saab 9000 cs, 92 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av borge93 » 31 okt 2010, 22:13

Halloen, lurer på om det er noen som har sotte i en saab 95 motor i en 9000? lurer litt på den tanken, siden det fleste motorene som eg kan ta i bilen min er gått over 200 000..

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av Tor N12 » 31 okt 2010, 23:05

Det går det men det krever en kraftig ombygging. Du må bla.a skifte ledningsnettet ettersom de nyere motorene har annen motorstyring og ikke minst så må du også montere girkasse fra 94-modell eller nyere
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 01 nov 2010, 10:13

Må jo være en ytterst dårlig løsning å sette inn en motor som plages med oilsludge istedenfor de gamle og skuddsikre, men det er klart at T7 styresystem er et stort pluss. Det krever derimot en god del kompetanse å få det til å virke i en gammel bil.

Hvis du vil ha en motor til bilen din med 0 km, så kan du kjøpe en totaloverhalt eller overhale selv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Re: saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av borge93 » 01 nov 2010, 10:24

Kas motor vil du annbefale å sitte i motoren da? bare hive i en 92 model motor?
Vist eg skal ha en nyere motor med annen motorstyring, vet du om det går an å få kjøpt alt komplett som eg trenger for å bygge om?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av Tor N12 » 01 nov 2010, 10:31

Var vist litt trøtt når jeg svarte i går, jeg trodde du mente 95-modell motor ikke motor fra 9-5 (den bindestreken er viktig ;) )
Det aller letteste er å sette inn en lik motor som den du har! På 9000 så skiller man mellom kort og lang-motor der langmotoren var den som gikk tom 1994 mens kortmotoren kom i 1995. Skal du sette inn en kortmotor så er det enkleste å kjøpe en delebil slik at du kan flytte alt over men det er alikevel såpass mye jobb at jeg uten tvil ville satt inn en som er lik den du har.
T7-motorene som sitter i 9-5 og den gamle 9-3'n er som Ingvar sier desverre ikke like slitesterke som de eldre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Re: saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av borge93 » 01 nov 2010, 10:48

Tor N12 skrev:Var vist litt trøtt når jeg svarte i går, jeg trodde du mente 95-modell motor ikke motor fra 9-5 (den bindestreken er viktig ;) )
Det aller letteste er å sette inn en lik motor som den du har! På 9000 så skiller man mellom kort og lang-motor der langmotoren var den som gikk tom 1994 mens kortmotoren kom i 1995. Skal du sette inn en kortmotor så er det enkleste å kjøpe en delebil slik at du kan flytte alt over men det er alikevel såpass mye jobb at jeg uten tvil ville satt inn en som er lik den du har.
T7-motorene som sitter i 9-5 og den gamle 9-3'n er som Ingvar sier desverre ikke like slitesterke som de eldre.

Men da finner eg meg en motor som passer i bilen min :) så går da fint å få inn en ny :)

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av Timon » 02 nov 2010, 00:17

I stede for å bruke unødvendig mye tid på å montere noe som ikke passer, kan du jo heller som nevnt over her overhale en som passer, og vips, "ny" motor. Om du ikke vil overhale hele, kan jeg anbefale å gjøre et par ting før du monterer en brukt motor:

-Sjekke kjedestrammeren. Er den langt ute, bytt registerkjedet og (om du har) balanseakselkjede. Må bytte tannhjul/drev også.
-Bytte toppakning og toppbolter.
-Når toppen er av, rense/pusse stempler og ventiler fri for sotavleiringer.
-Ta av bunnpanna og rense sila.
-Ta av eksosmanifolden og sjekke at boltene ikke er knekt, evt. bytte alle boltene. (Litt usikker på om det er nødvendig på langmotoren, men på kortmotoren pleier de ofte å knekke...)
-Sjekk om turboen er slitt. Om den må byttes så er det mye greiere å bytte den med motoren ute :)

-Om du vil ha "ny" motor så kan du jo bytte stempelringene og lagerne i bunndelen også.

Tror denne lista vil ta kortere tid enn å montere en T7 motor...
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Re: saab 9000 cs, 92 mod

Legg inn av borge93 » 03 nov 2010, 16:48

Ja, det hørtes litt enklere ut det en å montere en t7 motor ja. :)

Svar