Skifte av girkasse på 85' 900T16
Moderator: Moderatorer
Skifte av girkasse på 85' 900T16
Heisann!
Endelig fått testet rallybilen i helgen, som resulterte i totalt girkassehavari..
Derfor må denne ut og ny på plass, noen som har gjort jobben før som veit ca. hvordan man enklest bytter den, ut med motor?
Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Endelig fått testet rallybilen i helgen, som resulterte i totalt girkassehavari..
Derfor må denne ut og ny på plass, noen som har gjort jobben før som veit ca. hvordan man enklest bytter den, ut med motor?
Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
du er nok ikke den eneste som har ødelagt en girkasse på en slik bil... de liker vist ikke grisekjøring
søker du finner du nok mange som har gjort det samme, vil regne med att det er enklest å ta ut motor, siden girkassen også fungerer som bunnpanne.. men jeg har ingen erfaring fra og900... men som sakt, søk så finner du nok mye om emnet..
Paul k
søker du finner du nok mange som har gjort det samme, vil regne med att det er enklest å ta ut motor, siden girkassen også fungerer som bunnpanne.. men jeg har ingen erfaring fra og900... men som sakt, søk så finner du nok mye om emnet..
Paul k
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Girkassen byttes enklest ved å ta ut motoren Du får løsne motorfester, downpipe, giroverføring, drivakslinger, ledninger og slanger, så er det stort sett bare å løfte den ut. OBS: Husk å avlaste trykkplata før du kobler fra clutchslangen, det sparer deg for mye strev når du skal ha den på plass igjen.
Det er vanskelig å si hvor mye ladetrykk girkassen tåler, det kommer vel mest an på hvordan en kjører. Girkassene tåler ikke mye juling, men om en er litt forsiktig kan de vare lenge. Disse girkassene er en gammel konstruksjon, beregnet for motorer med vesentlig mindre effekt og dreiemoment.
Det er vanskelig å si hvor mye ladetrykk girkassen tåler, det kommer vel mest an på hvordan en kjører. Girkassene tåler ikke mye juling, men om en er litt forsiktig kan de vare lenge. Disse girkassene er en gammel konstruksjon, beregnet for motorer med vesentlig mindre effekt og dreiemoment.
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Høres lovende ut dette
Hvordan avlaster man trykkplaten på disse?
Noen som veit hvor man kan få tak i diff.sperre til disse?
Har montert forsterket lokk på diffen, men hørt at sperre er med på å forbedre holdbarheten i girkassa også
Hvordan avlaster man trykkplaten på disse?
Noen som veit hvor man kan få tak i diff.sperre til disse?
Har montert forsterket lokk på diffen, men hørt at sperre er med på å forbedre holdbarheten i girkassa også
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Demonter kåpen over svinghjulet (må fjerne litt trykkrør o.l. for å komme til), og få noen til å trykke inn clutchpedalen. Så tar du f.eks. en gammel tennkabel (evt. en wire, et bremserør eller en ledning) som du trykker inn under fjærene på trykkplata, slik at disse forblir inntrykket når du slipper pedalen. Myke tennkabler fungerer dårlig til formålet, ettersom de bare blir klemt flate. Med trykkplaten avlastet blir det mulig å lirke ut slave, trykkplate og lamell samtidig.krisve88 skrev:Hvordan avlaster man trykkplaten på disse?
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
det jeg fant ut var best å bruke (bortsett fra orginalverktøyet) til å avlaste med var ei gjengestang på biltema.. tror jeg brukte 4mm tjukk gjengestang. Den er litt hard å bøye til, men den avlaster meget bra. Dette er alfa omega for å unngå mye plunder!
Hvor mye "ladetrykk" de girkassene tåler er helt lotto.. etter å ha knust 5-6 kasser så lurer jeg faktisk på om kjørestil kan ha litt innvirkning på hvor lenge det holder
Et par trix er å bruke clutch når man girer og unngå rivstarter og hjulspinn !
Hvor mye "ladetrykk" de girkassene tåler er helt lotto.. etter å ha knust 5-6 kasser så lurer jeg faktisk på om kjørestil kan ha litt innvirkning på hvor lenge det holder
Et par trix er å bruke clutch når man girer og unngå rivstarter og hjulspinn !
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Morti skrev: Et par trix er å bruke clutch når man girer og unngå rivstarter og hjulspinn !
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Høres ut som om du snakker om en 8V? En 16V har ikke samme "problemet".....Rambraut N1491 skrev:Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor.
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Delvis korrekt, er vel berre bilar med Lucas-sprut som har 3bar BTR originalt.na_X skrev:Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org.
Ellers finn en 3bar BTR i andre SAAB-modellar, fks. i 9000 B2x4 uten turbo...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Fortausmekanikk etter sleggeteknikkmetoden da, men vi gjorde det jo sånn før... Bør få brent en chip som endrer sw skal man få det skikkelig, gjerne i kombinasjon med bytte av BTR men kanskje like gjerne større dyser også.na_X skrev:Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Surbotaab N369 skrev:Høres ut som om du snakker om en 8V? En 16V har ikke samme "problemet".....Rambraut N1491 skrev:Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor.
Ja, legger meg flat der...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16
Hei igjen! Midt i girkasseskiftet nå, tenkte å få tatt ett røsk i påsken
Har plukket ut en girkasse av en 900 jeg fikk tak i Sverige, som kun har gått 30 000 km. Spørsmålet er som følger, det ser ut som giroverføringen er annerledes. Er det noe krise om det er noe forskjell eller kan man i værste fall flytte over hele girskifte mekanismen?
Det er omtrentlig samme årgang på begge bilene, 1985 tubrbo saaber begge to.
Har plukket ut en girkasse av en 900 jeg fikk tak i Sverige, som kun har gått 30 000 km. Spørsmålet er som følger, det ser ut som giroverføringen er annerledes. Er det noe krise om det er noe forskjell eller kan man i værste fall flytte over hele girskifte mekanismen?
Det er omtrentlig samme årgang på begge bilene, 1985 tubrbo saaber begge to.