2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje" *Løst*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje" *Løst*

Legg inn av Tomten » 04 okt 2010, 08:52

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg med tips rundt dette emnet;

3 ganger ila en 2 måneders periode har jeg oppdaget en oljeflekk under bilen. Ved lett inspeksjon ovenfra har jeg da også sett fersk olje _foran_nede på blokka, på høyre side _sett forfra_. Men det er mye i veien så vanskelig å si eksakt.
Bilen har hatt time hos Saab Skøyen, men ingen lekkasje har blitt funnet. Men det er ingen tvil om at det er fra min bil og nivået ved peiling indikerer også dette, selv om det ikke er mye. Alle andre væsker ser ut til å ha normalt nivå..

Skulle veldig gjerne visst hva slik tidvis markering kan skyldes? Er det noen overløp/overtrykksventil/slange e.l rundt det området som liker å skvette litt..?

Mvh.Erik
Sist redigert av Tomten den 03 nov 2010, 17:09, redigert 1 gang totalt.
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 85
Registrert: 25 jun 2010, 10:39
Medlemsnummer: N1991
Navn: Petter
Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
Sted: Leka
Kontakt:

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av PetterSandvik » 04 okt 2010, 10:44

Hei

Hvor langt har bilen gått?
1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Tomten » 04 okt 2010, 11:24

Hei,

den har nå nylig passert 113.000
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 85
Registrert: 25 jun 2010, 10:39
Medlemsnummer: N1991
Navn: Petter
Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
Sted: Leka
Kontakt:

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av PetterSandvik » 04 okt 2010, 12:19

Løse skruer til veivhusventilasjonen?

Det var det på min når den hadde gått 221 500, jeg skrudde til, og det stoppa. Motoren røyk riktignok på 222 000, men det var vel overbelastning over tid.
1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Ingvar N629 » 04 okt 2010, 15:11

PetterSandvik skrev:Løse skruer til veivhusventilasjonen?
Hvor i all verden finner du dem?

Men tett oljefelle, enten den bak på blokka eller den inni toppdekselet kan gi deg høyt veivhustrykk, som kan føre til lekkasje, da helst fra simringene som sitter i hver sin ende av veiva. Nå er det uttak også i selve blokka på en 06-modell, så den bak på blokka er vel mest sannsynlig.

Nå er jo beskrivelsen din litt vag, men kan det komme fra mellom blokk og girkasse? Sitter en simring der, den lekkasjen bør du kunne se tydeligere fra undersiden.

Sikker på at det er olje? Og er du sikker på at det er motorolje?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 85
Registrert: 25 jun 2010, 10:39
Medlemsnummer: N1991
Navn: Petter
Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
Sted: Leka
Kontakt:

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av PetterSandvik » 04 okt 2010, 15:51

Ingvar N629 skrev:
PetterSandvik skrev:Løse skruer til veivhusventilasjonen?
Hvor i all verden finner du dem?
De til lokket til veivhusventialsjonen, er ikke sikker på hva alt heter, men tror det er lokket til ventilasjonen. Når man tar av den kan man se registret og toppen på ventilene. (Hvertfall noe jeg selv innbiller meg).
1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Tomten » 04 okt 2010, 16:13

Nå er jo beskrivelsen din litt vag, men kan det komme fra mellom blokk og girkasse? Sitter en simring der, den lekkasjen bør du kunne se tydeligere fra undersiden.

Sikker på at det er olje? Og er du sikker på at det er motorolje?[/quote]

Hei!

Den simringen er sjekket av Saab. Litt svetting men ellers OK. Men lekkasjen kommer i det området ja!
Hadde det vært simringen skulle det vel lekket konstant. Eller..?
Men på "blokksiden", helt inntil sammenføyningen mot gir sitter det et lite vinkeljern.
Bak dette forsvinner det en tynn gummislange som kommer ovenifra. Hva er dennes funksjon tro..? Ser ikke hvor det blir av denne videre pga jernet, men det ser ut som den er tilkoplet blokka(?)
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Ingvar N629 » 04 okt 2010, 17:34

PetterSandvik skrev:
Ingvar N629 skrev:
PetterSandvik skrev:Løse skruer til veivhusventilasjonen?
Hvor i all verden finner du dem?
De til lokket til veivhusventialsjonen, er ikke sikker på hva alt heter, men tror det er lokket til ventilasjonen. Når man tar av den kan man se registret og toppen på ventilene. (Hvertfall noe jeg selv innbiller meg).
Vel nei, det er toppdekselet på motoren din.

