Side 1 av 1
OG 900 Stopper
Lagt inn: 27 okt 2010, 20:14
av saaero
Min sambo eier en -90 900 I som har 132k på hjulene.Det er en 2 liter 16 V på "hele" 128 hk,manuellt gear,servo,ikke Ac eller noe luksus i det heletatt.Bare godt tatt vare på.......Til nå helt uten problemer av noe slag.I går fikk vi stopp midt i Trondheim sentrum med div tuting og forbannelser av medtrafikkanter.Plusspol til minus og bilen rullet litt igjen for så å gå veldig fort av seg sjøl og deretter stoppe.
15 mil senere fikk bilen plutselig "cruisecontroll" og fortsatte helt inni garasjen på 2500rpm.Gasspjeld var lukket.I dag har den nektet å starte.
Andre facts:Sotete plugger.Mye høyere co enn tidligere.Bensinpumpe går og filter er byttet.Normal gnist over pluggene.I det siste har den fått hikke når tutallet nermer seg tomgang og bilen er i gear.
Noen som har peiling på dette fenomenet?Det er jo mange glupe hoder i dette forumet,så kanskje noen kjenner seg igjen:
"På forhånd takk"
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 27 okt 2010, 22:48
av na_X
tomgangsmotoren i orden da tro? prøv å ta den ut og rens den og se om det blir bedre av det. ellers så kan man sjekke tilstandene til vacuum-slangene og at det ikke er luftlekkasjer. sotete plugger så kan det være greit å sjekke LMM også, virker som den kanskje får noen feil verdier der. pluggene er forholdsvis nye, og av typen NGK?
kom også på at lambda kan være gåen, da vil også bilen få feil CO-verdier, denne kan vel sjekkes med SAT hvis jeg ikke tar feil.
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 27 okt 2010, 23:23
av saaero
Ingen vakumlek.plugger nye og alllllllltid NGK her i gården.Får vel finne en med maken komponenter og prøveflytte deler kanskje.En Sat hadde vært tingen,men holder til langt unna.takker for innspill
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 28 okt 2010, 07:26
av Ingvar N629
LMM, lambda eller luftlekkasje ett eller annet sted etter LMM er vel også mine umiddelbare tips.
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 28 okt 2010, 17:57
av saaero
Har sjekket eventuell lekkasje etter LMM,men den er potte tett.Noen form for sjekk av LMM har jeg ikke på stående labb,men akkurat no går bilen normalt igjen etter at CE-lampa sluttet å lyse.Men har noe småfusk ved ca.2000rpm.Sånn var det også tidligere i sommer da pumpa tok kvelden grunnet tett sil.Symtoma var noe lik også før pumpa tok kvelden.
Men hvorfor 2500rpm når spjeldet er stengt?Og plugger så svarte som sveisen på en Bengalneger ved nattestid?
Tidligere hadde denne co-måling på Eu-kontroll på ekstremt lave 0.004,men nå i august på formidable 0.3!!!!!!
Kan eventuell feil med Lambda el LMM gi både høy tomgang periodevis og samtidig høy co?
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 28 okt 2010, 22:54
av na_X
Feil ved LMM eller lambda gir høy CO-verdier ja, tomgangen kan muligens også bli berørt hvis bilen går veldig rikt som det høres ut som den gjør ifølge pluggene. Har du feilkode, så kan du få lest denne ut ihvertfall. Har du en lambda liggende så kan det være verdt å teste med den, da jeg mener at LMM ikke gir utslag på feilkode i dash. Lambda er vel den samme på turbo og ikke turbo(?), den er det samme på 900 som på 9000 også. LMM kan også være full av dritt eller defekt, sånn ellers kan luftfilter være tett, da vil tomgang bli berørt også.
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 28 okt 2010, 23:36
av saaero
Tror at CE-lampa lyser bare når det er feil på bensininnspr.Iflg instruksjonsboka.
Skal prøve å skaffe en ny hjerne og LMM pluss lambda fra et huggeri en dag.
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 03 nov 2010, 20:16
av saaero
Løst!!!!!!!!!
Det vart lambda til slutt etter å prøvebyttet alle andre komponenter.
Re: OG 900 Stopper
Lagt inn: 04 nov 2010, 14:52
av Turbo Kenneth n387
Det var godt å høre Kjetil,helt topp rett og slett
