Varierende turbotrykk.....?????
Moderator: Moderatorer
Varierende turbotrykk.....?????
Hei!
Har en '95 9000 2,3 200HK der turbotrykket varierer. Når jeg belaster bilen fullt på 5.gear rundt 2000 omdr. varierer turbotrykksmåleren mellom "helt rød" og "helt orange". Er det noen som har tips om hva som kan være feil??????
Har en '95 9000 2,3 200HK der turbotrykket varierer. Når jeg belaster bilen fullt på 5.gear rundt 2000 omdr. varierer turbotrykksmåleren mellom "helt rød" og "helt orange". Er det noen som har tips om hva som kan være feil??????
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Blåse/suge-testen var grei, ohmer + sjekker spenning senere i dag...har ikke multimeter her jeg er nå..
Om disse testene er OK, er det andre muligheter for at det kan være feil med MV ?
Hva med MAP-sensor??? er det den lille dingsen som sitter øverst på venstre side av torpedoveggen (en kontakt + en slange)??![Think :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)
Om disse testene er OK, er det andre muligheter for at det kan være feil med MV ?
Hva med MAP-sensor??? er det den lille dingsen som sitter øverst på venstre side av torpedoveggen (en kontakt + en slange)??
![Think :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)
..bør tillegge noe... Jeg har hatt denne bilen på veien i drøyt 14 dager. Hadde en 170HK med aut. før. Denne hadde oppgradert p.vare til 9000 Aero aut. (200HK) og turbo fra 9-5 Aero. Synes det var mye mer trøkk i den bilen enn i den nye. Den nye har manuell kasse.
Er det noen som har synspunkter på dette??? Synes at en man. 200 hesting burde "gå bedre" enn en 200 HK aut. Er det virkelig så stor forskjell på "spin-up" tiden på disse to sotjagerne??? ......
Per I. (det var meg...
)
Er det noen som har synspunkter på dette??? Synes at en man. 200 hesting burde "gå bedre" enn en 200 HK aut. Er det virkelig så stor forskjell på "spin-up" tiden på disse to sotjagerne??? ......
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Per I. (det var meg...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Verdiane der var då greie...Anonymous skrev:...vel, 12V er ok, måler 3,2 og 3,3 ohm på spolene så MV ser ut for å være i orden.
Andre tips???Eller synspunkter på 200HK man. vs. 200HK aut. ??
Per I.
Men du er sikker på at blåsetesten er korrekt?
Iflg. FAQ-en på STCS skal du kunne suge og blåse i W og C, medan R skal vere potte tett.
Manuellen skal sjølvsagt vere litt meir kløss i, men det spørs om turboen er akkurat den same på desse to bilane.
Iflg. Speedparts har alle 2.3 same turbo, bortsett frå manuelle Aeroar då selfølgelig.
Men står målaren og svaiar, eller er den konstant lav på femtegiret?
Målt trykket vha. ein gradert målar, har du det gjordt?
Og det er selfølgelig ingen lekasje i vacuumslangar?
Jepp, MV skal være i orden iflg. anvisningene du nevner.
Turboen er i utgangspunktet den samme på 170HK og 200HK, en Garret TB25. I den forrige skiftet jeg turbo til en 9-5 Aero-vifte (Mitsubishi TD04) etter at turboen raste like etter jeg kjøpte den
. Denne har etter hva jeg fikk høre et "hakk" mindre eksoshus slik at den gir et "tidligere" ladetrykk (raskere "spin-up") + programvare fra 9000 Aero m/aut. slik at totaleffekten skulle være ganske lik. Allikevel synes jeg automaten jeg hadde gikk mye bedre. Er det faktisk SÅ stor forskjell på karakteren til disse to turboene??
