saab 9000 cs, 92 mod
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 25 aug 2010, 09:22
- Navn: Jan Emil
- Bil: saab 9000 92
- Sted: Sund
saab 9000 cs, 92 mod
Halloen, lurer på om det er noen som har sotte i en saab 95 motor i en 9000? lurer litt på den tanken, siden det fleste motorene som eg kan ta i bilen min er gått over 200 000..
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: saab 9000 cs, 92 mod
Det går det men det krever en kraftig ombygging. Du må bla.a skifte ledningsnettet ettersom de nyere motorene har annen motorstyring og ikke minst så må du også montere girkasse fra 94-modell eller nyere
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 9000 cs, 92 mod
Må jo være en ytterst dårlig løsning å sette inn en motor som plages med oilsludge istedenfor de gamle og skuddsikre, men det er klart at T7 styresystem er et stort pluss. Det krever derimot en god del kompetanse å få det til å virke i en gammel bil.
Hvis du vil ha en motor til bilen din med 0 km, så kan du kjøpe en totaloverhalt eller overhale selv.
Hvis du vil ha en motor til bilen din med 0 km, så kan du kjøpe en totaloverhalt eller overhale selv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 25 aug 2010, 09:22
- Navn: Jan Emil
- Bil: saab 9000 92
- Sted: Sund
Re: saab 9000 cs, 92 mod
Kas motor vil du annbefale å sitte i motoren da? bare hive i en 92 model motor?
Vist eg skal ha en nyere motor med annen motorstyring, vet du om det går an å få kjøpt alt komplett som eg trenger for å bygge om?
Vist eg skal ha en nyere motor med annen motorstyring, vet du om det går an å få kjøpt alt komplett som eg trenger for å bygge om?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: saab 9000 cs, 92 mod
Var vist litt trøtt når jeg svarte i går, jeg trodde du mente 95-modell motor ikke motor fra 9-5 (den bindestreken er viktig
)
Det aller letteste er å sette inn en lik motor som den du har! På 9000 så skiller man mellom kort og lang-motor der langmotoren var den som gikk tom 1994 mens kortmotoren kom i 1995. Skal du sette inn en kortmotor så er det enkleste å kjøpe en delebil slik at du kan flytte alt over men det er alikevel såpass mye jobb at jeg uten tvil ville satt inn en som er lik den du har.
T7-motorene som sitter i 9-5 og den gamle 9-3'n er som Ingvar sier desverre ikke like slitesterke som de eldre.

Det aller letteste er å sette inn en lik motor som den du har! På 9000 så skiller man mellom kort og lang-motor der langmotoren var den som gikk tom 1994 mens kortmotoren kom i 1995. Skal du sette inn en kortmotor så er det enkleste å kjøpe en delebil slik at du kan flytte alt over men det er alikevel såpass mye jobb at jeg uten tvil ville satt inn en som er lik den du har.
T7-motorene som sitter i 9-5 og den gamle 9-3'n er som Ingvar sier desverre ikke like slitesterke som de eldre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 25 aug 2010, 09:22
- Navn: Jan Emil
- Bil: saab 9000 92
- Sted: Sund
Re: saab 9000 cs, 92 mod
Tor N12 skrev:Var vist litt trøtt når jeg svarte i går, jeg trodde du mente 95-modell motor ikke motor fra 9-5 (den bindestreken er viktig)
Det aller letteste er å sette inn en lik motor som den du har! På 9000 så skiller man mellom kort og lang-motor der langmotoren var den som gikk tom 1994 mens kortmotoren kom i 1995. Skal du sette inn en kortmotor så er det enkleste å kjøpe en delebil slik at du kan flytte alt over men det er alikevel såpass mye jobb at jeg uten tvil ville satt inn en som er lik den du har.
T7-motorene som sitter i 9-5 og den gamle 9-3'n er som Ingvar sier desverre ikke like slitesterke som de eldre.
Men da finner eg meg en motor som passer i bilen min


- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: saab 9000 cs, 92 mod
I stede for å bruke unødvendig mye tid på å montere noe som ikke passer, kan du jo heller som nevnt over her overhale en som passer, og vips, "ny" motor. Om du ikke vil overhale hele, kan jeg anbefale å gjøre et par ting før du monterer en brukt motor:
-Sjekke kjedestrammeren. Er den langt ute, bytt registerkjedet og (om du har) balanseakselkjede. Må bytte tannhjul/drev også.
-Bytte toppakning og toppbolter.
-Når toppen er av, rense/pusse stempler og ventiler fri for sotavleiringer.
-Ta av bunnpanna og rense sila.
-Ta av eksosmanifolden og sjekke at boltene ikke er knekt, evt. bytte alle boltene. (Litt usikker på om det er nødvendig på langmotoren, men på kortmotoren pleier de ofte å knekke...)
-Sjekk om turboen er slitt. Om den må byttes så er det mye greiere å bytte den med motoren ute
-Om du vil ha "ny" motor så kan du jo bytte stempelringene og lagerne i bunndelen også.
Tror denne lista vil ta kortere tid enn å montere en T7 motor...
-Sjekke kjedestrammeren. Er den langt ute, bytt registerkjedet og (om du har) balanseakselkjede. Må bytte tannhjul/drev også.
-Bytte toppakning og toppbolter.
-Når toppen er av, rense/pusse stempler og ventiler fri for sotavleiringer.
-Ta av bunnpanna og rense sila.
-Ta av eksosmanifolden og sjekke at boltene ikke er knekt, evt. bytte alle boltene. (Litt usikker på om det er nødvendig på langmotoren, men på kortmotoren pleier de ofte å knekke...)
-Sjekk om turboen er slitt. Om den må byttes så er det mye greiere å bytte den med motoren ute

-Om du vil ha "ny" motor så kan du jo bytte stempelringene og lagerne i bunndelen også.
Tror denne lista vil ta kortere tid enn å montere en T7 motor...
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 79
- Registrert: 25 aug 2010, 09:22
- Navn: Jan Emil
- Bil: saab 9000 92
- Sted: Sund
Re: saab 9000 cs, 92 mod
Ja, det hørtes litt enklere ut det en å montere en t7 motor ja. 
