Side 1 av 2
Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 10:18
av Talker
Har en 94-modell ng900 som har begynt å lage litt lyder.
Har nå fått bekreftet av saab-verksted at raslelyden min er fra registerkjedet. De skulle ha 4000,- for akkurat den jobben, men da bytter de bare kjedet og "resetter strammeren" som de sa. Men siden jeg har raslelyder på 200.000km så mente han at det kunne være en grunn til det. Lite olje, lange oljeskift intervaller, avleiringer i olje eller noe. Så det var snakk om noe staking av noe kanaler i toppdekslet(?) og evt. sjekke sila til oljepumpa for avleiringer. Det ble også nevnt noe om veivhusventilasjon som var av gamletypen, og deler som kostet 2000,- osv osv.
Synes dette med avleiringer og veivhusventilasjon hørtes veldig T7 aktig ut. Jeg har jo T5...
Men nok om det. Det jeg egentlig lurte på var om registerkjedebytte er en jobb en kan gjøre selv? Har jo skrudd litt bil, men har ikke et eneste spesialverktøy f.eks.
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 11:38
av Vegars
Har ikke hørt noe om at veivhusventilasjonen skal være noe problem på ng900 nei.
Men 4000,- for skifte hørtes ikke så ille ut syns jeg, men de 2000,- for deler til veivhusventilasjon er jo bare å glemme!
Ta en dieselrens før skifte av kjedet så vil det løsne opp litt avleiringer!
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 12:34
av Talker
Hva mener folket om skifte av kjedet og ikke føringer og kamdrev da?
Og mtp rens.. Hvilken skal jeg bruke? Dieselrens sier du?
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 12:45
av Ingvar N629
Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.
Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 13:39
av eiluN506
Ingvar N629 skrev:Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.
Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Er det balanseaksler på de første NG900?
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 14:02
av turboTruls N263
eiluN506 skrev:Ingvar N629 skrev:Ikke bytt kjede uten å bytte alle drev! Ellers sliter de gamle drevene ut det nye kjedet. Husk også at det er et balanseakselkjede der som sikkert er like slitt.
Veivhussats på den motoren er jeg spent på hvor de vil montere, dessuten er prisen du har fått på den drøy! Men du kan altså glemme den, så lenge slanger og ventil på det du har er i orden.
Er det balanseaksler på de første NG900?
Ja alle bortsett fra b 206 årgang 94.
Fikk dratt igjennom bare nytt kjede på min i mai.
Det gikk ikke mangen tusen kilometerne før mye lyd var tilbake.
Bytt hele rukelet når du er i gang.
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 14:16
av Talker
Ja det de nevnte var at de dro igjennom nytt kjede mens de dro ut det gamle. De byttet altså ikke noe annet. Dette var en kjapp jobb, og de tok bare 4000,- Men hva innebærer det når de skifter føringer drev og alt? Er det ut med motoren operasjon? Eller en langvarig jobb til 20k,- ?
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 14:37
av Talker
Daniel N683 skrev:Talker skrev:Ja det de nevnte var at de dro igjennom nytt kjede mens de dro ut det gamle. De byttet altså ikke noe annet. Dette var en kjapp jobb, og de tok bare 4000,- Men hva innebærer det når de skifter føringer drev og alt? Er det ut med motoren operasjon? Eller en langvarig jobb til 20k,- ?
Betalte vel 12-14k i sin tid på merkeverksted når jeg fikk byttet på ng900'n jeg hadde.
På 9000 gjorde jeg jobben selv. Kan vel ikke legge skjul på at det gikk noen kvelder der. Operasjonen er vel ikke helt lik på 900 og 9000, men forvent noen kvelder i garasjen om du gjør det selv (derav prisen på merkeverksted).
Men man må ut med motor for å komme til?
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 15:28
av Tor N12
På ng900 så må motoren ned ja, da må man også ha hjulstillingskontroll etterpå ettersom man aldri får subframe'en tilbake på 100% samme plass.
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 15 okt 2010, 15:30
av Ingvar N629
Jeg ville ha tatt den ut, mye bedre arbeidsstillinger og det går nok like fort.
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 16 okt 2010, 07:31
av Ronny_N169
Ingvar N629 skrev:Jeg ville ha tatt den ut, mye bedre arbeidsstillinger og det går nok like fort.
Er det en grei jobb å løfte opp motoren i og9-3 /ng900?
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 16 okt 2010, 09:16
av Ingvar N629
Gjorde det på en 9-3 jeg og Tor handla som delebil en gang, kan ikke huske at det var noe problem, men tiltet den nok en god del.
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 10 mai 2013, 21:27
av heimelaga
hvor alvorlig er det å begynne å høre denne lyden? jeg begynte å høre lyden ved 200000. jeg vet at det er slagg i olje sila. hvis jeg bytter registerkjede burde jeg også få rensa sila??. trenger hjelp, sliter litt.
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 10 mai 2013, 21:48
av Kristian N2215
heimelaga skrev:hvor alvorlig er det å begynne å høre denne lyden? jeg begynte å høre lyden ved 200000. jeg vet at det er slagg i olje sila. hvis jeg bytter registerkjede burde jeg også få rensa sila??. trenger hjelp, sliter litt.
Selvfølgelig må du få rensa sila! Se for deg at du har spist 15 chili, og kun kan drikke vann gjennom et tynt sugerør
På samme måte blir det for motoren, den er avhengig av å kunne få den smøringen den trenger, og en tett oljesil er ikke akkurat med på å gjøre dette noe bedre. Hvis du klarer å bytte register selv, så får du også til å ta ned bunnpanna og rense denne og sila!
Re: Bytte registerkjede selv?
Lagt inn: 10 mai 2013, 21:56
av heimelaga
hva med registerkjedet? selve lyden er vel at registerkjedet ikke får nok olje og er blitt slitt?. er det høy risiko i å vente med reperasjonene??