Side 1 av 1

Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 03 feb 2011, 18:38
av frank123
Hei,

Dette er min første post på forumet! Grunnen til at jeg poster, er at jeg i dag fant oil sludge(?) på oljepeilepinnen.
Men det er noen andre problemer/bekymringspunkter ved bilen som jeg slenger med i samme tråd.
Bilen er en Saab 93 - 2000 mod, 2.0l turbo, 154hk, gått 190000 km.
Håper dere har noen gode tips, eller tanker og synspunkter om de følgende punktene:

1. Hvit substans på oljepinne - hva skyldes dette?
Tilfeldig eller ikke, så fikk jeg idag beskjed av SID om at "coolant fluid low." Måtte etterfylle ekspansjonstanken med ca. 0,4l. På de 2,5 årene jeg har hatt bilen har jeg aldri måttet etterfylle kjølevæske. Vet ikke om det lekker, men nivået i ekspansjonstanken skal monitoreres nøye fremover. Ellers er det ingen hvite eller blå puff ut av eksosen når jeg starter bilen. Men jeg føler at eksosen er stort sett alltid hvit når jeg akselererer. Er ca. 10 000 km side jeg skiftet olje og oljefilter. Bilen har ikke kokt.

2. Girkassen avgir en "ulelyd" i andre gir, og litt i tredje gir. Normalt?
Girveksling er normal og uten problemer.

3. Servoen bruker litt olje. Vanlig på disse bilene?
Forbruket er ca. 1 liter i året. Etterfyller nå og da. Bruker Valvoline syntetisk olje.

4. Servoen klager og jobber tungt når det nærmer seg fullt rattutslag - både til venstre og høyre. Normalt?

5. Når jeg åpner/lukker førerdøren, kommer det to skarpe "knekkelyder." Regner med at dørhengslen i døren er slitt - finnes det delekatalog til bilen, evt. rimeligere tredjepartsdeler?

6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?

7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.


Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 03 feb 2011, 18:42
av Rambraut N1491
frank123 skrev:
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?

7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.


Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!
Lyspære til speedometer er enkel og skifte, mener jeg brukte ca. 45 min på og skru ut plata foran på dasjbordet. Du må ut med cd/radio, alle knapper, av med hendlene ved rattet osv. Enkelt, men tar litt tid og plukke vekk alt rundt speedometeret. :lol:

Hvor langt de bilene ruller er vel litt varierende, men mange går nok 300k km. med godt stell og punktlige olje/filter skift. :)

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 03 feb 2011, 18:49
av frank123
Rambraut N1491 skrev:
frank123 skrev:
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?

7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.


Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!
Lyspære til speedometer er enkel og skifte, mener jeg brukte ca. 45 min på og skru ut plata foran på dasjbordet. Du må ut med cd/radio, alle knapper, av med hendlene ved rattet osv. Enkelt, men tar litt tid og plukke vekk alt rundt speedometeret. :lol:

Hvor langt de bilene ruller er vel litt varierende, men mange går nok 300k km. med godt stell og punktlige olje/filter skift. :)
Takk for svar! Du vet vel tilfeldigvis ikke hvilken pæretype det er som sitter inni?

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 03 feb 2011, 18:54
av Rambraut N1491
frank123 skrev:
Rambraut N1491 skrev:
frank123 skrev:
6. Bakgrunnsbelysning til speedometeret er gåent fra ca. 0-60 km/t - mye arbeid å skifte pære?

7. Til slutt lurer jeg på hvor langt det er normalt for disse bilene pleier å rulle?
Har ikke skiftet turbo, men det ble byttet en tennkassett for 1,5 år siden.


