Side 1 av 2

900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 21 aug 2010, 18:18
av krsve88
Trenger hjelp her..!

Har en rallybil, 85 modell 900 Turbo 16v, som begynner å fuske, og feiltenne akkurat når den får ladetrykk. Noen kjennte feil ang. dette? Blir veldig leistarta når den blir varm, og lukter veldig bensin.

Noen ideer??

Håper å få kjørt ett løp om kort tid, så om noen kunne gitt noen tips? :)

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 21 aug 2010, 19:03
av na_X
Sjekket plugger? Kjører du NGK? Har den gått rent før med samme ladetrykk?

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 21 aug 2010, 19:17
av Ingvar N629
Drar den falskluft noe sted mellom luftmassemåler og innsug? Sjekk spesielt vakuumslangen til bensintrykksregulatoren. Er motoren original, eller er det gjort "lure" løsninger?

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 21 aug 2010, 22:23
av krsve88
Har sjekket pluggene, det er Denso iridium plugger som sitter i, disse var sota men ikke defekte. Den begynnte plutselig å gå sånn. Bilen går strøkent på tomgang.. Finner ingen lekkasje i noen av slangene, kan det være en føler som spiller meg ett puss? Noen kjente følere som kan lage ugang?

Takker for tips så langt! :)

900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 21 aug 2010, 22:50
av Kristian N70
Sett i NGK plugger til å begynne med du, hadde samme plunder som deg med t16 en gang i tida. Når ladetrykket kom blei det bare fusk og elendighet. Prøvde noen beru plugger, men det ble bare tull.

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 21 aug 2010, 22:59
av Ingvar N629
Som Kristian skriver så SKAL det være NGK plugger, type til den der er vel BCP7ES.

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 22 aug 2010, 00:30
av na_X
Sånn ellers så kan det være en pakning på trykkrør på turboen også, ryker den veldig? Min gamle 900 så gikk pakningen imellom IC og innsug rett etter litt justering av ladetrykk, den gikk også noenlunde normalt på tomgang (ettersom det ikke er trykk i systemet). Kjørte 1 mil på en halv tank og den gikk veldig urent og det røyk noe vanvittig, skulle nesten trodd det var diesel bilen gikk på. Ta av pakningene imellom LMM og innsug som Ingvar nevner, kan hende du finner et hull eller to da, samt sjekk om slangeklemmene står ordentlig på etterpå. LMM kan kanskje også lage krøll hvis den er defekt regner jeg med, har du Bosch eller Lucas?

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 22 aug 2010, 08:20
av krsve88
Skal få tak i 4 NGK'er imorra og prøve. Tidl. eier sa også at det hadde skjedd tidligere for han, og at han da skifta pluggene og alt var bra igjen. Virker som pluggene kan gjøre mye krøll sånn sett da.. Åpna LMM'en som forøvrig er bosch, så ingen tegn til skade der.

Takker nok en gang for mange gode tips, virkelig ett forum der det skjer litt dette! :)

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 25 aug 2010, 17:45
av krsve88
Har nå bytta plugger til BCP7ES, bytta tenningsmodul. Fremdeles fusker bilen så fort ladetrykket kommer.. Og stopper så fort den blir varm. Går ellers like strøkent på tomgang..

Tenker på bankesensor eller mapsensor jeg..?

Noen som har vært borti dette før?

Evt, hvem firmaer har erfaring med sånne biler på østlandet?

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 25 aug 2010, 18:31
av Kristian N70
Bankesensor regulerer bare ned trykket ved banking, har ikke noe med bensinsiden å gjøre.
Det fines jo en trykkgiver til APC, og en trykkvakt som kutter bensintilførsel ved "for mye trykk" (kan justeres).
Er det trykkvakta som slår inn, så har du enten godt over originalt trykk (noe det ikke virker som er ditt problem) og merkes usedvanlig godt ved at du nærmest sitter med nesa i rattet når alt bråstopper.
Når du sier "så fort trykket kommer", har du målt hva slags trykk du har da?

Trykkgiveren gir beskjed til APC om hva slags trykk man har (hvis jeg husker riktig?) og skal vel ikke kunne gi slike problemer i det hele tatt.

Det er jo egentlig 3 systemet som virker "uavhenig" av hverandre.

APC
Bensin
Tenning

Tror fortsatt problemet ditt ligger i tenningen, har du sjekket at den er riktig stillt, og at vakuumklokka virkelig fungerer?
Husker ikke gradtallet, sikkert noen andre som husker det her.

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 25 aug 2010, 19:02
av krsve88
Hvordan kan jeg sjekke at vakumklokka fungerer?

Den begynner å bludre, og smelle, for så å stoppe.. Skal se om jeg kan få filmet det, så kan dere se hva jeg mener?

Den kutter med en gang den passerer 0,2 bar på måleren. Så fort man hører turboen såvidt begynner å jobbe..

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 25 aug 2010, 19:07
av Frode N073
kan det ver at'an går i kaldstart modus sjøl når'an e varm?

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 25 aug 2010, 19:40
av krsve88
http://www.youtube.com/watch?v=PqiSGLLv93E

Dårlig kvalitet, men man kan høre den fusker hvis man skrur opp volumet litt..

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 25 aug 2010, 20:39
av Liebak
pluggledninger, fordelerlokk og rotor?
min t16 var likedan i sommer, men der var det bensinpumpa som det var noe rart med. målte trykk og mengder etter alle kunstens regler men fant ikke noe feil....bytta pumpe og problemet løst....

Re: 900 T 16v som fusker!!

Lagt inn: 26 aug 2010, 21:49
av 9000turbo16v
har du riktig plugg gap?