Div. spørsmål om 9000!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av doo-kie » 02 sep 2010, 21:40

Har en del spørsmål angående 9000 cs jeg har kjøpt meg.
Bilen er en 93mod i følge vognkortet. 2.0t
Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke det opp mot rammenr. for den er reg helt i slutten av 93, slik at jeg ikke tok feil om det kan være en 94mod.
Bilen har bokstaven P i rammenr der hvor årsmodel angis, finner ikke igjen den bokstaven i oversikten under faq. :roll:

Så synes jeg bilen virker sprek til å være en 150hk, men mulig de bare er slik, har kun prøvd 2.3t med chip og 2.0 suger.
Bilen har magnetventil, er det org?
Hvordan ser jeg om det er bosh lh, eller trionic 5.2?

MVH Jens Petter
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Tor N12 » 02 sep 2010, 21:45

Absolutt letteste måte å se om den har LH eller Trionic er å se om den har luftmengdemåler på røret mellom luftfilterboksen og turboenm har den det så er det LH på bilen. Evt så kan du se om du har en MAP-sensor som henger på torpedoen oppe ved øvre motorfestet, har den det så har bilen Trionic.

M= 9, N=92, O=93, P=94 mener jeg å huske...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av doo-kie » 02 sep 2010, 21:48

Takk Tor :wink: håpet du var innom her nå ;)
Har luftmengemåleren mellom turbo og luftfilter boks, så da er det vel LH.
Men har de magnetventil org, mener å ha lest at det noe man monterer når man chiper? :roll:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Tor N12 » 02 sep 2010, 21:58

doo-kie skrev:Takk Tor :wink: håpet du var innom her nå ;)
Har luftmengemåleren mellom turbo og luftfilter boks, så da er det vel LH.
Men har de magnetventil org, mener å ha lest at det noe man monterer når man chiper? :roll:
Hvis bilen har intercooler så er det jo en fulltrykker, 160 eller 175 hk og da har den magnetventil...
Finnes også en 150-hester i 93 som ikke har ic, den har ikke magnetventil
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 sep 2010, 22:24

Har den bokstaven "P" er det M94 ja.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av doo-kie » 02 sep 2010, 22:28

Oki, men ifølge vognkortet er det 110kw, som er 150hk. Det er montert magnetventil på den, da er den kanskje chipet?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Tor N12 » 02 sep 2010, 22:30

doo-kie skrev:Oki, men ifølge vognkortet er det 110kw, som er 150hk. Det er montert magnetventil på den, da er den kanskje chipet?
Kan høres slik ut ja..

Sikker på at den har LMM da? Som Hjelle sier så skal det jo være en M94 om den har P i chassinummeret.. Mao, da skal den ha kortmotor og Trionic ;)

Sleng opp et bilde av motorrommet du så skal du nok få fasiten 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Atzz » 02 sep 2010, 22:31

min 900i har i følge vognkortet 60 kW, men i realiteten er det ca 80 :P

Så man skal ikke alltid stole på vognkortet!


Man skal ut i fra rammenummer kunne finne ut hvilken motor som er montert fra fabrikk.


*Fjernet bilde* Hjelle har link til tilsvarende innhold :)
Sist redigert av Atzz den 02 sep 2010, 22:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 sep 2010, 22:38

Har den magnetventil er det nok gjordt noko. Verken M93 2.0ltt (same konsept som 900S 2.0ltt) eller M94 2.0ltt har magnetventil originalt.

Her er link til FAQ med dekoding av chassisnummer: viewtopic.php?f=29&t=8172
Har du "S" i posisjon 8 er det en M93 2.0ltt med LH(Er det LH på 93 ltt, eller er det Lucas, slik som på 900???), er har du "H" er det en M94 2.0ltt med Trionic 5.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av doo-kie » 03 sep 2010, 05:47

Jeg har S i posisjon 8. Mao er det en 93, som er gjort noe med.
Da gjenstår det å finne ut hva som er gjort.
Hva mener dere?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Tor N12 » 03 sep 2010, 06:01

Tor N12 skrev:
M= 9, N=92, O=93, P=94 mener jeg å huske...
Får rette meg selv.... det er ingen O på årsmodell, mao så er boikstaven P= M93, det er heller ingen Q så M94=R

Som Hjelle sier så er S i posisjon 8 en B202S, LTT og da er jeg bra sikker på at den ikke engang har intercooler orginalt så det bør du jo sjekke ut. Det er vel en smal sak å ettermontere både intercooler samt APC og magnetventil dermed er det nok en 175 (evt 160?)-hester du har.

Du sier at du har prøvd en trimmet 2.3-liter.. du må huske at 2-0T har mye lavere utveksling på girkassa, dermed kan 175 hester på den føles som minst like rask som f.eks 230 hester på en 2.3T i aks ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Paul N1176 » 03 sep 2010, 07:11

det var jo også en "rar" plassering av avlastningsventilen på den bilen der.. så ikke helt originalt ut...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Atzz » 03 sep 2010, 07:23

Er det lov å komme å kikke på doningen? :D

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av doo-kie » 03 sep 2010, 07:56

Klart det er lov å komme å ta en titt ;)
Ja som paul skriver var avlastningsventilen plasert helt ved turbo, noe som så rart ut.
Skal ta å slenge opp et bilde i ettermiddag, så skal dere få se.

Tor, ja jeg synes bilen har lav utveksling, så har tenkt tanken at jeg kan bli lurt av det i forhold til den 2.3en jeg prøvde.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Div. spørsmål om 9000!

Legg inn av Tor N12 » 03 sep 2010, 13:24

doo-kie skrev: Ja som paul skriver var avlastningsventilen plasert helt ved turbo, noe som så rart ut.
Da bør du flytte den. Mv'n har ikke godt av å stå nær varme ting, personlig så bruker jeg også å flytte den bort fra den orginale plasseringen og heller sette den nærmere batterikassen slik at den ikke får all varmen fra radiatoren, på den måten så varer de lengre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar