Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

jhhalle
Innlegg: 6
Registrert: 25 okt 2010, 16:43

Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av jhhalle » 25 okt 2010, 16:54

Hei alle

Skjønner at jeg må være medlem her på forumet hvis jeg skal ha SAAB!!:) Har dog en saab 9-3 vector 2006 sportwagon fra før da, UTEN TURBO!!

Siden familien er økende, og lettere irritasjon over lite futt i 1,8 liter\122hk i 9-3'en forekommer- tenkte jeg å skaffe kanskje denne større saaben, med skikkelig trykk i.

Hva sier folket på forum om denne på den tekniske siden?? Jeg har sett veldig lite omtale av disse Aero-modellene her på forumet. Når ryker motorer og annet osv. på disse? Er det et ok kjøp tro?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25045210

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Andrew N1328 » 25 okt 2010, 18:00

Trenger da ikke å ha turbo for å være medlem :p


Men tilbake til saken. Såvidt meg bekjent så er disse motorene sterke, man må være nøye med service og oljeskift som med alle biler, og da tror jeg ikke du skal bekymre deg for holdbarheten. Det som da ryker på alle etterhvert er turbo, dette er veldig varierende, men et tips er å la motoren stå litt på tomgang etter "hardkjøring"...

Ellers, meget fin bil! Men jeg ville prøvd å få lakkert "brillene", altså chrom-listene rundt lykter og grill, men hver sin smak ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

jhhalle
Innlegg: 6
Registrert: 25 okt 2010, 16:43

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av jhhalle » 25 okt 2010, 18:36

Hei, takk for svar

Tror nesten jeg må stikke å prøvekjøre en slik et sted. Er 'litt' skeptisk til store motorer og tidligere eiere som har grisekjørt etc... Kanskje det er litt bingo å kjøpe brukt aero altså?..:) Men jeg har ikke lest noe sted at dette er lite holdart etc...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Ingvar N629 » 25 okt 2010, 18:52

Andrew N1328 skrev:Det som da ryker på alle etterhvert er turbo
Turbo er en slitedel, men turboen på Aeroutgaven er av en bedre og mer holdbar type enn på pysemodellene, men skift olje ofte (hver 10 000 km) så sover du bedre. En Estate med automat er nå uansett ingen "grisekjørebil" så å være skeptisk av den grunn ser jeg liten grunn til. 260 hk er ikke mer enn man trenger for behagelig kjøring :wink: Kjøp deg en sånn en, du! God bil med passe stor motor (Advarsel; vanedannende).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jhhalle
Innlegg: 6
Registrert: 25 okt 2010, 16:43

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av jhhalle » 25 okt 2010, 19:48

Fint med noen kjappe innlegg her ja!!
Nei, er vel sant at det ikke blir grisekjøring med automat ja:) Og bra med sterkere turbo. Slitedel skjønner jeg. Men hva koster å bytte, og hvor lenge kan man regne at de holder?

Ellers skjønner jeg også at det ikke er spesielle ting utenom det vanlige som er trøbbel med denne typen bil? Men skjønner og håper at å kjøre bil med 'passe stor' motor er vanedannende:)

Men hva er egentlig grunnen til at de sprekeste motorene på dagens Saab'er er på kun 185hk??

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Ingvar N629 » 25 okt 2010, 19:51

jhhalle skrev: Men hva er egentlig grunnen til at de sprekeste motorene på dagens Saab'er er på kun 185hk??
Hvor har du det fra? Kraftigste som leveres nytt nå er vel 300 hk...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jhhalle
Innlegg: 6
Registrert: 25 okt 2010, 16:43

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av jhhalle » 25 okt 2010, 20:19

Hei igjen

Så på den grafikken du finner nederst på sidene her:
http://www.tv2underholdning.no/broom/saab/9-5/1998/

Her kan man trykke inn på detaljer på alle årsmodeller. Og siste Aero med 260hk er fra 2008 såvidt jeg kan se. Kanskje jeg er blind altså...Det høres unektelig litt rart ut ja!

Men er det syrt å bytte turbo eller?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Ingvar N629 » 25 okt 2010, 21:36

Utvalget i akkurat 2009 var kanskje litt spesielt... ny 9-5 kom jo i år, den typen du lurer på produseres ikke lenger. Her er den nye:
http://www.saab.no/no/no/start#/Cars/9- ... vels/aero/
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jhhalle
Innlegg: 6
Registrert: 25 okt 2010, 16:43

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av jhhalle » 29 okt 2010, 07:16

Har vært og prøvekjørt. Det var en blandet opplevelse. På det negative var en UTROLIG treg automatkasse og bløtt understell\dempere, spesielt bak. Også skinner det litt igjennom at den er gammel- ellers var jeg fornøyd:)

Veldig fin motor! Bra komfort. Men min 9-3, som riktig nok har sportsunderstell er MYE stivere. Litt merkelig overgang ble det til en bløtere bil med MYE større motor....

Men spørs om det positive oppveier det negative her gitt....i tenkeboksen:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2010, 08:55

Bakdemperne er sikkert utslitt, det er en svakhet. Men oppgraderinger er det ikke noe problem å få tak i, og det finnes også krengehemmere å få kjøpt som forvandler bilen totalt. Skal ikke store grepene til for å få den bilen rimelig morsom å svinge med, for balansen i bilen er i utgangspunktet bra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jhhalle
Innlegg: 6
Registrert: 25 okt 2010, 16:43

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av jhhalle » 30 nov 2010, 23:43

Heisann, er herved medlem av SAAB turbo-klubben, og ikke bare SAAB-klubben... Altså kjøpte jeg bilen...!!
De tok 120'km service og gjorde noe forefallende. Nå er det bare det elektriske speilet på passasjersiden som hver gang man starter bilen eller trykker ut speilene 'knekker' forover slika at jeg må ut å manuelt dytte tilbake... :roll: I tillegg er det ikek lys i bokstavene ved siden av girspak (P, D, N osv) Men de skal fikse sier dem...så jeg er fornøyd inntill videre :)

Men er jo veldig godt drag i den da!!(Men er jo vant til 1,8 liter uten turbo:))

Ellers noen tips til en fersk 9-5 Aero eier her på forum forum??

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Troll R » 01 des 2010, 01:59

jhhalle skrev:Heisann, er herved medlem av SAAB turbo-klubben, og ikke bare SAAB-klubben... Altså kjøpte jeg bilen...!!
De tok 120'km service og gjorde noe forefallende. Nå er det bare det elektriske speilet på passasjersiden som hver gang man starter bilen eller trykker ut speilene 'knekker' forover slika at jeg må ut å manuelt dytte tilbake... :roll: I tillegg er det ikek lys i bokstavene ved siden av girspak (P, D, N osv) Men de skal fikse sier dem...så jeg er fornøyd inntill videre :)

Men er jo veldig godt drag i den da!!(Men er jo vant til 1,8 liter uten turbo:))

Ellers noen tips til en fersk 9-5 Aero eier her på forum forum??
hei og gratulerer ,du har kjøpt bilen til broren min som jeg vet har stelt fint med denne bilen .
har brukt den som en familie bil .

mvh
Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....


9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Paradigm N558 » 01 des 2010, 08:37

Gratulerer, og velkommen til oss! :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Stalfa » 01 des 2010, 09:17

Velkommen.

Min erfaring er at småting fusker rett som det er. En med lik bil som meg sa: "Det lyser altids, et eller annet lys på dashboardet." Så langt vil jeg ikke dra den.
Men noen småreperasjoner har det blitt. Så om du setter av 3-5 tusen hvert år i tillegg til service så er du nok i mål.

Utrolig behagelig bil på motorveien.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Saab 9-5 T AERO SportCombi Aut 260hk 2006, 116k

Legg inn av Timon » 01 des 2010, 12:29

Du spør om det er dyrt å bytte turbo, det kommer litt an på hvordan du gjør det. Jeg kjøpte turbo på ebay for 3000,- og bytta selv, og den har tålt MYE. Speedparts tar vel det dobbelte eller tredobbelte, men er vel kanskje tryggere å handle av de. Hva de tar på merkeverksted har jeg aldri tort å sjekke av frykt for hjertestans.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for at bilen har mange hk og kan være grisekjørt, tror disse motorene har bedre av å bli varma opp litt en gang i blant enn å bli kjørt "forsiktig" og med mye småkjøring og aldri bli varm. De har vel ikke samme problemene med olja som pre-2004-modellene, men likevel.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar