Oilsludge 9-5 99'modell?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av heihei » 14 sep 2010, 11:40

Hvis en er trygg på hvordan vedlikeholdet var (oljeskift) fra 0-150'km, utrygg fra 150' - 200' og trygg fra 200'-250' (oljeskift hver 7500km):

Bilen har skiftet turbo én gang (ved ca 150')
Hvis en fortsetter de hyppige oljeskiftene, vil bilen kunne gå greit til >300'km da? Eller kan oilsludgeproblemet dukke opp selv om registerkjedet er nytt og veivhusventilasjonen (veivhusventilasjonen kom ganske sent på plass) oppdatert?

Hva sier magefølelsen deres?
Sist redigert av heihei den 14 sep 2010, 11:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6953
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Paradigm N558 » 14 sep 2010, 11:41

heihei skrev:Hvis en er trygg på hvordan vedlikeholdet var (oljeskift) fra 0-150'km, utrygg fra 150' - 200' og trygg fra 200'-250' (oljeskift hver 7500km):

Bilen har skiftet turbo én gang (ved ca 150')
Hvis en fortsetter de hyppige oljeskiftene, vil bilen kunne gå greit til >300'km da? Eller kan oilsludgeproblemet dukke opp selv om registerkjedet er nytt og veivhusventilasjonen oppdatert?

Hva sier magefølelsen deres?
Om du har siste veivhusventilasjon så skal du ikke få problemet nei.
(hadde dog ikke skadet å ta ned oljesilen og rengjort den grundig)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av heihei » 14 sep 2010, 11:43

- Oljesilen ble renset for få tusen kilometre siden.

Synes bilen er veldig fin, automatkassa er ganske ny :), lite rust osv. Har bare den fæle angsten for evt motorhavari. Er det flere som har den?

Når en ser hva slags andre biler som er verdt ca 40-60tusen får en jo følelsen av at gamle Saab 9-5'er er utrolig mye for pengene.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6953
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Paradigm N558 » 14 sep 2010, 14:56

heihei skrev:- Oljesilen ble renset for få tusen kilometre siden.

Synes bilen er veldig fin, automatkassa er ganske ny :), lite rust osv. Har bare den fæle angsten for evt motorhavari. Er det flere som har den?

Når en ser hva slags andre biler som er verdt ca 40-60tusen får en jo følelsen av at gamle Saab 9-5'er er utrolig mye for pengene.
Ja, gi meg et eksempel på mer bil for pengene, uansett merke, så blir jeg imponert... :reading:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Ingvar N629 » 14 sep 2010, 15:03

Hvor lang er en fisk... det der er veldig vanskelig å si, det kommer veldig an på bl a kjøremønster (mye småkjøring, kaldstarter, langkjøring osv) der mye langkjøring klart er å foretrekke.

Eneste måten å være trygg på dette på er dessverre å pelle den i biter, men tar du ned bunnpanna og sjekker f eks midtre veivlager så kan du få en god indikasjon. Jeg skjønner at dette ikke er noe hvermannsen gjør selv, men om spørsmålet er om man kan være sikker, så blir mitt svar sånn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Tor N12 » 14 sep 2010, 16:01

Og så er det EKSTRA klokt å bruke motorvarmer om vinteren for de som har biler med T7-motoren.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av heihei » 16 sep 2010, 11:49

Selger Biltema en motorvarmer til kr 289,- !?
Hva er dette for noe?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... 36-280306/

Ellers, hvor kan jeg finne billigste motorvarmer til denne bilen?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Eirik N396 » 16 sep 2010, 11:52

heihei skrev:Selger Biltema en motorvarmer til kr 289,- !?
Hva er dette for noe?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... 36-280306/

Ellers, hvor kan jeg finne billigste motorvarmer til denne bilen?
Jeg er ikke sikker, men vil tro det må være snakk om motorvarmerelementet :)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Macgeier » 29 sep 2010, 14:12

Må bare nevne èn sak nå som det går mot vinter: sjekk for all del at oljetermostaten, du kan ha siste av den siste versjonen på veihusventilasjon i ekte gull, men samtidig få problemer.
Er oljetermostaten defekt blir olja aldri varm nok for ventilasjonen fungerer ikke godt nok på "kald" oljedamp.
Ett av symtomene er mye olje rundt peilepinnelokket, på kald olje så tetter ventilasjonen seg og klarer ikke å ta unna og oljedamp presses derfor forbi påfyllingslokket.
Defekt oljetermostat = konstant småkjøring, olja blir aldri varm nok uansett kjørelengde.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av heihei » 30 sep 2010, 10:13

Takk for tips!

Hvordan får jeg så sjekket at oljetermostaten er ok?
Er eneste mulighet å se om det er oljerester/oljedamprester rundt påfyllingslokket?

Er evt ny oljetermostat + montering dyrt?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Paul N1176 » 30 sep 2010, 13:39

olje termostat ca 700,-
kan du skru ut en skru så gjør du det selv, hvis ikke så tar det vel ca 5 min på verksted..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av heihei » 30 sep 2010, 14:19

Paul N1176 skrev:olje termostat ca 700,-
kan du skru ut en skru så gjør du det selv, hvis ikke så tar det vel ca 5 min på verksted..
Supert. Kan den bestillles på nett noe sted?

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av Macgeier » 30 sep 2010, 14:59

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Oilsludge 9-5 99'modell?

Legg inn av 9000-fan » 30 sep 2010, 18:41

Er oljetermostaten et like hyppig problem på 9000 som på 9-5?

Svar