ujavnt turtal og volt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

ujavnt turtal og volt

Legg inn av Halnesen » 03 feb 2011, 22:10

Har fått eit tilfelle med saabèn ( 9000 2,0 ltt 1997 ) der volten variera ganske mykje. variera mellom 14,4 å ned i 12,9. og det er når eg kjøyre javnt.. visst eg trykk inn clutchèn for å gire/bremse so stoppa bilen. daua rett å slett, men det e bare å starte opp igjen so går den.. når eg kom heimat so satt eg bilen i fri bare for å ruse den litt. når eg slapp gassen so datt turtalet heilt ned på ca. 400 - 500.. bilen henta seg inn igjen, vart ikkje kvelt, gjore det månge gonga etterkvarandre å det samme skjedde heile tida..

noken som har vert bort i det samme?

ps : batteriert er nytt å batteri klemmene er sikkelig festa på batteriet..

MVH Vegard
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: ujavnt turtal og volt

Legg inn av Trond N47 » 04 feb 2011, 11:10

Spenningsvariasjoner er vanlig ved inn- og utkopling av strømforbrukere. 12,9 volt skal i seg selv ikke gi noen tomgangsproblemer. Jeg ville undersøkt tomgangsmotoren først, søk på forumet så finner du tips.

Spenningsvariasjoner kan man få når børstene på dynamoen begynner å bli utslitt. Men da skal vanligvis ladelampen lyse. Børstene pleier å holde noen hundre tusen kilometer. Enkelt å bytte børster, sitter på spenningsregulatoren og koster noen hundrelapper.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: ujavnt turtal og volt

Legg inn av henrik » 04 feb 2011, 18:24

Hei.
Hadde litt av samme problemet på min 9000 97' her litt tidligere i vinter. Da var det en kombinasjon av dårlig batteri som ikke tåltte mye last og slitte børster.. Skiftet børster og batteri og saken var biff. Da døde også bilen nesten i sprengkulda tett etter oppstart om det stod litt vifte på og litt varmetråd og setevarmer.

Uansett er ikke voltmeteret i kjørecompen noe særlig å stole på, kan selvsagt gi en pekepinn, men ikke noe mer enn det
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

Re: ujavnt turtal og volt

Legg inn av Halnesen » 04 feb 2011, 22:08

skal ta å få sjekket tomgangsmotoren, so evt. børstene på dynamoen.
er litt merklig heile greia, for i dag virka alt som normalt igjen :?

takk for tipsene! :D
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Svar