Side 1 av 1

Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 16:14
av Chrissen
Bilen skinner greit, men starter ikke, tennpluggene er knusktørr, så jeg tenkte det kunne være noe gale med bensinpumpen, den funker som den skal, hører den går når jeg vrir rundt tenningen.
prøvde også å bytte turtallsmåler fordi jeg fikk høre dette kunne være et problem, fremdeles ikke noe liv og få, skinner hele tiden ingenting mer.

Kan det være noe med dysene muligens eller er jeg på bærtur? jeg tenker dette siden bensinpumpen går men ingenting skjer.
Er det vanlig at alle dysene ryker på en gang? Noen som har vært borti noe lignende eller har noen tips?

Mvh
Christian

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 16:27
av Tor N12
Du sier du har byttet turtallsmåler, da går jeg ut fra at du mener veivakselgiver?

På biler med Trionic 5 så er det stort sett 3 ting som gjør at bilen ikke vil starte:

Tennkassett, bensinpumpe og nevnte veivakselgiver. At dysene ryker skjer så godt som aldri.
En siste ting som mange tuller med er startsperra, om bilen har alarm med startsperre så MÅ man være sikker på at alarmen og startsperra virkelig er slått av, husk at om det er en stund siden alarmen ble deaktivert så vil alikevel startsperra slå seg på automatisk etter en stund. Enkleste måte å sjekke dette på er å låse og låse opp bilen med fjernkontrollen rett før man starter. Alarmdioden på dashbordet SKAL også være slukket, blinker denne så er startsperra aktiv.

Du sier at du vet at pumpa går.. men vet du at det virkelig kommer bensin til dysene? Har sett flere biler der bensinpumpa har vært byttet men hvor bensinslangen på selve armaturet i etterkant har tatt kvelden (dette skjer selvfølgelig kun når man skifter selve pumpa og beholder den gamle armaturen.

Noen ganger så kan man også oppleve at Trionicboksen eller selve alarmboksen ryker men det er meget sjeldent.

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 16:32
av Chrissen
ja, mener veivakselgiver.
har startsperre på den, så har testet som du sier, låse og låse opp bilen før jeg starter, funker ikke. skinner uten at det skjer noe, hører også at bensinpumpen går, har ikke forsøkt å bytte denne eller noe.
burde jeg heller sjekke tennkasetten før jeg begynner og tulle med dysene og bensinpumpen?

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 16:52
av Ingvar N629
Løsne nå først returen fra fuelrailen så du ser om det er bensintrykk eller ikke... Jeg kan garantere deg at feilen ikke er defekte dyser.

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 17:04
av Chrissen
da er det vel bare tennkasseten igjen da som egentlig kan være problemet?

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 17:20
av Chrissen
Chrissen skrev:da er det vel bare tennkasseten igjen da som egentlig kan være problemet?
kom på at vi prøvde å ta en tennplug i tennkasseten igår, når vi hadde skrudd den av, da kom det gnister fra pluggen, er det normalt om tennkasseten er deffekt?
har lite peiling på bil, kan bare planker jeg :D

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 18:54
av Trond_
om tennkasseten er deffekt så har du null gnist :) men sjekk slangene i armaturet til pumpa,eg tippa det er de som er gale... :)

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 19:36
av Chrissen
skal få en med meg til å se på det, aner ikke hvor den er. hvordan finner jeg ut om den er deffekt da :D?

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 09 nov 2010, 22:29
av Trond_
som en som har nevnt oppafor her...løys retur slangen som går innpå armaturet,so prøver du og starte..kommer det bensin ut den slangen so e pumpa ok :wink: står på armaturet ka som e ka...står vel "pressure" og "retur" om eg ikkje huska feil :)

men obs obs obs, ver forsiktig når du skal presse slangen innpå nippelen igjen på armaturet,den knekker jævli lett :!:

får vel legge til at vist du ikkje aner kor den er,so er den under bensintanken. 2 måter og komme til armaturet. 1. skru ned tanken. 2. lage hull under baksetet :P

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 10 nov 2010, 10:11
av Tor N12
Trond_ skrev:som en som har nevnt oppafor her...løys retur slangen som går innpå armaturet,so prøver du og starte..kommer det bensin ut den slangen so e pumpa ok :wink: står på armaturet ka som e ka...står vel "pressure" og "retur" om eg ikkje huska feil :)

men obs obs obs, ver forsiktig når du skal presse slangen innpå nippelen igjen på armaturet,den knekker jævli lett :!:

får vel legge til at vist du ikkje aner kor den er,so er den under bensintanken. 2 måter og komme til armaturet. 1. skru ned tanken. 2. lage hull under baksetet :P

Øhh... det hørtes tungvint ut, løsne heller returen på selve fuelrailen du ;)

Men om det nå er noe feil med pumpa så må nok desverre tanken ned ja (for man kapper da ikke i en Saab!!! )

Re: Saab NG900 turbo null start

Lagt inn: 10 nov 2010, 16:32
av Chrissen
fikk tatt meg en skikkelig sjekk igår, må nok ned med tanken og bytte deler ja. kutter ikke i bilen, det blir for gale :p