Med den kompetansen og kunnskapen som er her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg på vei!
Takker for alle tilbakemeldinger!
Lyspære til speedometer er enkel og skifte, mener jeg brukte ca. 45 min på og skru ut plata foran på dasjbordet. Du må ut med cd/radio, alle knapper, av med hendlene ved rattet osv. Enkelt, men tar litt tid og plukke vekk alt rundt speedometeret. :lol:

Hvor langt de bilene ruller er vel litt varierende, men mange går nok 300k km. med godt stell og punktlige olje/filter skift. :)
Takk for svar! Du vet vel tilfeldigvis ikke hvilken pæretype det er som sitter inni?
Ser jeg skreiv litt feil, jeg brukte totalt 45min fra jeg begynte til jeg satt med speedometeret i fanget. :lol:

Nei, jeg husker ikke hvilke pærer det er, men de er vel på ca. 2-3W og leveres vel komplett med sokkel. Har du tålmodighet og er veldig forsiktig kan du bytte bare pæra også. Jeg måtte kjøpe alt komplett da de jeg byttet satt såppas godt, slik at de knuste når jeg prøvde og få de ut. :p

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 03 feb 2011, 19:51
av frank123
Da skal jeg ta meg en tur til Saab å kjøpe noen slike pærer. Tror jeg bytter komplett med sokkel, lager ikke mer arbeid enn nødvendig :D

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 03 feb 2011, 20:15
av Ingvar N629
frank123 skrev: 1. Hvit substans på oljepinne - hva skyldes dette?
Det skyldes vann, kan komme av kondens fra veivhusgassen ved mye småkjøring (ikke unormalt) eller vann i olja (gåen toppakning). Forsvinner kjølevannet så kan det ta veien den veien.
Det er ikke oilsludge du ser.
154-hesteren (rød tennkassett) er ikke en av "oilsludge-motorene".

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 05 feb 2011, 09:32
av Aleks-ander_N948
2. Girkassen avgir en "ulelyd" i andre gir, og litt i tredje gir. Normalt?
Girveksling er normal og uten problemer.

3. Servoen bruker litt olje. Vanlig på disse bilene?
Forbruket er ca. 1 liter i året. Etterfyller nå og da. Bruker Valvoline syntetisk olje.

4. Servoen klager og jobber tungt når det nærmer seg fullt rattutslag - både til venstre og høyre. Normalt?

5. Når jeg åpner/lukker førerdøren, kommer det to skarpe "knekkelyder." Regner med at dørhengslen i døren er slitt - finnes det delekatalog til bilen, evt. rimeligere tredjepartsdeler?
2 : Ikke normalt.

3 : ikke vanlig at servoen bruker olje.

4 : Ikke normalt på min bil, men har vert borti en del andre 900/9-3 som gjør det, dårlig drivreim kanskje?

5: Det er bare og stramme to skruer som holder fast hengslen i døra :D

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 05 feb 2011, 19:42
av frank123
Har nå sett på væskenivået i ekspansjonstanken, og det forsvinner kjølevæske (sjekket på kald motor).
Da har jeg nok en lekkende topp-pakning. Men turbo er vel vannkjølt, kan det lekke inn i blokken via denne?
Har noen erfaring med å skifte topp-pakning uten å planslipe toppen? Motor har ikke kokt.

Re: Saab 93 - 2000 mod. med motor, girkasse og servoproblemer.

Lagt inn: 05 feb 2011, 22:51
av Rambraut N1491
frank123 skrev:Har nå sett på væskenivået i ekspansjonstanken, og det forsvinner kjølevæske (sjekket på kald motor).
Da har jeg nok en lekkende topp-pakning. Men turbo er vel vannkjølt, kan det lekke inn i blokken via denne?
Har noen erfaring med å skifte topp-pakning uten å planslipe toppen? Motor har ikke kokt.
Det er ikke uvanlig og la være å planslipe toppen ved toppakningsbytte hvis motor ikke har kokt. Jeg gjorde det slik i dag faktisk, så vil det vise seg i morgen om det blir slutt på vannforbruket. :lol:

Vet det har blitt gjort på jobb noen ganger også, ikke uvanlig.