Har en gammel 99 som jeg kjører rallycross med, savner litt hester og moment(mest moment), lurte litt på 16v da, om det kan passe på der, (kansje en 2,3 motor er tingen?) Sliter å med å få oljepumpen til å holde, de slutter å pumpe finnes det noe forsterket å få tak i? Tar de tips om effekt økning som finnes for neste år skal det gå fortere en konkurentene
Trenger mer krefter
Moderator: Moderatorer
- kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Trenger mer krefter
16v topp på 8v blokk?
Har en gammel 99 som jeg kjører rallycross med, savner litt hester og moment(mest moment), lurte litt på 16v da, om det kan passe på der, (kansje en 2,3 motor er tingen?) Sliter å med å få oljepumpen til å holde, de slutter å pumpe finnes det noe forsterket å få tak i? Tar de tips om effekt økning som finnes for neste år skal det gå fortere en konkurentene
.
Har en gammel 99 som jeg kjører rallycross med, savner litt hester og moment(mest moment), lurte litt på 16v da, om det kan passe på der, (kansje en 2,3 motor er tingen?) Sliter å med å få oljepumpen til å holde, de slutter å pumpe finnes det noe forsterket å få tak i? Tar de tips om effekt økning som finnes for neste år skal det gå fortere en konkurentene
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
En 2,3 motor passer iof på kassa, men 2,3 motoren står mere oppreist, og du vil ikke få igjen panseret!. Men det går an å montere en veivaksel fra en 2,3 i en 2,0 motor (H-motor) + stempler og veivstaker fra en Golf!, tror fra en 1,8L motor. Her snakker vi da om sugmotorer. Søk litt på det svenske forumet for info. Ang. oljepumpa, så er det ett modellbytte i 85 på disse. Nye pumpa på gammel blokk fungerer bare en kort stund (dårlig erfaring selv der) 
Det går ann å sett 16v topp på 8v motor, bare husk å bytte alle drevene på kamkjedet, også det nede på veivakslingen. Det er 1 tann mere på 16v drevet. Når det gjelder 9000 motor kontra 900 motor er blokken like, de er bare montert med forskjelling helling. Så du vill ikke få til å bruke innsuget. Problemet med 2,3 motor på 900 kasse er at veiva slår nedi girkassne. Har hørt rykter om at det går ann å snu boltene på ene rådelagret og slipe litt ut av girkassen så går det rundt.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
- skilpaddaN287
- 2.0 bar

- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
uten turbo???kenny skrev:Takker for svar, høres ut som jeg kan begynne å snekre litt i vinter da,.Må bare bestemme meg 2,0 eller 2,3, kan å overhale 8v min da, må se om jeg kan klare 200 hk i alle fall, ligger på 160 ca nå. Er det noen som sitter inne med noen lure tips, så tar jeg imot med takk,
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
Gjest
-
folkrace kalle
- kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
- kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal