ladetrykk??? trenger hjelp!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
OnlyTurboShitt
Innlegg: 6
Registrert: 05 sep 2004, 01:00

ladetrykk??? trenger hjelp!

Legg inn av OnlyTurboShitt » 28 sep 2004, 06:34

Hei
har en 84" 900 turbo16v. Har et varienrende ladetrykk, lader med en gang 1,1 bar, deretter detter den ned til 0,7 -0,9bar, men ikke oppp igjen før jeg har sluppet gassen helt, og det betyr ikke nå at den går helt opp på 1,1bar igjen. Bilen er trimmet, men hadde samme problem før dette. Vil gjerne få et ladetrykk som er litt mer stabilt en dette...

Trenger særiøst hjelp??? Noen som har Kunnskaper om hva det kan være???

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 28 sep 2004, 16:40

tja. kan være så mye.

wastegaten styrer jo ladetrykket ditt.

hva med APC'en din? kan det være at de kødder med deg?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 28 sep 2004, 17:07

Kan også være føleren for tenningsbank som sitter under innsuget. Mener det var et triks å prøve å vri litt på den. Ellers er vel 98 okt bensin å anbefale.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
OnlyTurboShitt
Innlegg: 6
Registrert: 05 sep 2004, 01:00

Legg inn av OnlyTurboShitt » 29 sep 2004, 06:28

hei

Tror ikke det er wastegaten, hvis jeg tar av slangen fra wastegaten til magnetventilen, så lader den godt over 1,3++
Kan prøve å feilsøke litt på tenningsbank sensoren.

takkk for foreløpige tips.

Brukeravatar
OnlyTurboShitt
Innlegg: 6
Registrert: 05 sep 2004, 01:00

Legg inn av OnlyTurboShitt » 29 sep 2004, 06:32

takk for tipsenen.

Tror ikke det er wastegaten. han koblet av slangen fra wastegaten til magnetventilen, og da kan jeg lade så mye jeg vil, har ikke ladet mer en 1,3...

kan prøve meg med føleren for tenningsbank. hvordan ser denne ut?

macgeier

Re: ladetrykk??? trenger hjelp!

Legg inn av macgeier » 29 sep 2004, 07:31

OnlyTurboShitt skrev:Hei
har en 84" 900 turbo16v. Har et varienrende ladetrykk, lader med en gang 1,1 bar, deretter detter den ned til 0,7 -0,9bar, men ikke oppp igjen før jeg har sluppet gassen helt, og det betyr ikke nå at den går helt opp på 1,1bar igjen. Bilen er trimmet, men hadde samme problem før dette. Vil gjerne få et ladetrykk som er litt mer stabilt en dette...

Trenger særiøst hjelp??? Noen som har Kunnskaper om hva det kan være???
Har vært borti det samme virus på en OG900T8, nøyaktig samme symptom:
bra ladetrykk når trykket ble "hentet opp" fra lave turtall, men ikke alltid. Ustabilt ladtrykk. Veldig irriterende.

- Sjekket bankesensor, renset konnektor.
- Vridde bankesensor 20 grader.
- Renset magnetventil.
- Byttet magnetventil.
- Renset kontakt til APC
- Byttet APC
- Justerte APC (trim)
- Monterte bankediode til APC.
- Monterte tilslutt "blåkran".

Dioden viste ingen tegn til tenningsbank, men trykket fallt alikevel.
Med "blåkran" kunne man få det trykket man ville, stabilt og godt.
Eieren (kona) ble så fornøyd med "blåkran" at det ble en varig løsning.

Rens av magnetventil hjalp en periode, men så kom det tilbake.
Bytte av magnetventil hjalp en periode, men så kom viruset tilbake. Tror derfor at det er dårlig kontakt i kablene som går fra APC til magnetventilen. Fikling, med magnetventilen, medførte napping i ledningen som kanskje førte til midlertidig bra kontakt.
Det pulseres endel strøm gjennom disse ledningene og er det dårlig kontakt/vakkel her så vil magnetventilen få trøbbel og gi ustabilt ladetrykk. La også merke til at ledningen til magnetventilen hang litt i strekk noe som kan ha ført til slitasje over tid. Så jeg vil anbefale at du klipper ledningene i nærheten av APC boksen og monterer inn nye friske ledninger.

Jeg skal forsøke dette på T8`en, på neste service.

Brukeravatar
OnlyTurboShitt
Innlegg: 6
Registrert: 05 sep 2004, 01:00

Legg inn av OnlyTurboShitt » 03 okt 2004, 14:32

hei

Helt klart at vi har de samme symptomene. har prøvd 2stk andre magnetventiler, men ingen hjalp på trykket. Så jeg tror neppe det er denne. Har også brukt et verktøy som kobler tenningsbanke sensoren ut. og det ble like fallende trykk. Så det er ikke tenningsbank som skylder dette fallende trykket. Du er nok inne på noe når det gjelder dårlige ledninger. har god tro på det jeg også.

