hvordan få kjørt på E85

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

oesterhaug
Innlegg: 8
Registrert: 06 jan 2011, 20:22
Navn: olav
Bil: saab 95 vector
Sted: stange

hvordan få kjørt på E85

Legg inn av oesterhaug » 06 jan 2011, 21:10

hvordan får jeg kjørt min 94 mod.saab 900 16v på E85 med maks effekt?
er ikke en turbobil
Sist redigert av oesterhaug den 06 jan 2011, 22:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Paradigm N558 » 06 jan 2011, 21:32

Nytt bensinsystem og ny motorstyring.. :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Tor N12 » 06 jan 2011, 22:00

Hei og velkommen hit! 8)

Må være litt moderator først da: Vær snill og les reglene for posting på forumet vårt, dobbelpostinger er f.eks ikke tillatt ;)
Jeg slettet den andre posten din og flytter denne til teknisk nå etterpå..

For å kunne svare deg på spm skikkelig så må du i det minste oppgi motorvariant ;) Har bilen din Turbo så har den et annet innsprøytningssystem enn om den ikke har snurre ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

oesterhaug
Innlegg: 8
Registrert: 06 jan 2011, 20:22
Navn: olav
Bil: saab 95 vector
Sted: stange

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av oesterhaug » 06 jan 2011, 22:12

Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring.. :p
bensinsystem???

oesterhaug
Innlegg: 8
Registrert: 06 jan 2011, 20:22
Navn: olav
Bil: saab 95 vector
Sted: stange

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av oesterhaug » 06 jan 2011, 22:14

oesterhaug skrev:
Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring.. :p
bensinsystem???
hadde den hatt turbo hadde jeg vel skrevet det??????????????????????????????????? :wink:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Paradigm N558 » 06 jan 2011, 22:20

oesterhaug skrev:
oesterhaug skrev:
Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring.. :p
bensinsystem???
hadde den hatt turbo hadde jeg vel skrevet det???????????????????????????????????
Har du ikke turbo vil du omentrent ikke tjene en eneste hest på å kjøre på E85
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

oesterhaug
Innlegg: 8
Registrert: 06 jan 2011, 20:22
Navn: olav
Bil: saab 95 vector
Sted: stange

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av oesterhaug » 07 jan 2011, 06:35

så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Tor N12 » 07 jan 2011, 08:20

oesterhaug skrev:
Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring.. :p
bensinsystem???
Dyser og bensintrykksregulator f.eks ;) Skal bilen gå på E85 så må den få ca 30% mer drivstoff.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Tor N12 » 07 jan 2011, 08:26

oesterhaug skrev:så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?
Det er vel knapt noen som har erfaring med å E85-konvertere en vanlig slapp suger her på berget, i allefall en med så gammeldags motorstyring. Hadde du hatt en turbomodell så hadde nok flere hatt erfaring. Å gjøre de tingene du sier vil jo selvfølgelig hjelpe på men det kan jo på langt nær være lønnsomt, de få hestene du kan hente vil koste deg mye penger så da er det bedre å heller kjøpe en turbomodell (eller bygge om til en slik).

Ellers minner jeg igjen om reglene for posting, skal man snakke om trimming så har vi eget forum der det skal foregå ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Ronny_N169 » 07 jan 2011, 10:38

Sjekk litt på Etanol.nu Men effektmessig er det lite å vinne. Du kan ev øke kompresjonen (billig) og vinne noen hester på det.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Edward N812 » 08 jan 2011, 11:12

oesterhaug skrev:større forbrenningskammer
Ja, kjøp et større forbrenningskammer, det gjør nok susen.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Pål N526 » 08 jan 2011, 14:00

oesterhaug skrev:så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?
Når du skal gjøre en så omfattende jobb, kan du jo likså godt bare kjøre på med en b206 med snurre 8) Kjøre på e85 på trionic 5 og 7 er det flere her inne som har erfaring med 8)

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2011, 16:12

E85-konvertering på billigmåten er å bytte til dyser med 30 % større flowkapasitet, men går man litt mer grundig til verks så er det ikke fullt så enkelt, da større dyser normalt sett har lengre reaksjonstid. Reaksjonstiden er tiden det tar fra spenningssignalet settes til nåla løfter (nok), så slik sett bør du gjøre forandringer i motorstyringen også.

Endrer du i tillegg drivstofftrykket, så er endringen i flowmengde proporsjonal med kvadratrota av trykkøkningen, innenfor pumpas lineære kapasitet.

Etanol brenner raskere og trykket i sylinderen stiger derfor raskere. Peaktrykket kommer tidligere i forhold til stempelbevegelsen. Slik sett kan det også være greit å kunne endre tenninga elektronisk og ikke bare med fordeler, slik det er på sugeren, for å få mest mulig ut av dette. Men litt effekt vil du få uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av na_X » 08 jan 2011, 20:29

I bilkross så bruker enkelte E85 og kjører på mye mer fortenning, da har de også større grenrør og kvassere kammer. Det utgjør jo litt, men vet ikke holdbarheten på dette, bilene er jo nesten vrak i utgangspunktet så det blir jo ikke brukt store summer på de bilene da de må loddes ut for 3000,- etter hvert løp hvis man ikke vinner. Men SAAB har jo hatt motorstyring noen år så da må man jo inn med noe mapping også kan jeg se for meg for å få utnyttet de endringene man gjør, og all verden blir det nok ikke til forskjell uansett kan jeg se for meg, det koster mer enn det smaker å trimme sugere.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: hvordan få kjørt på E85

Legg inn av Rambraut N1491 » 09 jan 2011, 02:35

Låner tråden din litt jeg..

Hva må til for og få konvertert en m95 9000 2.3t (fulltrykker) til E85?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar