Hei,
Da var det på tide med litt rådføring igjen. På vei ut på e18 harket bilen min kraftig en gang og døde. Da den ikke ville starte igjen ble jeg nødt til å tilkalle NAF. Den drar rundt på starteren, men tender ikke. Det jeg merket meg var en merkelig lukt i motorommet, kan tendkasettet har forårsaket dette (lukter ikke svidd plastik, men noe litt annet...)?. jeg har akkurat byttet bensinpumpe og filter så tror ikke det er det som er feilen (vil da vel heller ikke harke en gang og så dø?)
Mine tanker går i retning av:plugger og tendkaseett, noen som har noen andre gode tips?
btw - bilen har nylig fått oppgradert motorstyring hos speedparts (steg 1) med bla. nye plugger og filter.
Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?
Moderator: Moderatorer
- Sigge N1999
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 04 mar 2010, 17:02
- Medlemsnummer: N1999
- Navn: Sigurd Lenes
- Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
- Sted: Emmerød
Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?
Er tennkassetten din, uten tvil.
Og sjekk at pluggene dine er riktig, du skal vel ha BCP7ES11 trooor jeg trallala
Og sjekk at pluggene dine er riktig, du skal vel ha BCP7ES11 trooor jeg trallala
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?
Er ikkje uvanlig at en kjenner den kjente lukta av svidd elektronikk når tennkassetten ryk.
- Sigge N1999
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 04 mar 2010, 17:02
- Medlemsnummer: N1999
- Navn: Sigurd Lenes
- Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
- Sted: Emmerød
Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?
Hjelle, N6 skrev:Er ikkje uvanlig at en kjenner den kjente lukta av svidd elektronikk når tennkassetten ryk.
Da er den bestilt. kommer i morgen. Fikk den ikke av i går, så må borre opp skruene.
Hva er forresten symtomene på gåen veivakselsensor? kan jeg sjekke det ved å se om turtallsnåla beveger seg når jeg drar på startern?
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?
Når bilen høres 100% normal ut på starteren og pumpa går(legg øret inntil pumpelokket under baksetet når person B forsøker å starte bilen), så er det som oftest veivakselgiveren.
Ikke 100% sikker, men om du får raske nok varv så kan du se det på turtallsnåla også.
Om det lukter som svidd bakelitt, så er det garantert tennkassetten som har ryki. Du kan trø nesa i der toppen på pluggene skal føres inn. Da kjenner du garantert en forsterket lukt
Som para poengterer lengre opp i tråden. Sørg for at det er rette plugger du benytter deg av
Husk å stram boltene på tennkassetten ordentlig, MEN ikke for hardt
Mvh. Pål Magne
Ikke 100% sikker, men om du får raske nok varv så kan du se det på turtallsnåla også.
Om det lukter som svidd bakelitt, så er det garantert tennkassetten som har ryki. Du kan trø nesa i der toppen på pluggene skal føres inn. Da kjenner du garantert en forsterket lukt

Som para poengterer lengre opp i tråden. Sørg for at det er rette plugger du benytter deg av

Husk å stram boltene på tennkassetten ordentlig, MEN ikke for hardt

Mvh. Pål Magne
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?
Jeg hadde problemer med min veivakselsenson / føler i sommer.
Hos meg var problemet slik at jeg ikke fikk startet bilen hvis den var blitt litt kald etter å ha kjørt.
Var motoren helt varm - så startet den, f.eks. hvis man hadde fylt bensin, og var motoren helt kald så gikk det fint.
Men som sagt - hadde man kjørt en stund og var borte ifra bilen en stund slik at den var blitt litt kald, så startet den ikke.
Den startet hvis jeg fikk start hjelp ifra en annen bil.
Fikk byttet den - og hadde ingen problemer etter det
Tror de tar ca 2500,- for bytte i Norge.
Hos meg var problemet slik at jeg ikke fikk startet bilen hvis den var blitt litt kald etter å ha kjørt.
Var motoren helt varm - så startet den, f.eks. hvis man hadde fylt bensin, og var motoren helt kald så gikk det fint.
Men som sagt - hadde man kjørt en stund og var borte ifra bilen en stund slik at den var blitt litt kald, så startet den ikke.
Den startet hvis jeg fikk start hjelp ifra en annen bil.
Fikk byttet den - og hadde ingen problemer etter det
Tror de tar ca 2500,- for bytte i Norge.
Tore N10