(bl?)r?ykteppe bak bilen ... :/

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

(blå)røykteppe bak bilen ... :/

Legg inn av Morten N106 » 18 jun 2003, 16:15

Hadde akkurat en nær døden opplevelse med min kjære :(

Jeg tok turen til Statoil etter jobb for å komplettere "debuggingen" som ble påbegynt på Kinnekulle ... etter å ha vasket og herjet gikk turen over til McDrive for å innta en bedre treretter.

Mens jeg sitter og bestiller merker jeg at det lukter SKIKKELIG gammel Opel og ser meg rundt etter en AsconaB da jeg ser at blårøykveggen faktisk er bak min egen bil :( Jeg stopper bilen og det samme skjer når jeg starter den igjen .. litt start og stopp i lukene og det samme skjer ved hver start ... og vi snakker relativt heftige mengder røyk .... Jeg kjører ut, åpner panseret og prøver å småruse litt og høre etter ulyder, men ingenting spesielt egentlig ... det eneste er at eksosrøret ser jævlig fuktig ut, men det kan jo likegjerne være etter vasken.

Jeg stopper bilen igjen og sitter og spiser mat og tenker på ferieturer som ikke blir noe av og hva jeg har av verdi som kan selges for å få reparert dette :oops:

Etter å ha spist starter jeg igjen og da er alt tilsynelatende normalt, jeg kjører en liten runde og titter i speil og prøver å dra på litt, men ingen røyk å se. Så stopper jeg igjen og ser på oljen, og den er brunsvart og fin, det er dog noen få bobler i den, men som den ukuelige optimist jeg er velger jeg å tro at dette kan skyldes at det kun var sekunder siden jeg stoppet bilen. Skal prøve å la den stå litt nå og sjekke igjen etterpå.

Hva i $££@@£€ kan dette være???
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 18 jun 2003, 22:32

Del2:

Etter å ha stått litt var olja helt fin den, ingen tegn til noenting og jeg har tatt en god og lang prøvetur uten at det har dukket opp igjen ... må slutte og vaske jeg tror jeg :)

Som en liten digresjon kan jeg jo nevne at jeg møtte på gamlesjefen min som hadde blitt Saab eier etter at jeg sluttet der, så da fikk jeg min første kjøretur med en 95 Diesel, en 2,2TiD..

Og jeg måtte vel svelge et par av mine tidligere uttalelser om dieselbiler, men han måtte også etter en prøvetur i min innrømme at det er morsommere med gammel 900 Turbo :)

Men for all del .. det var en nydelig bil å kjøre, eneste problemet var setene, jeg synes understøtten på lårene ble litt kort. Sikkert bare jeg som har for diger ræv til å komme helt inni bakerst, men det burde vært mulig å justere lengden der litt mer .. kan jo hende det er det på noen andre modeller.
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 19 jun 2003, 07:25

Gamle motoren i cabben hadde en tendens til å ta seg en blås i blandt. Det skjedde kun når bilen hadde stått typ 5 min på tomgang. Men det ble borte med en gang jeg kjørte videre og turtallet kom tilbake.

Saab sa det var ventiltetningene som begynte å bli slitt, og at det ikke var farlig. Jeg tror jeg kjørte ca 70.000km med dette, ga bare f. i å la bilen stå lenge på tomgang, så var det ikke noe problem egentlig...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Møttemjøl racing
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 mar 2003, 01:00
Sted: Sula MR

Legg inn av Møttemjøl racing » 19 jun 2003, 08:27

Det er tetningene i turboen som er slitt. Hadde samme problem med min, det forsvant etter turbobytte.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 19 jun 2003, 10:14

Hehe, min ryker sånn hele tia den Morten! Går så fint så..
Nå er det snart avskilting og demontering av gamle T16..Noen som er interessert i et tomt T16-karosseri? Det er himmelen for den sveiselystne..Ellers går den nok på dynga.. :?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 jun 2003, 19:52

Morten N106 skrev:Og jeg måtte vel svelge et par av mine tidligere uttalelser om dieselbiler, men han måtte også etter en prøvetur i min innrømme at det er morsommere med gammel 900 Turbo :)
2.2 TiD og 9-5 heng ikkje på greip.
Skal du på død og liv ha diesel kjøp 3.0 TiD-en.
Einaste som dug. ;)

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 20 jun 2003, 00:29

blårøyken har jeg oxo hatt erfaring to ganger,
begge når turbo`n røyk på min gamle 900.
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 20 jun 2003, 01:37

Har ikke merket noe mer til det nå ....

Veita svarte hva det kan ha vært egentlig, men synes det er rart hvis det er snurra, for den skal være byttet relativt nylig. Med mindre ex. eieren har fått stjålet en kvittering fra et eller annet sted :)

Den gikk nå fint tur retur Tigerstaden i dag så vi fikk sett The Boss i form på Valle Hovin!
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 20 jun 2003, 01:47

Det glemte jeg å si forresten ... tror det var Ekstrøm bil som reddet oss i dag, eller kanskje det var de bilrutefolka ... de solgte jaffal parkering til 100,- noe som egentlig var veldig greit for oss da vi kom lett desperate opp grenseveien og var klare for å kaste 900'n inn på en eller annen sin plen :)

Fikk tilogmed en proff papirlapp ærlig og redelig printet ut fra Word som parkeringsbevis :p
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 20 jun 2003, 20:10

Morten N106 skrev:Har ikke merket noe mer til det nå ....

Veita svarte hva det kan ha vært egentlig, men synes det er rart hvis det er snurra, for den skal være byttet relativt nylig. Med mindre ex. eieren har fått stjålet en kvittering fra et eller annet sted :)

Den gikk nå fint tur retur Tigerstaden i dag så vi fikk sett The Boss i form på Valle Hovin!
Hvor stod du på banen? Var også der...
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 20 jun 2003, 23:09

Vi sto på tribunen, omtrent øverst rett nedenfor inngang 4.

Var inne som nummer 50 fra vår inngang eller.no så vi vurderte i ett minutts tid å løpe frem, men ga F*** og sto der istedenfor. Deilig å kunne sitte ihvertfall frem til konserten starter, istedenfor å stå i konstant press i først tre timer og vente og så tre timer under konserten :)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 20 jun 2003, 23:53

Morten N106 skrev:Vi sto på tribunen, omtrent øverst rett nedenfor inngang 4.

Var inne som nummer 50 fra vår inngang eller.no så vi vurderte i ett minutts tid å løpe frem, men ga F*** og sto der istedenfor. Deilig å kunne sitte ihvertfall frem til konserten starter, istedenfor å stå i konstant press i først tre timer og vente og så tre timer under konserten :)
Ja det forstår jeg godt, for vi som stod fikk så JÆKLIG vondt i rygg og bein!!! :evil: Pianist med vikinghjelm var nå det festligste med den konserten... :lol:
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 21 jun 2003, 08:44

Jeg har en turbo til salgs, hvis du trenger det..
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Gjest

Legg inn av Gjest » 21 jun 2003, 17:18

Takk for tilbudet Rune, men det ser ut som det går greit nå ....

*banke i bordet*

Har ikke noe røyk i det hele tatt, hverken blå eller hvit ved pådrag eller tomgang eller "grisetukting" så ikke vet jeg hva det kan ha vært

Som sagt .. snurra skal være ganske ny så jeg håper og tror i det lengste at det ikke er den...

Svar