Halloen, lurer på kas motorer det er som passer i en 9000 cs 92 mod. altså om eg kan bruke eg motor fra 94 for eks?
Skal ha en 2,3 turbo i bilen som nå har er 2,0 l stående i.
Saab 9000. 92 mod, motorbytte
Moderator: Moderatorer
- PetterSandvik
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 85
- Registrert: 25 jun 2010, 10:39
- Medlemsnummer: N1991
- Navn: Petter
- Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
- Sted: Leka
- Kontakt:
Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte
Hei
Brukte motorer til din utgave: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =120101100
Der kan du vel se noen spesifikasjoner, vil jeg tro.
Riktignok i Sverige. Jeg betalte 1900 i frakt og emballasje, i svenske kroner. Husk at det må betales moms i Norge, og at svensk moms skal trekkes fra(men det kan hende de selger motorer uten moms). Fins sikkert noe i Norge også.
Kan være lurt å ringe til Saab i Sverige og få kontrollert at motoren vil passe, det med å oppgi begge motorenes understellsnummer.
Brukte motorer til din utgave: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =120101100
Der kan du vel se noen spesifikasjoner, vil jeg tro.
Riktignok i Sverige. Jeg betalte 1900 i frakt og emballasje, i svenske kroner. Husk at det må betales moms i Norge, og at svensk moms skal trekkes fra(men det kan hende de selger motorer uten moms). Fins sikkert noe i Norge også.
Kan være lurt å ringe til Saab i Sverige og få kontrollert at motoren vil passe, det med å oppgi begge motorenes understellsnummer.
1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte
Hei!
Fysisk så vil en hvilken som helst 9000-motor passe dersom du bytter nok deler, men skal du ha det rimelig enkelt så skaffer du en langmotor, altså ikke nyere enn 1993. I 1993 så kom også disse med Trionic 5.2 motorstyring, det kan jo være noe å passe på.
Fysisk så vil en hvilken som helst 9000-motor passe dersom du bytter nok deler, men skal du ha det rimelig enkelt så skaffer du en langmotor, altså ikke nyere enn 1993. I 1993 så kom også disse med Trionic 5.2 motorstyring, det kan jo være noe å passe på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 25 aug 2010, 09:22
- Navn: Jan Emil
- Bil: saab 9000 92
- Sted: Sund
Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte
takker for svar 
Men kas deler er det snakk om at eg må bytte vist eg kjøper en nyere motor?

Men kas deler er det snakk om at eg må bytte vist eg kjøper en nyere motor?
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte
Til å begynne med er det jo ledningsnettet som må byttes.borge93 skrev:takker for svar
Men kas deler er det snakk om at eg må bytte vist eg kjøper en nyere motor?
Så har du girkassen, clutchen og slavesylinderen.
Det er også mulig at det er forskjeller på travers, motorfester og drivakslinger.
Jeg har sikkert ikke fått med alt, men det skulle gi deg en viss ide, iallefall.

Kort oppsummert, kjøp en motor fra 1992, du.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 25 aug 2010, 09:22
- Navn: Jan Emil
- Bil: saab 9000 92
- Sted: Sund
Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte
Hehe, det høres nok ut som det enkleste jaottorasmussen N242 skrev:Til å begynne med er det jo ledningsnettet som må byttes.borge93 skrev:takker for svar
Men kas deler er det snakk om at eg må bytte vist eg kjøper en nyere motor?
Så har du girkassen, clutchen og slavesylinderen.
Det er også mulig at det er forskjeller på travers, motorfester og drivakslinger.
Jeg har sikkert ikke fått med alt, men det skulle gi deg en viss ide, iallefall.
Kort oppsummert, kjøp en motor fra 1992, du.
