noen som vet forskjell på sport luftfilter?
Moderator: Moderatorer
noen som vet forskjell på sport luftfilter?
noen som kan gi meg en liten beskrivelse om hva forskjellen på en vanlig luftfilter og sport luftfilter ?
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: noen som vet forskjell på sport luftfilter?
Et vanlig luftfilter er laget av et papir/ pappmateriale som er brettet i W-form for å gi mest mulig filtreringsareale i hele sin levetid. En ganske enkel og effektiv konstruksjon. Et sk bløtt sportfilter er laget av sammenpresset bomullsmateriale, også i W form. Arealet av et slikt er mindre, men materialet er tykkere. Dessuten sprøytes olje på filteret, for å øke reningsgraden til et akseptabelt nivå, da bomullstoffet har dårligere filtreringsegenskaper i utgangspunktet. Sportfilteret vil da ha høyere luftflow enn pappfilter og med ok reningsegenskaper, så lenge det er oljebehandlet.
Noe som kan være en interessant tanke for de som vurderer et slikt filter, er hva som skjer etter en tids bruk, kontra et vanlig pappfilter. I en luftfilterboks i en bil vil aldri luftstrømmen være homogent fordelt over hele luftfilteret uansett. Dette kan man jo se når man tar av et gammelt luftfilter. Møkka er aldri jevnt fordelt. Her vil det skille mer mellom et vanlig pappfilter og et sportfilter i så måte at mens et pappfilter tettes til der luftflowen er størst, så vil luften ta litt andre veier igjennom filteret, og ikke påvirke reningsgraden til filteret, men delvis flowen. I et sportluftfilter vil man desverre få motsatt effekt, da olja er en del av reningsprosessen. Når denne tørker ut/ blir sugd inn i motoren, så blir filteret mere åpent i det området flowen er størst, og med dårligere filtrering som resultat. Partiklene som da passerer igjenom sportfilteret er i størrelsesorden 10 ganger så store som de som passerer igjennom et pappfilter.
Edit: Hadde et skriv fra en som var med på testinga også, utført på Mercedes CDI motorer tror jeg, http://home.online.no/~niande/diverse/a ... 20test.pdf
Noe som kan være en interessant tanke for de som vurderer et slikt filter, er hva som skjer etter en tids bruk, kontra et vanlig pappfilter. I en luftfilterboks i en bil vil aldri luftstrømmen være homogent fordelt over hele luftfilteret uansett. Dette kan man jo se når man tar av et gammelt luftfilter. Møkka er aldri jevnt fordelt. Her vil det skille mer mellom et vanlig pappfilter og et sportfilter i så måte at mens et pappfilter tettes til der luftflowen er størst, så vil luften ta litt andre veier igjennom filteret, og ikke påvirke reningsgraden til filteret, men delvis flowen. I et sportluftfilter vil man desverre få motsatt effekt, da olja er en del av reningsprosessen. Når denne tørker ut/ blir sugd inn i motoren, så blir filteret mere åpent i det området flowen er størst, og med dårligere filtrering som resultat. Partiklene som da passerer igjenom sportfilteret er i størrelsesorden 10 ganger så store som de som passerer igjennom et pappfilter.
Edit: Hadde et skriv fra en som var med på testinga også, utført på Mercedes CDI motorer tror jeg, http://home.online.no/~niande/diverse/a ... 20test.pdf
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- bullit87
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: noen som vet forskjell på sport luftfilter?
som du sier her altså, da må jeg smøre inn innsattsfilteret fra maptun da? og ossen olje kan jeg bruke, kan jeg bruke stor sett alt som er filter olje eller er det spesifik olje til hver og enkelt filter. og vis jeg har forstått riktig skal altid filterene sports filtra må smøres inn, (correct me if i am wrong)Ronny_N169 skrev:Et vanlig luftfilter er laget av et papir/ pappmateriale som er brettet i W-form for å gi mest mulig filtreringsareale i hele sin levetid. En ganske enkel og effektiv konstruksjon. Et sk bløtt sportfilter er laget av sammenpresset bomullsmateriale, også i W form. Arealet av et slikt er mindre, men materialet er tykkere. Dessuten sprøytes olje på filteret, for å øke reningsgraden til et akseptabelt nivå, da bomullstoffet har dårligere filtreringsegenskaper i utgangspunktet. Sportfilteret vil da ha høyere luftflow enn pappfilter og med ok reningsegenskaper, så lenge det er oljebehandlet.