Skifte av girkasse på 85' 900T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

krisve88
Innlegg: 3
Registrert: 10 jan 2011, 15:23

Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av krisve88 » 31 jan 2011, 12:19

Heisann!

Endelig fått testet rallybilen i helgen, som resulterte i totalt girkassehavari..

Derfor må denne ut og ny på plass, noen som har gjort jobben før som veit ca. hvordan man enklest bytter den, ut med motor?

Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Paul N1176 » 31 jan 2011, 12:35

du er nok ikke den eneste som har ødelagt en girkasse på en slik bil... de liker vist ikke grisekjøring :D

søker du finner du nok mange som har gjort det samme, vil regne med att det er enklest å ta ut motor, siden girkassen også fungerer som bunnpanne.. men jeg har ingen erfaring fra og900... men som sakt, søk så finner du nok mye om emnet..

Paul k
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Eirik N396 » 31 jan 2011, 13:12

Girkassen byttes enklest ved å ta ut motoren :) Du får løsne motorfester, downpipe, giroverføring, drivakslinger, ledninger og slanger, så er det stort sett bare å løfte den ut. OBS: Husk å avlaste trykkplata før du kobler fra clutchslangen, det sparer deg for mye strev når du skal ha den på plass igjen.

Det er vanskelig å si hvor mye ladetrykk girkassen tåler, det kommer vel mest an på hvordan en kjører. Girkassene tåler ikke mye juling, men om en er litt forsiktig kan de vare lenge. Disse girkassene er en gammel konstruksjon, beregnet for motorer med vesentlig mindre effekt og dreiemoment.

krisve88
Innlegg: 3
Registrert: 10 jan 2011, 15:23

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av krisve88 » 31 jan 2011, 13:54

Høres lovende ut dette :)

Hvordan avlaster man trykkplaten på disse?

Noen som veit hvor man kan få tak i diff.sperre til disse?

Har montert forsterket lokk på diffen, men hørt at sperre er med på å forbedre holdbarheten i girkassa også :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2011, 13:58

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Eirik N396 » 31 jan 2011, 15:24

krisve88 skrev:Hvordan avlaster man trykkplaten på disse?
Demonter kåpen over svinghjulet (må fjerne litt trykkrør o.l. for å komme til), og få noen til å trykke inn clutchpedalen. Så tar du f.eks. en gammel tennkabel (evt. en wire, et bremserør eller en ledning) som du trykker inn under fjærene på trykkplata, slik at disse forblir inntrykket når du slipper pedalen. Myke tennkabler fungerer dårlig til formålet, ettersom de bare blir klemt flate. Med trykkplaten avlastet blir det mulig å lirke ut slave, trykkplate og lamell samtidig.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 31 jan 2011, 16:03

krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.

Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor. :D
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Morti » 01 feb 2011, 16:02

det jeg fant ut var best å bruke (bortsett fra orginalverktøyet) til å avlaste med var ei gjengestang på biltema.. tror jeg brukte 4mm tjukk gjengestang. Den er litt hard å bøye til, men den avlaster meget bra. Dette er alfa omega for å unngå mye plunder!

Hvor mye "ladetrykk" de girkassene tåler er helt lotto.. etter å ha knust 5-6 kasser så lurer jeg faktisk på om kjørestil kan ha litt innvirkning på hvor lenge det holder :)

Et par trix er å bruke clutch når man girer og unngå rivstarter og hjulspinn !
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 feb 2011, 16:24

Morti skrev: Et par trix er å bruke clutch når man girer og unngå rivstarter og hjulspinn !
=D> :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 feb 2011, 19:00

Rambraut N1491 skrev:
krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.

Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor. :D
Høres ut som om du snakker om en 8V? En 16V har ikke samme "problemet".....
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av na_X » 12 feb 2011, 19:06

Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 feb 2011, 19:24

na_X skrev:Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org. ;)
Delvis korrekt, er vel berre bilar med Lucas-sprut som har 3bar BTR originalt.
Ellers finn en 3bar BTR i andre SAAB-modellar, fks. i 9000 B2x4 uten turbo...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Ingvar N629 » 12 feb 2011, 19:31

na_X skrev:Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org. ;)
Fortausmekanikk etter sleggeteknikkmetoden da, men vi gjorde det jo sånn før... Bør få brent en chip som endrer sw skal man få det skikkelig, gjerne i kombinasjon med bytte av BTR men kanskje like gjerne større dyser også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 12 feb 2011, 21:59

Surbotaab N369 skrev:
Rambraut N1491 skrev:
krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.

Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor. :D
Høres ut som om du snakker om en 8V? En 16V har ikke samme "problemet".....

:oops:

Ja, legger meg flat der... :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
krsve88
Innlegg: 22
Registrert: 21 aug 2010, 18:08

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Legg inn av krsve88 » 18 apr 2011, 08:44

Hei igjen! Midt i girkasseskiftet nå, tenkte å få tatt ett røsk i påsken :)

Har plukket ut en girkasse av en 900 jeg fikk tak i Sverige, som kun har gått 30 000 km. Spørsmålet er som følger, det ser ut som giroverføringen er annerledes. Er det noe krise om det er noe forskjell eller kan man i værste fall flytte over hele girskifte mekanismen?

Det er omtrentlig samme årgang på begge bilene, 1985 tubrbo saaber begge to.

Svar