Lambda sonde
Lagt inn: 30 jan 2011, 14:11
Etter å ha kjørt en 9000CD -94 til 400000 og minimalt med feil og service utgifter på 6000/år.
Kjøpte jeg i høst en brukt 9-5 reg.2000 Griffin 3.0 Turbo KM111000
De siste mnd. har jeg hatt trøbbel med:
Lambda sonden:
Gir feil kode -Lav spenning.
Feilen har kommet og gått. Det begynte i kuldeperioden -10C og lavere.
Ved 0 til -5C gikk feilen bort og når jeg har tatt en maskin vask, og når den står varmt.
En tur til Fredrikstad i -10 til -15C og høy luft fuktinghet slo den seg over i "limp home" modus.
Merket at noe var galt da den ga et pådrag av seg selv, ganske ekkelt.
Da går den dårlig på tomgang og bruker mye bensin, 0,2 til 0,3 l mer pr. mil.
Verkested re-satte spjeld huset som må gjøres mekanisk. Tror det er et hjul som dreies tilbake.
Saab verksted vil selvfølgelig bytte lambda sonde og spjeldhus.
Også fått feil på automatkassa 14dg siden.
Begynte å spinne på ene hjulet ved pådrag, hadde ca. 80Km/t da lampa slo seg på.
Feilkode: Mekasnisk feil. (Har ingen ulyder)
Snakket med et Svensk Saab verksted. Kan være kontakt problemer, noe jeg også tror.
Var idag på inne i en hall med bilen, +20C i ca. 2timer.
Når jeg kjørte ut var begge feilene borte.
Men, varsellampe for motor og automatkassa begynte å lyse igjen etter 3-5 min.
Mine tanker er:
Lambe sonde: Kontakt problemer. Kansje kobber past på kontakt punktene.
Spjeldhus: Treg gange, smøre beveglige deler, akslergjennomganger med fin olje får lavere temperaturer.
Autmatkasse: kontakt problemer på følerne ved hjulet.
Er takknemlig for svar, forslag og filosofiske tenker og meninger.
ELLERS ER BILEN MEGET GOD Å KJØRE
Morten
Ja, 9-5 2000 modell...
Kjøpte jeg i høst en brukt 9-5 reg.2000 Griffin 3.0 Turbo KM111000
De siste mnd. har jeg hatt trøbbel med:
Lambda sonden:
Gir feil kode -Lav spenning.
Feilen har kommet og gått. Det begynte i kuldeperioden -10C og lavere.
Ved 0 til -5C gikk feilen bort og når jeg har tatt en maskin vask, og når den står varmt.
En tur til Fredrikstad i -10 til -15C og høy luft fuktinghet slo den seg over i "limp home" modus.
Merket at noe var galt da den ga et pådrag av seg selv, ganske ekkelt.
Da går den dårlig på tomgang og bruker mye bensin, 0,2 til 0,3 l mer pr. mil.
Verkested re-satte spjeld huset som må gjøres mekanisk. Tror det er et hjul som dreies tilbake.
Saab verksted vil selvfølgelig bytte lambda sonde og spjeldhus.
Også fått feil på automatkassa 14dg siden.
Begynte å spinne på ene hjulet ved pådrag, hadde ca. 80Km/t da lampa slo seg på.
Feilkode: Mekasnisk feil. (Har ingen ulyder)
Snakket med et Svensk Saab verksted. Kan være kontakt problemer, noe jeg også tror.
Var idag på inne i en hall med bilen, +20C i ca. 2timer.
Når jeg kjørte ut var begge feilene borte.
Men, varsellampe for motor og automatkassa begynte å lyse igjen etter 3-5 min.
Mine tanker er:
Lambe sonde: Kontakt problemer. Kansje kobber past på kontakt punktene.
Spjeldhus: Treg gange, smøre beveglige deler, akslergjennomganger med fin olje får lavere temperaturer.
Autmatkasse: kontakt problemer på følerne ved hjulet.
Er takknemlig for svar, forslag og filosofiske tenker og meninger.
ELLERS ER BILEN MEGET GOD Å KJØRE
Morten
Ja, 9-5 2000 modell...