Side 1 av 1

Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 20 nov 2010, 16:34
av nokia
Kjøpte bilen i høst. Bilen var så å si strøken, kjørte rett gjennom eu kontr. uten feil.
Bilen var nødt til å stå parkert siden aug. fordi jeg får ikke igjen lappen før midten av des.men jeg har jo selvfølgelig kjørt den noen mil(ca 100) og merket ikke noe galt. men siden okt. har bilen stått parkert.

Da minusgradene kom passet jeg på å starte bilen med jevne mellomrom, men etter 10 dager med over -10 begynte bilen å fuske, varierte med å tenne ¨på 4-3 sylindre så ned i 3-2 syl. før den slet sånn at jeg slo av motorn.
Tenkte først en enkel utvei med kondensfjerner, da startet den igjen og gikk mellom 3-4 syl. igjen mest på 4. så jeg kjørte og fylte opp tanken. dagen etterpå var den helt gåen, bilen tente såvidt men ikke no vits å slite ut startmotoren.

Nå har bilen stått siden slutten av okt i håp på litt mildvær men det har jo fan ikke væært en dag varmere en -13
så jeg tenker jeg får bite tennene sammen å tvinge meg ut i kulda.
så jeg kommer til å kjøpe nye plugger, fordelerlokk, rotor, ledninger m/hetter, da jeg er ganske sikker på at feilen ligger i tennin
Men jeg er ganske vimsette så tenkte derfor å søke litt hjelp for det går ikke ann at en så vedlikeholt og taight bil skal dø bare av litt kulde?? det er jo ganske vanskelig å få sjekket ledninger i snøen å allt er fast frosset. men vet du om hvor feilen ligger så vær så snill å hjelp meg.


Bil fakta:
Saab 900I
88 mod. 2.0 insprøytningsmotor uten katalysator (vet ikke om det har noe å si men nevner det allikevell)
manuell gk.

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 20 nov 2010, 16:58
av na_X
regner med denne har mekanisk innsprøytning da, 8 ventiler?
kan jo godt hende det er kondens i tanken som gjør at du ikke får start, når man fyller kondensfjerner så skal man også fyllte bensin rett etterpå for å få blandet det godt sammen. Sleit en gang slik jeg også, da fungerte det å slepe bilen noen km for å få start på den faktisk.. Da var problemet rett og slett bare kondens. Kjørte bilen varm og god etterpå, også lot jeg den ikke stå i en mnd. uten å bruke den. Har man lite bensin på tanken så kan det også fort oppstå kondens, fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 20 nov 2010, 17:26
av Aleks_
na_X skrev:..fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
Og fyll før tanken blir halv. :)

Vil tro det er kondens jeg også, ja. Kondensfjerner, full tank og en lang kjøretur. :)

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 20 nov 2010, 19:17
av Atzz
Er du 110% på at det ikke er/har vært kat på denne?

Min 88 mod har nemlig dette!

Var plaget med fusking på min også, og grunnen til dette var død lambdasonde!

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 21 nov 2010, 12:32
av Morten-N146
Å starte bilen i ny og ne uten å kjøre bilen varm er ihvertfall ikke bra for plugger. Skift disse og kjør den skikkelig varm og fyll opp tanken så regner jeg med at problemet er borte.

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 21 nov 2010, 13:50
av Morten S.
Atzz N1868 skrev:Er du 110% på at det ikke er/har vært kat på denne?

Min 88 mod har nemlig dette!

Var plaget med fusking på min også, og grunnen til dette var død lambdasonde!
Årgang 1988 kunne leveres både meg og uten kat. Har selv hatt uten dette.

Evt kan man jo slå opp på mekonomen sine sider.
Merke: SAAB
Modell: 900 (I)
Typ: 2.0i (Ej Kat)
Registreringsår: 1988-1988

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 01 jan 2011, 21:10
av nokia
na_X skrev:regner med denne har mekanisk innsprøytning da, 8 ventiler?
kan jo godt hende det er kondens i tanken som gjør at du ikke får start, når man fyller kondensfjerner så skal man også fyllte bensin rett etterpå for å få blandet det godt sammen. Sleit en gang slik jeg også, da fungerte det å slepe bilen noen km for å få start på den faktisk.. Da var problemet rett og slett bare kondens. Kjørte bilen varm og god etterpå, også lot jeg den ikke stå i en mnd. uten å bruke den. Har man lite bensin på tanken så kan det også fort oppstå kondens, fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 01 jan 2011, 21:29
av nokia
[qu
na_X skrev:regner med denne har mekanisk innsprøytning da, 8 ventiler?
kan jo godt hende det er kondens i tanken som gjør at du ikke får start, når man fyller kondensfjerner så skal man også fyllte bensin rett etterpå for å få blandet det godt sammen. Sleit en gang slik jeg også, da fungerte det å slepe bilen noen km for å få start på den faktisk.. Da var problemet rett og slett bare kondens. Kjørte bilen varm og god etterpå, også lot jeg den ikke stå i en mnd. uten å bruke den. Har man lite bensin på tanken så kan det også fort oppstå kondens, fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
ote="Aleks_"]
na_X skrev:..fyll full tank alltid på vintern er et smart råd.
Og fyll før tanken blir halv. :)

håper det bare det er kondens jeg også, ja. Kondensfjerner, full tank og en lang kjøretur. :)[/quote

kondens var det første jeg tenkte og har gjort det som man skal gjøre i disse tilfeller. (kondensfjerner og fylle opp tanken) for så å ta meg en kjøretur på ca 30 min. men det var etter dette den døde helt... nå har jeg tilogmed nye plugger,fordelingsl. nye ledn. di gamle pluggene var helt forkullet. Tyder ikke dette på bens. stopp???men det er flere som har nevnt å dra den i gang, go gammeldags tromping! hehe.. så skal prøve dette så snart jeg har skiftet dekk:) men jeg tror det er noe annet som er i veien pga måten den døde på (har en feeleng vettu :) )men man må jo prøve ut det som man tenker på først....

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 01 jan 2011, 21:37
av nokia
Atzz N1868 skrev:Er du 110% på at det ikke er/har vært kat på denne?

Min 88 mod har nemlig dette!

Var plaget med fusking på min også, og grunnen til dette var død lambdasonde!

Ja er i vertfall 100% sikker på at den var født uten.. hadde samme problemet på en mondeo for noen år siden så vet at det ikke er det. men takk for alle tips!!!!

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 01 jan 2011, 21:40
av nokia
Morten-N146 skrev:Å starte bilen i ny og ne uten å kjøre bilen varm er ihvertfall ikke bra for plugger. Skift disse og kjør den skikkelig varm og fyll opp tanken så regner jeg med at problemet er borte.
hehehehe.... ja sant det....hehe..

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 02 jan 2011, 13:48
av na_X
Er pluggene nedsotet så får den jo nok bensin, har du sjekket kaldstartdysen? Ta av kontakten på dysen og se hvordan den blir da... Røyk det veldig av bilen når du kjørte med den sist? Kan hende den får for mye bensin også rett og slett og drukner, kaldstartdysen kan henge seg opp på de gamle bilene..

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 02 jan 2011, 14:11
av Morten S.
Sjekket at den får bensin? Er ikke bensinpumpen som har tatt kvelden, da?

Re: Trenger hjelp med 900I. 5min?se om du fikser denne..

Lagt inn: 02 jan 2011, 21:34
av Surbotaab N369
Den går nok igjen med nye plugger.....

God gammel K-jet gir bensin nok i bøtter å spann ved kaldstart.... så hvis den bare blir kaldstarta og står på tomgang varer ikke pluggene lenge :wink: