronny nevner, vel å merke hvis du kan skru selv.
Jeg har akkurat diskutert en lignende problemstilling med en mekaniker ved et merkeverksted her i byen.
Konklusjonen er at det blir fort dyrt å prøve å reparere problemene, og at motoren likevel er dårlig etterpå.
Jeg hadde i 2005 havari på min 9-5, gått like over 200000.
Den hadde vært inne på full service en liten stund før det skjedde.
Grunnen til denne servicen var problemer som likner det du beskriver.
Så jeg vil anbefale motorbytte om du skal ha bilen en stund til.

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 13 aug 2010, 19:46
av Morten S.
I og med at du er eneste eier på bilen, har du fulgt alle servicer på merkeverksted? Har motoren blitt oppgradert med korrekt veivhusventilasjon? Hvor ofte har du skiftet olje?

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 13 aug 2010, 21:10
av Zipperno
En løsning er jo å ta ut motorn nå før det blir skikkelig havari. Skifte lager og oljepumpe og få den skikkelig rengjort.

Skrur du litt selv blir det vel billigst?

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 13 aug 2010, 22:18
av Fanten
Hei og takk for svar!
de første 3 - 4 årene fulgte jeg serviceintervallene, men kan nok ikke si med hånden på hjeret at jeg har gjordt det de seneste år, men jeg har dog skiftet olje. Jeg var ikke klar over før i dag hvor kritisk det var akkuarat for denne motoren med oljeskift hver 10' km - det var nytt for meg! Trenden er jo motsatt for andre biler - lenger mellom oljeskiftene....

Er opprinnelig maskiningeniør, men nok ikke "skrudyktig" nok til å overhalle selv - så jeg er nok på jakt etter et verksted i østlandsområdet (helst oslo vest/bærum) som kan hjelpe meg. Er nok villig til å bruke litt for å se om den kan fikses!

Hadde tenkt å selge den før dette dukket opp - og er usikker på om det lønner seg å selge den slik den er - eller reparert.
Noen som vet hvor mye jeg må ut med for en ny motor - og hvor det kan gjøres billigst? Merkeforhandler i Oslo indikerer mellom 50 - 60' - og det er mye penger!

Har ikke - og kommer ikke til å gi opp ennå....

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 14 aug 2010, 03:17
av ottorasmussen N242
Det du kan gjøre er å ringe rundt til forskjellige verksteder, forklare dem hvilken bil du har og be dem gi deg en pris på motorbytte. Jeg fikk en pris på et lokalt verksted på 15000 for arbeidet for fem år siden.

Se på denne siden her, finn en hugger i relativ nærhet til grensen, ring dem og kjøp motoren.
Kjøp gjerne en motor med kvalitetsrangering "A" eller "R".
Motoren henter du selv med en varebil. Siden du da først er i Sverige, kan du også kjøpe litt billig alkohol, snus eller røyk også. :)
http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod ... ilkod=4024

Uansett, så kjører du rett til verkstedet med motoren og får hjelp til å få den ut av bilen der.
9-5'en har du selvfølgelig kjørt dit allerede. :)

Skal du selge bilen kan du spekulere i å kjøpe en eldre og billigere motor av samme type som du har, B235e.
1998-2003 skal være ganske like motorer.

Hva du gjør i tollen kan ikke jeg fortelle deg, men regelen er at du må momse inn alt over 6000 kroner.
Det betyr at det kan være penger å spare på å være "kreativ". Men det finner du ut av selv.

Jeg gjorde selv dette for snart fem år siden, og jeg sparte mange penger på det, pluss at jeg fikk et par dager fri fra jobben. :)

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 14 aug 2010, 07:07
av Ronny_N169

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 14 aug 2010, 07:59
av Morten S.
Man må være innlogget for å kunne lese den på STCN.

Teksten er:

Motor ( for salg)
Har en 2,3 T Som gått ca 17500 Pris: 6000kr
En 2,0 T bio Som gått 875 mil (Utan topp) Pris: 8000kr

Priserna går att diskutera vid intresse.
Finns mellan sala och västerås.
T:0761-697301

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 14 aug 2010, 09:20
av Ingvar N629
Har undersøkt de der, og det ene er bare bunndel og den andre er godt brukt av noe eldre årgang, dvs bør overhales før man setter den i bil. Altså er det ikke så billig likevel.

Å kjøpe en slik en brukt uten å overhale er ren Lotto, kan være like dårlig som den du alt har selv om kjørelengden er kortere. Husk at dette er du pliktig å informere om ved salg, ellers har ny eier en god sak dersom han/hun får problemer med den "nye" motoren. Om det lønner seg å reparere eller selge som den står skal jeg ikke gi deg noen fasit på, det kommer an på hva du må betale i reparasjon. Men skal du selge som den står så får du nok ikke mye, snittpris på Finn.no minus pris for ny motor og kostnaden for å bytte den på verksted er nok en god pekepinn.

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 14 aug 2010, 20:29
av ottorasmussen N242
Men likevel, dersom billig er trikset, så kom jeg med oppskriften i mitt forrige innlegg.

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 16 aug 2010, 14:08
av Tor N12
En helt maken bil som din ble solgt for 59.500.- for et par måneder siden (M02 2.3t Vector med motorhavari.. tror den var manuell)

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 16 aug 2010, 16:01
av rogero
Gjelder oppgradering av veivhusvent på 9-5 2.0T 2005 mod og?

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 16 aug 2010, 17:18
av Paul N1176
rogero skrev:Gjelder oppgradering av veivhusvent på 9-5 2.0T 2005 mod og?
nei, det skal ikke være nødvendig å bytte på en 05 modell...

Re: 9-5 2,3T 2002 mod - koks / oilsludge

Lagt inn: 16 aug 2010, 18:04
av Hjelle, N6
rogero skrev:Gjelder oppgradering av veivhusvent på 9-5 2.0T 2005 mod og?
Om du ser på http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml (Fin side med mykje informasjon som veivhusvent.) vil du sjå at for M04 og M05 er det anbefalt å monterte modifisering 4b og evt. mod. 4. Det er snakk om ei ny slangeklemme på slangen ifrå spjellhus (mod. 4b), samt ny oljefelle og en tilbakeslagsventil (mod. 4)
For M05 vil mod. 4b normalt være nok. Det som bestemmer dette er kva årsmodell bilen din er.