Side 1 av 1

EGR 1,9 TID 120hk

Lagt inn: 29 des 2010, 11:18
av skognils
hei
prøver å finne ut litt mer om EGR og hvordan det funker og hva jeg kan gjøre for å slippe å få problemer med dette.

noen som vet hilken type EGR som er på min 120hk TID motor?
her er en beskrivelse av de forskjellige systemene:
http://www.imperialclub.com/Repair/Fuel ... ew.htm#EGR


hører at noen har god erfaring med dieseltilsetningsstoffer som Omega 903 http://www.magnagroup.com/pdf/odis903.pdf

er det mulig å gjøre slik at EGR - ventilen er stengt hele tiden? endten vha å omprogrammere motorstyringen eller fysisk.. i de diskusjonene jeg har funnet på nettet så er det gode erfaringer med dette mht ytelse, men mulig dårlige erfaringer?


noen som har tanker, erfaringer, kompetanse og ideer.

Nils

Re: EGR 1,9 TID 120hk

Lagt inn: 29 des 2010, 13:38
av Haaka
Hvordan ventilen blir styrt har egentlig ikke så mye å si. De fungerer stort sett på samme måte uansett, og er som oftest aktuatorstyrt (elektrisk). Det man må finne ut av, er om motorstyringen overvåker eksosgjennomstrømning gjennom ventilen/innsuget eller ikke. Dersom den ikke gjør det, vil den heller ikke kunne gi deg feilkoder dersom du blender ventilen permanent (fysisk). I motsatt fall får du jo feilkoder, i verste fall limp-mode og bilen vil i praksis ikke kunne kjøres. Da kan kanskje et alternativ være det additivet du nevner, dog vil jeg tro det kan være dyrt i lengden. Om systemet skal programmeres bort må du nok finne noen som har softvaren for å lese/skrive i minnet på styresentralen. Dette gjør dessverre de færreste bilverksteder, så utstyret må du nok finne selv ved mindre du finner noen flinkiser (her på forumet kanskje(?)).

Er iaf. sikkert noen her på forumet med samme motoren som har mer konkrete erfaringer :wink:

Re: EGR 1,9 TID 120hk

Lagt inn: 07 jan 2011, 17:47
av skognils
da har jeg fått ny EGR ventil på garanti fra forhandleren der jeg kjøpte bilen:-D Karen på verkstedet la også inn ny software til motorstyringen som vistnok skulle være bedre mht nedsoting av EGR ventilen.
Verkstedet tok også å hadde på en flaske med dieseltilsetning(Tunap).

Var klar forskjell i motorgangen og responsen så jeg er fornøyd.
Den gamle EGR ventilen var vistnok satt seg helt fast så det var ikke noe poeng å prøve å få den til å funke igjen.

får håpe det funker nå.. er veldig fornøyd med bilen ellers.