Sjekk servicehefte, spør om registerkjede er byttet, siste versjon av veivhusventilasjon bør være installert(versjon 6, mener jeg), se etter blårøyk ved oppstart(kaldstart), Pixelfeil i SID(infodisplay over radio) og ACC panel(display under radio).
Noe av det jeg kom på i farta.
Er serviceheftet komplett, så skal siste veivhusventilasjon være påmontert. Men sjekk for sikkerhetsskyld, det er ikke alltid det er fulgt. Mener versjon 6 skal ha en slange gående ut ifra oljepåfyllingsrøret, mens de eldre versjonene ikke har dette.
Om registerkjedet ikke er byttet, og bilen har gått et stykke, så er det ikke umulig at dette bør byttes. Det er en utgift på 15 000,- kr eller mer. Dette pga at motor må ut.
Blårøyk ved oppstart skyldes som oftest sliten turbo. Dette er heller ikke det billigste å bytte.
Kan også merkes ved ustabilt turbotrykk.
Ved testkjøring, kjenn etter slark i drivverk, ulyder i forstilling eller bakstilling. Jevnt drag i motor, at clutch løser ut jevnt og fint er også kjekt å sjekke.
Sikkert flere her som kan utdype enda mer.
Lykke til med kjøpet
