Side 1 av 2
hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 06 jan 2011, 21:10
av oesterhaug
hvordan får jeg kjørt min 94 mod.saab 900 16v på E85 med maks effekt?
er ikke en turbobil
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 06 jan 2011, 21:32
av Paradigm N558
Nytt bensinsystem og ny motorstyring..

Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 06 jan 2011, 22:00
av Tor N12
Hei og velkommen hit!
Må være litt moderator først da: Vær snill og les reglene for posting på forumet vårt, dobbelpostinger er f.eks ikke tillatt

Jeg slettet den andre posten din og flytter denne til teknisk nå etterpå..
For å kunne svare deg på spm skikkelig så må du i det minste oppgi motorvariant

Har bilen din Turbo så har den et annet innsprøytningssystem enn om den ikke har snurre

Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 06 jan 2011, 22:12
av oesterhaug
Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..

bensinsystem???
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 06 jan 2011, 22:14
av oesterhaug
oesterhaug skrev:Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..

bensinsystem???
hadde den hatt turbo hadde jeg vel skrevet det???????????????????????????????????

Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 06 jan 2011, 22:20
av Paradigm N558
oesterhaug skrev:oesterhaug skrev:Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..

bensinsystem???
hadde den hatt turbo hadde jeg vel skrevet det???????????????????????????????????
Har du ikke turbo vil du omentrent ikke tjene en eneste hest på å kjøre på E85
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 07 jan 2011, 06:35
av oesterhaug
så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 07 jan 2011, 08:20
av Tor N12
oesterhaug skrev:Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..

bensinsystem???
Dyser og bensintrykksregulator f.eks

Skal bilen gå på E85 så må den få ca 30% mer drivstoff.
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 07 jan 2011, 08:26
av Tor N12
oesterhaug skrev:så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?
Det er vel knapt noen som har erfaring med å E85-konvertere en vanlig slapp suger her på berget, i allefall en med så gammeldags motorstyring. Hadde du hatt en turbomodell så hadde nok flere hatt erfaring. Å gjøre de tingene du sier vil jo selvfølgelig hjelpe på men det kan jo på langt nær være lønnsomt, de få hestene du kan hente vil koste deg mye penger så da er det bedre å heller kjøpe en turbomodell (eller bygge om til en slik).
Ellers minner jeg igjen om reglene for posting, skal man snakke om trimming så har vi eget forum der det skal foregå

Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 07 jan 2011, 10:38
av Ronny_N169
Sjekk litt på Etanol.nu Men effektmessig er det lite å vinne. Du kan ev øke kompresjonen (billig) og vinne noen hester på det.
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 08 jan 2011, 11:12
av Edward N812
oesterhaug skrev:større forbrenningskammer
Ja, kjøp et større forbrenningskammer, det gjør nok susen.
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 08 jan 2011, 14:00
av Pål N526
oesterhaug skrev:så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?
Når du skal gjøre en så omfattende jobb, kan du jo likså godt bare kjøre på med en b206 med snurre

Kjøre på e85 på trionic 5 og 7 er det flere her inne som har erfaring med
Mvh. Pål
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 08 jan 2011, 16:12
av Ingvar N629
E85-konvertering på billigmåten er å bytte til dyser med 30 % større flowkapasitet, men går man litt mer grundig til verks så er det ikke fullt så enkelt, da større dyser normalt sett har lengre reaksjonstid. Reaksjonstiden er tiden det tar fra spenningssignalet settes til nåla løfter (nok), så slik sett bør du gjøre forandringer i motorstyringen også.
Endrer du i tillegg drivstofftrykket, så er endringen i flowmengde proporsjonal med kvadratrota av trykkøkningen, innenfor pumpas lineære kapasitet.
Etanol brenner raskere og trykket i sylinderen stiger derfor raskere. Peaktrykket kommer tidligere i forhold til stempelbevegelsen. Slik sett kan det også være greit å kunne endre tenninga elektronisk og ikke bare med fordeler, slik det er på sugeren, for å få mest mulig ut av dette. Men litt effekt vil du få uansett.
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 08 jan 2011, 20:29
av na_X
I bilkross så bruker enkelte E85 og kjører på mye mer fortenning, da har de også større grenrør og kvassere kammer. Det utgjør jo litt, men vet ikke holdbarheten på dette, bilene er jo nesten vrak i utgangspunktet så det blir jo ikke brukt store summer på de bilene da de må loddes ut for 3000,- etter hvert løp hvis man ikke vinner. Men SAAB har jo hatt motorstyring noen år så da må man jo inn med noe mapping også kan jeg se for meg for å få utnyttet de endringene man gjør, og all verden blir det nok ikke til forskjell uansett kan jeg se for meg, det koster mer enn det smaker å trimme sugere.
Re: hvordan få kjørt på E85
Lagt inn: 09 jan 2011, 02:35
av Rambraut N1491
Låner tråden din litt jeg..
Hva må til for og få konvertert en m95 9000 2.3t (fulltrykker) til E85?