Side 1 av 2

Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 31 jan 2011, 12:19
av krisve88
Heisann!

Endelig fått testet rallybilen i helgen, som resulterte i totalt girkassehavari..

Derfor må denne ut og ny på plass, noen som har gjort jobben før som veit ca. hvordan man enklest bytter den, ut med motor?

Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 31 jan 2011, 12:35
av Paul N1176
du er nok ikke den eneste som har ødelagt en girkasse på en slik bil... de liker vist ikke grisekjøring :D

søker du finner du nok mange som har gjort det samme, vil regne med att det er enklest å ta ut motor, siden girkassen også fungerer som bunnpanne.. men jeg har ingen erfaring fra og900... men som sakt, søk så finner du nok mye om emnet..

Paul k

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 31 jan 2011, 13:12
av Eirik N396
Girkassen byttes enklest ved å ta ut motoren :) Du får løsne motorfester, downpipe, giroverføring, drivakslinger, ledninger og slanger, så er det stort sett bare å løfte den ut. OBS: Husk å avlaste trykkplata før du kobler fra clutchslangen, det sparer deg for mye strev når du skal ha den på plass igjen.

Det er vanskelig å si hvor mye ladetrykk girkassen tåler, det kommer vel mest an på hvordan en kjører. Girkassene tåler ikke mye juling, men om en er litt forsiktig kan de vare lenge. Disse girkassene er en gammel konstruksjon, beregnet for motorer med vesentlig mindre effekt og dreiemoment.

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 31 jan 2011, 13:54
av krisve88
Høres lovende ut dette :)

Hvordan avlaster man trykkplaten på disse?

Noen som veit hvor man kan få tak i diff.sperre til disse?

Har montert forsterket lokk på diffen, men hørt at sperre er med på å forbedre holdbarheten i girkassa også :)

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 31 jan 2011, 13:58
av Ingvar N629

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 31 jan 2011, 15:24
av Eirik N396
krisve88 skrev:Hvordan avlaster man trykkplaten på disse?
Demonter kåpen over svinghjulet (må fjerne litt trykkrør o.l. for å komme til), og få noen til å trykke inn clutchpedalen. Så tar du f.eks. en gammel tennkabel (evt. en wire, et bremserør eller en ledning) som du trykker inn under fjærene på trykkplata, slik at disse forblir inntrykket når du slipper pedalen. Myke tennkabler fungerer dårlig til formålet, ettersom de bare blir klemt flate. Med trykkplaten avlastet blir det mulig å lirke ut slave, trykkplate og lamell samtidig.

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 31 jan 2011, 16:03
av Rambraut N1491
krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.

Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor. :D

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 01 feb 2011, 16:02
av Morti
det jeg fant ut var best å bruke (bortsett fra orginalverktøyet) til å avlaste med var ei gjengestang på biltema.. tror jeg brukte 4mm tjukk gjengestang. Den er litt hard å bøye til, men den avlaster meget bra. Dette er alfa omega for å unngå mye plunder!

Hvor mye "ladetrykk" de girkassene tåler er helt lotto.. etter å ha knust 5-6 kasser så lurer jeg faktisk på om kjørestil kan ha litt innvirkning på hvor lenge det holder :)

Et par trix er å bruke clutch når man girer og unngå rivstarter og hjulspinn !

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 01 feb 2011, 16:24
av Rambraut N1491
Morti skrev: Et par trix er å bruke clutch når man girer og unngå rivstarter og hjulspinn !
=D> :lol:

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 12 feb 2011, 19:00
av Surbotaab N369
Rambraut N1491 skrev:
krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.

Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor. :D
Høres ut som om du snakker om en 8V? En 16V har ikke samme "problemet".....

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 12 feb 2011, 19:06
av na_X
Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org. ;)

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 12 feb 2011, 19:24
av Hjelle, N6
na_X skrev:Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org. ;)
Delvis korrekt, er vel berre bilar med Lucas-sprut som har 3bar BTR originalt.
Ellers finn en 3bar BTR i andre SAAB-modellar, fks. i 9000 B2x4 uten turbo...

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 12 feb 2011, 19:31
av Ingvar N629
na_X skrev:Etter 1990 så fikk OG900n en 3 bars bensinregulator mener jeg det var. Før dette så har de 2.5 bars, bytt til 3 bars skal man lade på litt mer enn org. ;)
Fortausmekanikk etter sleggeteknikkmetoden da, men vi gjorde det jo sånn før... Bør få brent en chip som endrer sw skal man få det skikkelig, gjerne i kombinasjon med bytte av BTR men kanskje like gjerne større dyser også.

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 12 feb 2011, 21:59
av Rambraut N1491
Surbotaab N369 skrev:
Rambraut N1491 skrev:
krisve88 skrev: Og noe helt annet, hvor mye ladetrykk tåler en 2,0 16V før man beveger seg i grenseland? Lader 0,7-0,8 nå.
Hvis du ikke gjør noe med bensintilførslen så er 0.9 maks etter hva jeg ble fortalt når jeg kjørte OG900. Hvis bilen får mere bensin så kan du nok gå opp mot 1.1-1.2bar.

Men mye avhenger jo også på innvendig slitasje av motor. :D
Høres ut som om du snakker om en 8V? En 16V har ikke samme "problemet".....

:oops:

Ja, legger meg flat der... :lol:

Re: Skifte av girkasse på 85' 900T16

Lagt inn: 18 apr 2011, 08:44
av krsve88
Hei igjen! Midt i girkasseskiftet nå, tenkte å få tatt ett røsk i påsken :)

Har plukket ut en girkasse av en 900 jeg fikk tak i Sverige, som kun har gått 30 000 km. Spørsmålet er som følger, det ser ut som giroverføringen er annerledes. Er det noe krise om det er noe forskjell eller kan man i værste fall flytte over hele girskifte mekanismen?

Det er omtrentlig samme årgang på begge bilene, 1985 tubrbo saaber begge to.