Side 1 av 1
ujavnt turtal og volt
Lagt inn: 03 feb 2011, 22:10
av Halnesen
Har fått eit tilfelle med saabèn ( 9000 2,0 ltt 1997 ) der volten variera ganske mykje. variera mellom 14,4 å ned i 12,9. og det er når eg kjøyre javnt.. visst eg trykk inn clutchèn for å gire/bremse so stoppa bilen. daua rett å slett, men det e bare å starte opp igjen so går den.. når eg kom heimat so satt eg bilen i fri bare for å ruse den litt. når eg slapp gassen so datt turtalet heilt ned på ca. 400 - 500.. bilen henta seg inn igjen, vart ikkje kvelt, gjore det månge gonga etterkvarandre å det samme skjedde heile tida..
noken som har vert bort i det samme?
ps : batteriert er nytt å batteri klemmene er sikkelig festa på batteriet..
MVH Vegard
Re: ujavnt turtal og volt
Lagt inn: 04 feb 2011, 11:10
av Trond N47
Spenningsvariasjoner er vanlig ved inn- og utkopling av strømforbrukere. 12,9 volt skal i seg selv ikke gi noen tomgangsproblemer. Jeg ville undersøkt tomgangsmotoren først, søk på forumet så finner du tips.
Spenningsvariasjoner kan man få når børstene på dynamoen begynner å bli utslitt. Men da skal vanligvis ladelampen lyse. Børstene pleier å holde noen hundre tusen kilometer. Enkelt å bytte børster, sitter på spenningsregulatoren og koster noen hundrelapper.
Re: ujavnt turtal og volt
Lagt inn: 04 feb 2011, 18:24
av henrik
Hei.
Hadde litt av samme problemet på min 9000 97' her litt tidligere i vinter. Da var det en kombinasjon av dårlig batteri som ikke tåltte mye last og slitte børster.. Skiftet børster og batteri og saken var biff. Da døde også bilen nesten i sprengkulda tett etter oppstart om det stod litt vifte på og litt varmetråd og setevarmer.
Uansett er ikke voltmeteret i kjørecompen noe særlig å stole på, kan selvsagt gi en pekepinn, men ikke noe mer enn det
Re: ujavnt turtal og volt
Lagt inn: 04 feb 2011, 22:08
av Halnesen
skal ta å få sjekket tomgangsmotoren, so evt. børstene på dynamoen.
er litt merklig heile greia, for i dag virka alt som normalt igjen
takk for tipsene!
