Side 1 av 1
Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 14:02
av sykesatan
Hei! Jeg lurer på om det er noen andre forskjeller på 8v og 16v utenom antall ventiler? passer toppen fra 16v rett over?
Jeg lurer også på hvor mye effekt det er mulig å få registrert en 900 med, og hva som må gjøres for å få den godkjent.
Ikke skyt meg om jeg har postet feil, har akkurat registrert meg og har ikke blitt kjent med forumet ennå!

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 14:23
av Paradigm N558
Hei,
Toppen er bolt on, men det rundt er ikke. Må ha ny servopumpe osv.
Dette er egentlig trimsnakk som betalende medlemmer i klubben får tilgang til. (Altså trimdelen på forumet)
Så ikke se bort i fra at denne tråden blir låst i nærmeste framtid.
Lite tips: Kjører du med 130 hester klarer man fint etter litt spinning å knekke girkassa.
Desto mer effekt, desto kortere lever kassa di.
Så mitt tips er; ikke trim den i det heletatt og unngå spinning. Så har du bil som varer i mange år til

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 14:29
av sykesatan
Har ikke fått ordnet meg med bil ennå, men driver og kikker litt

Jeg får bli betalende medlem jeg også når jeg har fått meg ny bil da.
Det som frister mest er jo å lage en slags "sleeper" da, og ha som sommer bil og prøve meg litt på bane og sånn etterhvert. Så vil nok bli lagt litt penger i det. Det er vel mulig å forsterke girkassen, eventuelt kjøpe en som er forsterket fra før?

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 14:32
av Paradigm N558
Nja, mange har prøvd seg på forsterkede girkasse til OG900, og det ender som regel i tragedie. Så vidt jeg har forstått er det selve chassiet til girkassa som bryter sammen.
For å ta det enkelt, prøv heller å få tak i en NG900, mye bedre alt. Tåler litt mere juling, også får du lettere tilgang til både deler og trimdeler.
Og de er ikke så forferdelig dyre heller.
De fleste banebiler som folk bygger på forumet her, er basert på NG900.
Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 15:05
av sykesatan
Er vel litt vanskeligere å finne en NG900 til rundt 10.000? har en kompis som skal selge en 84mod. 900 16v turbo skjønner du, eneste "minuset" med den er at det er 4-dørs. Og så lurer jeg på å kjøpe en 2-dørs etterhvert, og bruke deler fra den andre

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 15:34
av Paradigm N558
skaff deg jobb på Rema, jobb i et halvt år og kjøp NG900

Men uansett, forsterking av girkasse er utrolig vanskelig.
Morti her på forumet har vel vært igjennom 5 kasser mener jeg å huske, ene av de var ei forsterket rallykasse, fungerte helt fint, til det ikke fungerte lengre

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 15:39
av sykesatan
Jeg jobber som trafikkdirigent, så noe jobb på rema gidder jeg ikke

Får kjøpe meg en billig bruksbil mens jeg sparer da, for jeg må nesten ha en bil til og fra jobb.
Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 15:42
av Paradigm N558
Jess.
Men trafikkdirigent? Er du ikke arbeidsledig på denne tiden av året da?

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 15:44
av sykesatan
Arbeidsledig nei? Holder på å utvide en vei, og skal til å ordne med tunell og greier, så er sikret jobb frem til april hvertfall

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 16:07
av Ingvar N629
Ng900? Sitter du og drikker på blanke søndagen, Para?
Kjøp deg en og900 du, morsomme biler med masse sjarm og personlighet. Skal du bytte fra 8 til 16 ventiler så bytter du hele motoren, helst fra komplett delebil da det skiller en hel del.
Kasser er det da mulig å få til å holde, men skrus de feil sammen så raser det uansett...
Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 16:12
av Ingvar N629
Du spurte også om andre forskjeller, bortsett fra selve motoren så er det el sprut på 16V, mens det er mekanisk K-jet på 8V.
Det er mulig å få godkjent og900 med 185 hk.
Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 16:38
av na_X
16v lader også relativt tidligere enn 8v, så man slipper så mye ketchup-effekt og kjøre på høyt turtall for å skvise ut effekten som man må med en 8v.. Leter du litt på forumet så finner du sikkert endel snakk om OG900 som ligger inne fra før også.

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 19 des 2010, 16:50
av Paradigm N558
Hva mener du Ingvar?

Er enig i at OG900 er på mange måter en mye bedre bil en NG900.
Men det virket som at OP bare ville trimme bilen/banebil og da går jo NG900 en OG900 en høy gang.

Re: Forskjell på 900 16v turbo og 8v turbo?
Lagt inn: 21 des 2010, 01:18
av 9000-fan
Ketchup-effekten er jo prikken over i'en med OG900!
Men ta vare på bremsene og bruk de godt FØR svingene!