fusking ved full gass saab 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
aeflydahl
Innlegg: 12
Registrert: 20 jan 2010, 09:27
Navn: Arnt Erik Flydahl
Bil: 9-5 2.3 turbo
Sted: Isfjorden

fusking ved full gass saab 9000

Legg inn av aeflydahl » 07 sep 2010, 04:42

motoren fusker av og til på full gass, men kun i de lavere girene. merket dette første gang i sommer etter en laaang biltur til nederland på vei hjem. Den fusker aldri når jeg klamper 4 eller 5 giret, men i 2 gir fks så blir det ofte vipplash. Det er en 96 mod 9000 CSE 2.0t som er trimmet til 230-240hk (jeg tror det er hos speedparts). For en god stund siden kjøpte jeg et open air kit hos biltema, som har stått på siden påsketider. Kan det ha noe med saken og gjøre? Har nå uansett bestilt nytt originalt luftfilter. Kan jo også nevne at jeg kjørte en del med veldig lite bensin på tanken, og det var enormt varmt der nede så det kan jo ha blitt kondens. men har jo fyllt full tank senere men problemet er der fortsatt. eller er det kanskje dårlige plugger?

Må presisere at det ikke skjer hver gang, så hva tror dere?

Takker for alle svar =D>

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: fusking ved full gass saab 9000

Legg inn av Paradigm N558 » 07 sep 2010, 07:04

aeflydahl skrev:motoren fusker av og til på full gass, men kun i de lavere girene. merket dette første gang i sommer etter en laaang biltur til nederland på vei hjem. Den fusker aldri når jeg klamper 4 eller 5 giret, men i 2 gir fks så blir det ofte vipplash. Det er en 96 mod 9000 CSE 2.0t som er trimmet til 230-240hk (jeg tror det er hos speedparts). For en god stund siden kjøpte jeg et open air kit hos biltema, som har stått på siden påsketider. Kan det ha noe med saken og gjøre? Har nå uansett bestilt nytt originalt luftfilter. Kan jo også nevne at jeg kjørte en del med veldig lite bensin på tanken, og det var enormt varmt der nede så det kan jo ha blitt kondens. men har jo fyllt full tank senere men problemet er der fortsatt. eller er det kanskje dårlige plugger?

Må presisere at det ikke skjer hver gang, så hva tror dere?

Takker for alle svar =D>
Jeg setter en femmer på pluggene dine :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: fusking ved full gass saab 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 07 sep 2010, 07:35

...blir det ofte vipplash
Det der høres ut som fuelcut, det kan være at den lader for mye turbotrykk og så kutter bensintilførselen, det er en sikkerhetsfunksjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ryabchik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 24 des 2013, 16:28
Medlemsnummer: N2721
Navn: Aleksander
Bil: 9000 2.3T A50 + 2008 TurboX
Sted: Oslo/Nittedal, Gjerdrum

Re: fusking ved full gass saab 9000

Legg inn av ryabchik » 03 sep 2014, 19:26

Hei, jeg får en fuelcut når jeg gir på fra 1500rpm frem til ca 3500rpm. Dette begynte å skje ca 1000km siden. Jeg sjekka wastegate for rust, ingenting funnet. Da gikk jeg over til pluggene. Fant ut at nr. 4 var ganske mye lysere(renere) en de andre. Byttet alle 4 med en gang og alt var bra frem til idag. Fuelcut begynte igjen. Kikket på pluggene igjen og nr. 4 ser like ny ut som den var 500km siden. Tok plugg nr.4 og byttet den med nr. 3 istad. Bilen går bra, ingen fuelcut. Da lurer jeg på hva kan være årsaken her. Tennkasett kanskje eller throttle body?
Bilen er en A50 2.3t uten trim, men med magnetventilen. Kan også nevne at fuelcut pleier ikke å skje når bilen er kald.
M08 TurboX Hirsch (importert)
M97 9000 CSE 2.3T A50 (importert)
M97 9000 CSE 2.3t A50 (solgt uten motor til medlem)
M05 9-3 1,8i (krasjet)

Svar