Side 1 av 1
Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 15 okt 2010, 14:34
av Ro-ien
Har en gammel Saab 900 Aero fra 1990 som jeg skal skifte girkasse på. Girkassen er endelig på vei, men i mellomtiden har jeg flyttet, og nå finner jeg ikke Bentley-håndboka mi. Typisk... Det jeg lurer på er hva jeg trenger annet enn de vanlige pakningene og girolje (+ motorolje og kjølevæske siden motoren må ut). Det er jo en slags lim som skal på "flensen" mellom girkasse og motorblokk? Heter den noe med "Blue"??? Er jommen ikke sikker, er det noen andre her på forumet som vet noe om det?
Mvh
Ro-ien
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 15 okt 2010, 14:47
av turboTruls N263
Pleier å bruke Saab,s røde kakepynt på stålpakningen mellom blokk og kasse. Du trenger Saab,s avlastingverktøy for trykkplate(evnt bremserør), lufteverktøy, bremsevæske, stålplate el.lign. med 8-10mm hull til å trekke ut lamellaksling.
Kommer ikke på mer da
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 15 okt 2010, 15:13
av Ro-ien
Takker, Turbotruls! Det var et turboraskt svar! Glemte helt ut bremsene - man trenger jo de når man skal parkere

Neida, helt ærlig, det er jo noe av det viktigste på bilen! Det andre kommer nok oxo godt med, tenkte å følge boka slavisk når jeg finner den en gang i løpet av helga, så hvis jeg har bruk for det satser jeg på å få laget noen hjelpeverktøy på jobb på mandag til motoren skal ut

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 15 okt 2010, 15:28
av Ro-ien
Må bare si at jeg er mega-glad for å være i dette forumet! Alltid noen som kan hjelpe når jeg støter på utfordringer!
Peace Out!!!
Takknemlig hilsen
Ro-ien
Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 15 okt 2010, 16:10
av Eirik N396
Du får si fra om du står fast med noe da, vi er en gjeng i Sandnes som har skrudd litt 900 før

Lykke til!
Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 15 okt 2010, 16:23
av turboTruls N263
Avlastingsklosser for øvrebærearmer er også nydelig å ha. F .eks 4 stk 10cm biter 30*48 lekter funker også.
Dette koster deg mye merarbeid om de ikke ligges inn. Det gjør det lettere å få tripodene inn i medbringerne. Samt å få nedre endeledd inn i bærearm igjen.
Tok med bremsevæske ettersom klutsj kan være grei å lufte etter demontering.

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 18 okt 2010, 09:51
av Andreas N1194
Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykket

Ellers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..
Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 18 okt 2010, 16:55
av turboTruls N263
Andreas N1194 skrev:Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykket

Ellers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..
Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser

Noe må man avlaste med ja, som nevnt tidligere.
Det orginale verktøyet kostet 37.- sist jeg kjøpte det. Ser ikke da vitsen i lage det selv

.
Vet ikke hva en lengde med bremserør koster, Er hvertfall enklest med den orginale da den holder formen før og etter bruk.
Og du er sikret å få alle fjørene tilstrekkelig innpresset. Samt at fingrene osv løper en langt mindre risiko om noe skulle gå galt

Re: Skifte girkasse - hva trenger jeg?
Lagt inn: 18 okt 2010, 17:29
av Andreas N1194
turboTruls N263 skrev:Andreas N1194 skrev:Du trenger ikke avlastingsverktøy for clutch, et stk bremserør fra Biltema eller en gjengestang (var det 4 mm?) fra Clas funker som bare fy. Men husk å spenne opp skiten før du mister trykket

Ellers kan det være kjekt å kappe til en umbrako til ca 0,5 cm lengde for å ta ut de tre skruene som holder slaven på plass, det er en kjekk modifikasjon av verktøy!
Ellers kan også Biltema sin "kakepynt" brukes, har til dags dato ikke merket noe forskjell på Saab sin og Tema sin guffe her..
Hyl ut om du sliter, vi er mange her som har litt erfaring fra og900-kasser

Noe må man avlaste med ja, som nevnt tidligere.
Det orginale verktøyet kostet 37.- sist jeg kjøpte det. Ser ikke da vitsen i lage det selv

.
Vet ikke hva en lengde med bremserør koster, Er hvertfall enklest med den orginale da den holder formen før og etter bruk.
Og du er sikret å få alle fjørene tilstrekkelig innpresset. Samt at fingrene osv løper en langt mindre risiko om noe skulle gå galt

Du får ikk en meter bremserør for 37 kr, så jeg er helt enig med deg der Truls