Har feilsøkt litt i helgen med verkstedhåndboken til saab. finner ingen feil. Har en mistanke om at trykk giveren ikke klarer å følge med når den får litt trykk på seg. skal prøve å bytte denne. Det er det eneste jeg har kommet fram til.

Er irriterende når man ikke får et stabilt trykk. Finner jeg ikke ut av denne feilen er det fare for at en blåkran blir installert.

Takk for tipsene...

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 03 okt 2004, 17:04

Syntes du er ganske heldig jeg som får den til å lade, min gir seg på 0,2 bar og jeg skjønner ingenting av hva det er.. Har prøvd de fleste tipsene over her og ingenting skjer... Når jeg tar av slangen til wastegaten lader den 0,9 så det er vel fare for at det er noe med APC systemet. Det knakker i magnetventilen i blandt, men har byttet den også... Tror jeg stikker innom speedparts en dag jeg... Kanskje dem kan hjelpe meg...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 okt 2004, 12:41

Kongerud skrev:Syntes du er ganske heldig jeg som får den til å lade, min gir seg på 0,2 bar og jeg skjønner ingenting av hva det er.. Har prøvd de fleste tipsene over her og ingenting skjer... Når jeg tar av slangen til wastegaten lader den 0,9 så det er vel fare for at det er noe med APC systemet. Det knakker i magnetventilen i blandt, men har byttet den også... Tror jeg stikker innom speedparts en dag jeg... Kanskje dem kan hjelpe meg...
Kva ladar du utan APC-en innkopla då?
Husk på at grunnladetrykket skal være 0.45 bar, oppnår du ikkje verken med eller utan APC må du finne årsaka til at grunnladetrykk er dårlig.

For å sjekke grunnladetrykk koplar du rett og slett av straumen til magnetventilen, og måler trykket då. Om ikkje du har gradert målar er 0.45 bar når ladetrykksnåva nesten står beint opp, den skal ligge ein liten smule mot venstre... :lol:

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 okt 2004, 16:06

Den lader 0,2 samme hva jeg gjør, tar jeg sikringa til APC'en, 0,2. Kobler jeg ut magnetventilen, 0,2. Da sitter slangen til Wastergaten på. Men derimot hvis jeg kobler av slangen som går til wastegaten så lader den litt over 0,9. Kjører uten den slangen nå, men er vel kanskje ikke bra i lengden? Skjønner ikke noe her jeg, men det gjør sikkert dere?

Takk på forhånd...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 okt 2004, 17:14

Kongerud skrev:Den lader 0,2 samme hva jeg gjør, tar jeg sikringa til APC'en, 0,2. Kobler jeg ut magnetventilen, 0,2. Da sitter slangen til Wastergaten på. Men derimot hvis jeg kobler av slangen som går til wastegaten så lader den litt over 0,9. Kjører uten den slangen nå, men er vel kanskje ikke bra i lengden? Skjønner ikke noe her jeg, men det gjør sikkert dere?

Takk på forhånd...
OK, sjekk staget som går frå turboen til wastegateklokka.
Om det staget ikkje har forbindelse med wastegaten kan det verte litt strul med ladetrykket.
Å køyre utan den slangen er hasard, "heng" ladetrykket seg finns der potensiale for problem, so den ville g ha hatt på att ASAP.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 04 okt 2004, 17:19

Kongerud: For det første så er grunnladetrykk på 0.2 altfor lavt, og for det andre så er 0,9bar uten slangen tilkoblet altfor lavt... Den skulle ladet 1.5+++ uten slangen tilkoblet. Da flyr turboen fritt og lader det den kan hele tiden.. Sjekk at ikke wastegaten din lekker ut eksos. Sjekk at staget er stramt slik at ikke ventilen står åpen hele tiden. Gjør den det så får du de symptomene du har.. Hvis allt det er OK så er turboen din fullstendig kaputt..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 okt 2004, 21:32

Turboen skak kun ha gått 15 000 km så den bør da jammen holde litt til... Kjøpte den av Magne Elvnes nå nylig... Skal sjekke litt mer i morra..

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 05 okt 2004, 14:11

Magne Elvenes er skilpadda bare så det er klart. Da jeg hadde denne motoren i drift lada turboen helt upåklagelig. Og med speedparts steg en var den bare helt rå. Traff forresten på en kar i sommer med en t8 som heller ikke lada noe særlig. Og det plystra i dashbordet når turboen begynte å lade. Det viste seg at han mista mye av ladetrykket ut i atmosfæren :eek:
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 05 okt 2004, 16:32

Har sjekket en del nå... Jeg har gått over alle slanger og det virker ikke som om det burde være potensiale for noe feil noe sted jeg kan se i alle fall... Åssen får jeg sjekket at wastegaten ikke lekker ut eksos, hvor lekker det i så fall? Staget virker egentlig OK, uten at jeg er noen ekspert på området...

Er under opplæring som jeg sier....

Svar