Side 1 av 1

Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 02:40
av steenhard
Er det noen som har tips, råd, bok, tegninger eller steg for steg forklaring på hvordan man bytter turbo og skifter veivhusventilasjon og renser den.

Er det noen som har erfaring med å bytte veivhusvetilasjon og rense kanalene

bilen er en saab 95 2.0 t reg 23/12 1999 org 150 hk

takker og bukker for alle tips og råd :)

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 08:29
av Gunnar N326
Bytte av turbo er ingen heksekunst. Relativ grei skruing, går an å få til alene, selv om du ikke er noen stor hobbymekker.
Bytte av veivhusventilasjon har jeg ikke gjort selv, så det må andre svare deg på, men bytt den først, eller samtidig.... Turboen kan ryke på grunn av at feil i veivhusventilasjonen kan sprenge ut oljetettinger på turboen...
Bytt helst til en Mitsubishi turbo, mye bedre kvalitet enn den originale Garret, selv om det blir litt mer jobb, grunnet nye vannrør...
Finner mye info om dette på forumet her.

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 09:52
av Aleks_
Kjøper du ny veivhusventilasjons-sats fra feks Speedparts, så følger det med installasjonsveiledning. Helt kurant å montere selv.

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 14:27
av steenhard
Gunnar N326 skrev:Bytte av turbo er ingen heksekunst. Relativ grei skruing, går an å få til alene, selv om du ikke er noen stor hobbymekker.
Bytte av veivhusventilasjon har jeg ikke gjort selv, så det må andre svare deg på, men bytt den først, eller samtidig.... Turboen kan ryke på grunn av at feil i veivhusventilasjonen kan sprenge ut oljetettinger på turboen...
Bytt helst til en Mitsubishi turbo, mye bedre kvalitet enn den originale Garret, selv om det blir litt mer jobb, grunnet nye vannrør...
Finner mye info om dette på forumet her.

Er det noe man må være obs på da det demonteres og moteres?

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 14:29
av steenhard
Aleks_ skrev:Kjøper du ny veivhusventilasjons-sats fra feks Speedparts, så følger det med installasjonsveiledning. Helt kurant å montere selv.

ser ut som jeg får kjøpt alt gjennom en kammerats, kammerat som jobber på saab

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 14:49
av Aleks_
steenhard skrev:Er det noe man må være obs på da det demonteres og moteres?
http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... o_Upgrade/

Mulig dette hjelper deg litt på vei.

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 15:46
av steenhard
Aleks_ skrev:
steenhard skrev:Er det noe man må være obs på da det demonteres og moteres?
http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... o_Upgrade/

Mulig dette hjelper deg litt på vei.

ja det gjordet det mange takk du har ikke noe av det samme når det gjeller veivhusventilasjone? også trenger også tips og råd når det gjeller rensing av kanaler i toppen

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 16:59
av Ronny_N169
Bruksanvisningen fra Saab, http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf. Men den store slangen fra ventilkåpa ned til oljefella følger ikke med i satsen. Den kan være ganske morken. Og den lille "backventilen" som beskrives pleier å være ødelagt.
Vær også obs på ved kjøp av turbo at det finnes en masse kina kopier på markedet.

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 18:29
av steenhard
Ronny_N169 skrev:Bruksanvisningen fra Saab, http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf. Men den store slangen fra ventilkåpa ned til oljefella følger ikke med i satsen. Den kan være ganske morken. Og den lille "backventilen" som beskrives pleier å være ødelagt.
Vær også obs på ved kjøp av turbo at det finnes en masse kina kopier på markedet.
mange takk for linken, bare synd det er på svensk :D. kjøper alt org fra saab.

Re: Defekt turbo og og må bytte veivhusventilasjon.

Lagt inn: 23 nov 2010, 19:33
av Gunnar N326
Pass på å hold alt normalt reint, ikke bruk noe form for eksospasta. Sjekk nøye oljereturslangen, kan være kokset igjen.
Bytter du til Mitubishi er det noen av banjoskruene som har annen dim, så da må du ha nye sammen med vannrøra. Sjekk også O- ringen som tetter mellom turbo og innsugningsrør (er vel den som kalles "saxofon"?)