hei
er det noen som har erfaring med hvor holdbare automatkassene er på en 9000 2L t cse 97 mod,bilen det er snakk om har gått ca .150000km
hil. tore
automatkasse på 9000t 97 mod
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: automatkasse på 9000t 97 mod
Finnes ikke noe godt svar på det spm...
I utgangspunktet er de ikke kjent for å være veldig gode men jeg vet da av flere med automat som har passert 300.000km, vet også av flere som har gått med trim og som fortsatt holder.
Det avgjørende er vel vedlikeholdet samt at man bruker nøtta når man er ute og kjører, lyskryss-race er vel ikke akkurat akkuart noe å anbefale
I utgangspunktet er de ikke kjent for å være veldig gode men jeg vet da av flere med automat som har passert 300.000km, vet også av flere som har gått med trim og som fortsatt holder.
Det avgjørende er vel vedlikeholdet samt at man bruker nøtta når man er ute og kjører, lyskryss-race er vel ikke akkurat akkuart noe å anbefale

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Tor N12 skrev:Finnes ikke noe godt svar på det spm...
takk for svar,det gjelder en 97cse jub.(stavanger) som har gått 154000km. du har kanskje sett den på finn,han skal ha 4o lapper for den,virker som den er bra,men har ikke sett den.går med tanken om å kjøpe den usett å få den fraktet til drammen,men det er jo en viss risiko,jaja har gjort det før å det gikk bra
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
Var vel Zf som var leverandør på automatkasser den gangen.Det har vel skjedd mye på automat-fronten de siste ti årene,men med hyppige oljeskift og normal bruk så tror jeg ikke det er noe å frykte.
ZF må være en av verdens største innen automatkasser,og står bak leveringen til utallige bilmerker både lette og tunge kjøretøy.Så så dårlig er de ikke.
Som Tor sier så finnes det biler som har vært trimmet og samtidig gått over 300 000 km,men så finner man bl.a Saab 9-5 med manuell som skal ha solide girbokser som gir opp før man runder 200 000km også .. så man kan være heldig og man kan være uheldig med hva man kjøper..
Men kan jo være verdt å få noen til å se og prøvekjøre bil før et kjøp usett.Sikker noen her inne fra Bergen som kan gjøre en tjeneste mot en belønning
ZF må være en av verdens største innen automatkasser,og står bak leveringen til utallige bilmerker både lette og tunge kjøretøy.Så så dårlig er de ikke.
Som Tor sier så finnes det biler som har vært trimmet og samtidig gått over 300 000 km,men så finner man bl.a Saab 9-5 med manuell som skal ha solide girbokser som gir opp før man runder 200 000km også .. så man kan være heldig og man kan være uheldig med hva man kjøper..
Men kan jo være verdt å få noen til å se og prøvekjøre bil før et kjøp usett.Sikker noen her inne fra Bergen som kan gjøre en tjeneste mot en belønning

2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tja, en vesentlig ting å nevne som jeg har glemt å si.. de kassene ble i sin tid utviklet for Citroen CX, de fikk man vel med maks 130 hester på den tiden.. Mao så har ZF/Saab i ettertid kansje strekt grensen for hva den konstruksjonen egentlig tåler..Mats Erik Aasegg skrev: ZF må være en av verdens største innen automatkasser,og står bak leveringen til utallige bilmerker både lette og tunge kjøretøy.Så så dårlig er de ikke.
Mao, bruk sunt vett så går det nok stort sett greit

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
takk for svar,helt topp med folk med sånn kunnskapTor N12 skrev:Tja, en vesentlig ting å nevne som jeg har glemt å si.. de kassene ble i sin tid utviklet for Citroen CX, de fikk man vel med maks 130 hester på den tiden.. Mao så har ZF/Saab i ettertid kansje strekt grensen for hva den konstruksjonen egentlig tåler..Mats Erik Aasegg skrev: ZF må være en av verdens største innen automatkasser,og står bak leveringen til utallige bilmerker både lette og tunge kjøretøy.Så så dårlig er de ikke.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Pug 605 og Citta XM har også ZF4HP18-kassa, i tillegg til halvsyskena Fiat Croma, Alfa Romeo 164 samt Lancia Thema, med det eg huskar. MEn som du seier Tor, so er kassa ikkje konstruert for dei kreftene en 9000 med 2.3T motor gir...Tor N12 skrev:Tja, en vesentlig ting å nevne som jeg har glemt å si.. de kassene ble i sin tid utviklet for Citroen CX, de fikk man vel med maks 130 hester på den tiden.. Mao så har ZF/Saab i ettertid kansje strekt grensen for hva den konstruksjonen egentlig tåler..Mats Erik Aasegg skrev: ZF må være en av verdens største innen automatkasser,og står bak leveringen til utallige bilmerker både lette og tunge kjøretøy.Så så dårlig er de ikke.

Ellers er det monge som slurvar med oljefilterbytte på kassene når dei en sjeldan gong byttar olje har eg inntrykk av.
- Epzzky
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1170
- Navn: Andreas
- Bil: Saab 9000 A50 -97
- Sted: Lørenskog
Har en 9000 -97 automat som har gåtti underkant av 400.000, dom siste 50.000 med trim.
Går helt fint fortsatt
.
MVH Andreas
Går helt fint fortsatt

MVH Andreas
Saab 9000 Aero -94
Saab 9000 Jubileum -97
Saab 9000 Jubileum -97