Nei, det ser ut for at den gir maks trykk (nåla akkurat på "helt rødt" kanten) Vet ikke hva dette vil si i bar. .... Det er mulig jeg er pikete
men nåla svaier KUN på det skraverte orange/røde feltet ved nevnte belastning. Visuellt er det ingen feil på slanger så langt jeg kan se. På turen i dag klarte jeg ikke å provosere fram symptomene så det er tydeligvis et problem som kommer og går. Jeg har et "open air" filter på bilen.... men det skal vel ikke ha noe å si?!
Jeg har planer om litt moderat trim etterhvert men først vil jeg utelukke evt. feil med bilen. Det skal også nevnes at jeg har aldri kjørt 9000 før jeg kjøpte den forrige, og siden den ikke var 100% orginal så har jeg ingen referanse og sammenligne med.
Per I. (har nå registrert meg som bruker....venter bare på login-info
)
Turboen er i utgangspunktet den samme på 170HK og 200HK, en Garret TB25. I den forrige skiftet jeg turbo til en 9-5 Aero-vifte (Mitsubishi TD04) etter at turboen raste like etter jeg kjøpte den
![Mad :-x](./images/smilies/icon_mad.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Nei, det ser ut for at den gir maks trykk (nåla akkurat på "helt rødt" kanten) Vet ikke hva dette vil si i bar. .... Det er mulig jeg er pikete
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jeg har planer om litt moderat trim etterhvert men først vil jeg utelukke evt. feil med bilen. Det skal også nevnes at jeg har aldri kjørt 9000 før jeg kjøpte den forrige, og siden den ikke var 100% orginal så har jeg ingen referanse og sammenligne med.
Per I. (har nå registrert meg som bruker....venter bare på login-info
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Korleis er standen på pluggar då?
Når det er snakk om so små "feil" som du nemner her, er det ofte ein liten detalj som er løysinga.... ;D Kan då kanskje vere noko so enkelt som at dei er i ferd med å ta slutt, eller elektrodeavstanden ikkje er heilt god.
200hk-en skal vel lade 0.85bar som maks om eg ikkje minns feil? Er ihvertfall det 2.3T-en (M91/200hk/aut) her er "klokka" til, og den gir seg eit lite stykke før raudt, på det skraverte feltet.
Når det er snakk om so små "feil" som du nemner her, er det ofte ein liten detalj som er løysinga.... ;D Kan då kanskje vere noko so enkelt som at dei er i ferd med å ta slutt, eller elektrodeavstanden ikkje er heilt god.
200hk-en skal vel lade 0.85bar som maks om eg ikkje minns feil? Er ihvertfall det 2.3T-en (M91/200hk/aut) her er "klokka" til, og den gir seg eit lite stykke før raudt, på det skraverte feltet.
Pluggene er 14 dager gamle, like gamle som skiltene
...og NGK iflg. instruksjonsboka. Stiftene fant jeg ikke...nei pokker, det er sant...de sitter på V4'ern i låven de..
Jepp, regner, eller rettere sagt HÅPER på at det er en liten detalj.
Nja... etter en liten titt i en av Saab's bibler så sier den at vifta blåser med 1.0 bar (aut. 0.81). Nåla mi gir seg akkurat når den treffer det røde feltet.
Tenkte kanskje noen hadde erfaring med hvordan en standard 200HK oppfører seg med tanke på motorkarakter. Selv synes jeg dette burde være nok til å "dra snærken av kald kakao" , men.....æ'kke helt fornøyd. Vet at et tips vil være: "TRIM!!!" , men som sagt tidligere så vil jeg være sikker på at bilen fungerer som den skal før jeg gjør noe som helst.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Jepp, regner, eller rettere sagt HÅPER på at det er en liten detalj.
Nja... etter en liten titt i en av Saab's bibler så sier den at vifta blåser med 1.0 bar (aut. 0.81). Nåla mi gir seg akkurat når den treffer det røde feltet.