Jeg skjønner ikke hva du mener med vinkeljern og slange, tror et bilde hadde gjort seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Tomten » 05 okt 2010, 09:55

Hei, fikk tatt et bilde nå, men får vel ikke postet dette her..?
Jeg får verksted til å se på lekkasjen igjen nå ifm at noen i natt har angrepet min nypolerte med nøkkel e.l verktøy:(((

Takk uansett!

Mvh.Erik
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 85
Registrert: 25 jun 2010, 10:39
Medlemsnummer: N1991
Navn: Petter
Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
Sted: Leka
Kontakt:

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av PetterSandvik » 05 okt 2010, 21:09

tomten skrev:Hei, fikk tatt et bilde nå, men får vel ikke postet dette her..?
Mvh.Erik
viewtopic.php?f=25&t=28035
1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Tomten » 06 okt 2010, 07:24

Hei og takk for hjelpen!

Da prøver vi et bilde før "zoom-in" for å indikere hvor vi skal:

Bilde

Og så et som er zoomet inn. Tørket bra opp nå da det er noen dager siden forrige utslipp:

Bilde

Mvh.Erik
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2010, 09:51

Tja, nederst på blokka der ser du veivakselgiveren (bak ulakkert metalldeksel), den går inn i blokka og det er o-ringtetting. Har aldri sett lekkasje fra den, men er jo ikke umulig.

Har du motorvarmer, er det den jeg ser kabelen til lenger opp? Lekker det derfra så er det kjølevæske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
beierm
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 24 feb 2010, 16:49
Medlemsnummer: N1881

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av beierm » 06 okt 2010, 10:54

Har litt lekasje fra min som nettopp er kommet, Saab sa at det var lekasje fra oljefella. De har hatt flere nyere 9-5 med det.
Sist redigert av beierm den 06 okt 2010, 23:02, redigert 1 gang totalt.
06 Saab 9-5 Vector, Hirsch Programvare

http://www.garaget.org/beierm

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Tomten » 06 okt 2010, 12:47

Ingvar N629 skrev:Tja, nederst på blokka der ser du veivakselgiveren (bak ulakkert metalldeksel), den går inn i blokka og det er o-ringtetting. Har aldri sett lekkasje fra den, men er jo ikke umulig.

Har du motorvarmer, er det den jeg ser kabelen til lenger opp? Lekker det derfra så er det kjølevæske.
Er det veivakselgiver det er ja.. Ingen kjøleveske lekker. Nå har det vært tørt og fint der nede i noen dager.
Helte litt lurium Omega 917 på automatkassa da jeg hadde litt igen etter tidligere bruk på Servo.
Får se om det holder seg:) Ser uansett bare spor når jeg parkerer i garasje på jobb eller når det er tørr bakke.
MAO: Kjøre til jobbe i morgen for "flekksjekk":)

Mvh.Erik
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: 2006 9-5 2.0t -tidvis "oljelekkasje"

Legg inn av Tomten » 02 nov 2010, 12:06

Ingvar N629 skrev:Tja, nederst på blokka der ser du veivakselgiveren (bak ulakkert metalldeksel), den går inn i blokka og det er o-ringtetting. Har aldri sett lekkasje fra den, men er jo ikke umulig.

Har du motorvarmer, er det den jeg ser kabelen til lenger opp? Lekker det derfra så er det kjølevæske.
Hei igjen! -Og takk!

Det var nok kjøleveske ja!
Etter nå å ha fått leid garasje, la jeg ett hvitt, glatt ark under bilen der motorvarme-elementet går inn i motor. Væsken som kom over natta var ganske så orangerød.
Jeg synes alikevel konsistens var litt seig og nesten oljeaktig.. Rullet sammen papiret og rett til Saab. Kundemottager der tippet servo-olje. Men mekaniker sa med en gang: Kjølevæske. Denne er vel ganske riktig litt seig da Glycol = sukker:?
Og tbm fra verksted er konstantert at O-ringer (+ skrue til festet av elementet) lekker og må byttes.

Så lenge motor og dermed eksosanlegget har vært varmt, så har de få dråpene som har lekket bare fordampet på dette. Så har kanskje varm motor forhindret lekkasje i seg selv også(?)
Først når motor har blitt kald har litt drypping forekommet.

Så det var to flasker Omega 917 for tilsammen ca. 800NOK fordelt på servo,automat og motor forgjeves
Eller kanskje ikke. Alle pakninger skal nå bli fine og myke ihvertfall! Jeg synes også bilen går om mulig enda smoothere enn før jeg..

Siste spørsmål til den lærde: Jeg har litt for mye servo-olje på bilen nå iflg peilepinnen. Bør jeg tappe ut litt eller?
Er det fare for for høyt trykk?
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Svar