Alt for fet blanding
Lagt inn: 23 nov 2010, 11:06
Hei igjen folkens,
Jeg har hatt litt problemer med bilen (1998 9-3 2.0 Bensin null turbo) min tidligere med at den begynner å gå rufsete dersom jeg lar bilen stå på tomgang i mer enn ett minutt maks. Jeg har byttet blandt annet hele fordeleren siden den lakk olje rett inn i fordelerlokket.
Bilen hadde problemer med luftmassemåleren, så jeg kjøpte en brukt som jeg har satt i. Bilen fungerte greit en stund, men begynte fremdeles å fuske når bilen sto på tomgang, eller jeg sto i kø. Nå har bilen blitt helt umulig og den kjører på en alt for fet blanding. Den går skikkelig rufsete og check engine lys lyser stort sett hele tiden når jeg har belastning på motoren. Det som er rart er at bilen gir ingen feilkoder, og en som kikker på bilen mistenker at det er luftmassemåleren som er gåen igjen. Det er forresten verdt å nevne at bilen går adskillig bedre dersom man napper ut ledningen i fra luftmassemåleren. Jeg har sjekket så godt jeg kan at den ikke suger falsk luft, og jeg begynner å lure på om kanskje ECU er gåen. MECA var ikke villig til å la meg låne en luftmassemåler, så jeg står litt fast. Er grådig kjipt å bruke 4000,- på en luftmassemåler som kanskje ikke trengs å byttes ut.
Ett annet tips jeg har fått er at det kanskje kan være en ide å bytte lambdasonde dersom det er dårlig kommunikasjon fra den. Kan dette være løsningen?
Håper noen av dere kan hjelpe meg, for nå begynner jeg å bli grådig lei av å ha en bil jeg ikke kan bruke.
På forhånd takk!
Jeg har hatt litt problemer med bilen (1998 9-3 2.0 Bensin null turbo) min tidligere med at den begynner å gå rufsete dersom jeg lar bilen stå på tomgang i mer enn ett minutt maks. Jeg har byttet blandt annet hele fordeleren siden den lakk olje rett inn i fordelerlokket.
Bilen hadde problemer med luftmassemåleren, så jeg kjøpte en brukt som jeg har satt i. Bilen fungerte greit en stund, men begynte fremdeles å fuske når bilen sto på tomgang, eller jeg sto i kø. Nå har bilen blitt helt umulig og den kjører på en alt for fet blanding. Den går skikkelig rufsete og check engine lys lyser stort sett hele tiden når jeg har belastning på motoren. Det som er rart er at bilen gir ingen feilkoder, og en som kikker på bilen mistenker at det er luftmassemåleren som er gåen igjen. Det er forresten verdt å nevne at bilen går adskillig bedre dersom man napper ut ledningen i fra luftmassemåleren. Jeg har sjekket så godt jeg kan at den ikke suger falsk luft, og jeg begynner å lure på om kanskje ECU er gåen. MECA var ikke villig til å la meg låne en luftmassemåler, så jeg står litt fast. Er grådig kjipt å bruke 4000,- på en luftmassemåler som kanskje ikke trengs å byttes ut.
Ett annet tips jeg har fått er at det kanskje kan være en ide å bytte lambdasonde dersom det er dårlig kommunikasjon fra den. Kan dette være løsningen?
Håper noen av dere kan hjelpe meg, for nå begynner jeg å bli grådig lei av å ha en bil jeg ikke kan bruke.
På forhånd takk!