Tenkte kanskje noen hadde erfaring med hvordan en standard 200HK oppfører seg med tanke på motorkarakter. Selv synes jeg dette burde være nok til å "dra snærken av kald kakao" , men.....æ'kke helt fornøyd. Vet at et tips vil være: "TRIM!!!" , men som sagt tidligere så vil jeg være sikker på at bilen fungerer som den skal før jeg gjør noe som helst.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Prøv med en ny adapsjon. Når du har montert åpent filter og nye plugger så får motoren andre arbeidsforhold....
Kjør motoren varm.
Stop motoren og ta av batteripolen i noen minutter.
Deretter ut å gi gass.... Ikke glem å holde utkikk etter "onkel"...
Det er best hvis du finner deg en motbakke og drar på i høyest mulig gir.
Husker ikke turtallsområde på Trionic men på biler med LH så skal man gjøre dette fra 2500-4500 rpm 3-4 ganger.
Lykke til!
Kjør motoren varm.
Stop motoren og ta av batteripolen i noen minutter.
Deretter ut å gi gass.... Ikke glem å holde utkikk etter "onkel"...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Det er best hvis du finner deg en motbakke og drar på i høyest mulig gir.
Husker ikke turtallsområde på Trionic men på biler med LH så skal man gjøre dette fra 2500-4500 rpm 3-4 ganger.
Lykke til!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Jepp, pluggene er av anbefalt type ihht. instruksjons bok. Husker ikke typen i farten..
Adapsjon ble gjort etter at jeg skiftet plugger/filter slik som STCS's FAQ-sider sier.
Javisst, de låner meg sikkert en ny MV hos SAAB på Kongsvinger (de har SUPER service!! (litt reklame)). Jeg har vært borti dette før at elektriske komponenter kan ha skulte feil selv om alle målinger tilsier noe annet. Jeg har bare ikke sansen for dette å bytte komponent på komponent for å finne én feil.... Jeg imponeres alltid av bilelektikere/mekanikere som kan feilsøke seg fram til riktig komponent uten å ha byttet ut noen på veien.
Det kan jo også være DI-kasseten?! Vi forsøkte en test-enhet på den forrige 9000'n da jeg hadde en motorfusk på nøyaktig 1750 omdr. (uten at det ga noe utslag). Forsøkte også en ny temp.føler og lamda sonde (fortsatt uten noen utslag). Fusken ble borte da Maptun omprogramerte styreenheten. Den hadde et Abbot Racing program fra før.... Så...dette med stadig komponentbytting synes jeg er bortkastede penger (så sant verkstedet ikke låner ut en komponent vel og merke).
Vel...jeg tenker neste skritt blir å ta en diagnosetest for å se om den gir et svar på om det er avvik i verdier noe sted før vi begynner å bytte komponenter. Samt å måle turbotrykket nøyaktig.
Adapsjon ble gjort etter at jeg skiftet plugger/filter slik som STCS's FAQ-sider sier.
Javisst, de låner meg sikkert en ny MV hos SAAB på Kongsvinger (de har SUPER service!! (litt reklame)). Jeg har vært borti dette før at elektriske komponenter kan ha skulte feil selv om alle målinger tilsier noe annet. Jeg har bare ikke sansen for dette å bytte komponent på komponent for å finne én feil.... Jeg imponeres alltid av bilelektikere/mekanikere som kan feilsøke seg fram til riktig komponent uten å ha byttet ut noen på veien.
Det kan jo også være DI-kasseten?! Vi forsøkte en test-enhet på den forrige 9000'n da jeg hadde en motorfusk på nøyaktig 1750 omdr. (uten at det ga noe utslag). Forsøkte også en ny temp.føler og lamda sonde (fortsatt uten noen utslag). Fusken ble borte da Maptun omprogramerte styreenheten. Den hadde et Abbot Racing program fra før.... Så...dette med stadig komponentbytting synes jeg er bortkastede penger (så sant verkstedet ikke låner ut en komponent vel og merke).
Vel...jeg tenker neste skritt blir å ta en diagnosetest for å se om den gir et svar på om det er avvik i verdier noe sted før vi begynner å bytte komponenter. Samt å måle turbotrykket nøyaktig.