Paradigm: Les da hva mannen skriver før du svarer.
Det er 15 minusgrader når bilen har problemer.
Jeg vil nå opplyse deg om batterier, mer spesifikt, blyakkumulatorer.
Vi begynner med spesifikasjonene på et sønnak startbatteri, "powerline".
"Spenning: 12 V, Batterikapasitet: 77 Ah, Kaldstartstrøm EN: 760 A"
Kaldstartstrømmen er det interessante her.
Denne verdien, 760 A forteller hvor mye strøm batteriet kan gi starteren under optimale forhold.
I femten grader minus vil denne verdien være betydelig redusert, gjerne ned mot halvparten, altså
380 A. Dette er verdier som gjelder for et nytt og fulladet batteri.
Tenk nå litt på hva som skjer når batteriet er gammelt og mye brukt.
Jo, da har batteriet sterkt reduserte kaldstartegenskaper.
Så har vi kanskje fått inn litt logikk i dag også?
Her er forøvrig en fin artikkel om vinter og batterier.
http://www.nettavisen.no/motor/article2748848.ece
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.