Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 08 feb 2011, 11:56

Hei!

jeg er helt fersk og ny på Saab, og kan derfor lite om Saab generelt. Håper derfor at dere ikek syntes mine spørsmål er HELT idiotiske.

1) Clutchen på min Saab er veldig kort. Den tar med en eneste gang, og pedalen vandrer veldig kort i forhold til andre biler jeg har kjørt (Bmw, ford, volkswagen for og nevne noen). Så vidt jeg vet så slurer den ikek, og fungerer helt fint, men er mest nysgjerrig.

2) Det og sette bilen i revers er litt køddent noen ganger. Enkelte ganger smetter den rett inn, og andre ganger må jeg knote litt mer og forsøke flere ganger før jeg får den inn i revers. Er det noe "triks" jeg ikke har fått med meg, eller er det noe som tyder på at jeg kanskje burde få sjekket girkassen nøyere?

3) Jeg har 4 høyttalere, 2 foran på dashbordet, og 2 bak på hver sin side av hattehylla. Jeg vil bytte ut de høyttalerene med noe som spiller litt bedre. Noen som vet hvordan dimensjon disse høyttalerene er, og er det en vanskelig jobb og plukke de ut?

4) I noen papirer på bilen, riktig nok eldre papirer, så står det at det har vært problem med klimaanlegget, og det derfor er koblet utenom dette. Men bilen blåser da virkelig godt og varmt når den får beskjed om det, og den blåser også virkelig kaldt om den får beskjed om det. Den reagerer også på grader når jeg stiller det inn i panelet i kupeen på bilen. Er det noen enkel måte og sjekke om det faktisk er klimaanlegget som fungerer, eller om de faktisk på en tid har koblet ut klimaanlegget? Husker ikke nøyaktig ordlyden i det som er skrevet i papirene, men det kan jeg finne ut av om det behøvs.

5) Jeg har en spylerdyse, høyre side av frontruta, som spyler helt merkelig. det virker som den har potensproblemer. Så jeg lurer på og bytte den ut. Er det en vanskelig jobb, eller er det bare og kjøpe en ny på f.eks. biltema og en meget enkel prosess og bytte den ut?

Setter pris på alle svar her inne, og som dere skjønner så er jeg helt grønn på Saab. Har hatt bilen i snart 2 uker, og dette er min første Saab. Så langt er jeg meget godt fornøyd :)
Sist redigert av Referee den 08 feb 2011, 14:42, redigert 1 gang totalt.
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Terra N837 » 08 feb 2011, 12:46

Hei :)

1. Sjekk nivået på bremsevæska(clutchen er på samme system) om det er litt under max kan det føre til at clutchen blir "kort". Det var tilfelle på 9000 til dama.
2. Prøv å gå innom 3 eller 4 gir først om du ikke får den i revers, har hjulpet meg mange ganger, ikke bare på Saab.
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 08 feb 2011, 12:49

Supert, skal sjekke dette når jeg skal ut i bilen. Var ikke klar over at bremsevæska var på samme system som clutchen, men skal sjekke dette når jeg skal ut. Men om jeg må etterfylle på bremsevæska, må jeg skifte ut ALL bremsevæska, eller er det en spesiell type jeg kan kjøpe og fylle på med?

Kjekt triks om det hjelper med innom 3 eller 4 gir før den går i revers. Skal sjekke det ut, og håper det hjelper :)

Takk så langt :-)
Terra N837 skrev:Hei :)

1. Sjekk nivået på bremsevæska(clutchen er på samme system) om det er litt under max kan det føre til at clutchen blir "kort". Det var tilfelle på 9000 til dama.
2. Prøv å gå innom 3 eller 4 gir først om du ikke får den i revers, har hjulpet meg mange ganger, ikke bare på Saab.
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Ingvar N629 » 08 feb 2011, 13:22

Terra N837 skrev:Hei :)

1. Sjekk nivået på bremsevæska(clutchen er på samme system) om det er litt under max kan det føre til at clutchen blir "kort". Det var tilfelle på 9000 til dama.
2. Prøv å gå innom 3 eller 4 gir først om du ikke får den i revers, har hjulpet meg mange ganger, ikke bare på Saab.
Nivået i beholderen skal ikke ha noe som helst å si, med mindre det er så lite at du drar luft ned i trykksystemet (da er det tomt). Men å lufte clutchen kan hjelpe dersom luft er problemet, ellers er det vel bare å rive ut clutch og slavesylinder, og bytte. Evt kan mastersylinderen være synderen, den er enklere å bytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 08 feb 2011, 14:04

For alt jeg vet er det jo ikke noe galt me det, men jeg la merke til det når jeg clutchet at den var kortere enn hva jeg er vandt med på andre biler. Mmen for alt jeg vet, så er det sånn Saab sine clutcher er. Uansett, de tingene du nevner alt i fra mastersylinderen til clutch bytte, og og lufte clutchen det er ting jeg uansett må ha hjelp til, da jeg er noldus på de tingene der ;)
Ingvar N629 skrev:
Terra N837 skrev:Hei :)

1. Sjekk nivået på bremsevæska(clutchen er på samme system) om det er litt under max kan det føre til at clutchen blir "kort". Det var tilfelle på 9000 til dama.
2. Prøv å gå innom 3 eller 4 gir først om du ikke får den i revers, har hjulpet meg mange ganger, ikke bare på Saab.
Nivået i beholderen skal ikke ha noe som helst å si, med mindre det er så lite at du drar luft ned i trykksystemet (da er det tomt). Men å lufte clutchen kan hjelpe dersom luft er problemet, ellers er det vel bare å rive ut clutch og slavesylinder, og bytte. Evt kan mastersylinderen være synderen, den er enklere å bytte.
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av 9000-fan » 09 feb 2011, 00:10

Jeg har heller ikke allverden peiling, men har noen 9000 som jeg kjører vekselvis. Bl a en -97 CSE. Clutchen på den er "lang", så jeg tror din er litt slitt. Det klart beste alternativet er om "master"/hovedsylinderen synderen. Den sitter foran/over pedalen, slik jeg har forstått det. Et symptom kan visst være at gulvteppet blir fettete pga at masteren lekker/drypper inn i fotbrønnen. Da vil det, over tid, minke i bremsevæskebeholderen. Antakelig jobber man fra kupéen når masteren tas ut.

Det vil også minke om slavesylinderen er slitt. Slaven sitter vel mellom girkasse og motor, innvendig, om jeg har forstått det rett. Ved rep må vel girkassen tas ned... :( Om det er lett å se lekkasje fra slaven vet jeg ikke, men bremsevæsken må nødvendigvis havne et sted nedenfor.

Det enkleste å begynne med er vel lufting av clutchen. Er du heldig er det alt som skal til. Et hvilket som helst verksted skal kunne gjøre den jobben ganske kjapt. Ingen demontering av noe slag, de bare kobler seg på luftenippelen og setter trykk på.

Ang revers, så er 3.giret først et bankertips, som nevnt.

Når temaet er gir, så kan det være lurt å skifte de øvre motorfestene. Om de ikke har vært skiftet før, så er de antakelig utslitt nå. Symptomet er at girstangen "nykker" når du går av og på gassen. Det kommer av at foringene som holder motoren stabil i festene gir etter og tillater motoren å "vandre" ved gassen på/av. Grunnen til at jeg nevner det er at det er en ganske enkel og rimelig operasjon å skifte disse foringene, og det skiftet KAN spare deg for trøbbel med girkassen senere.

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 09 feb 2011, 00:44

Hmm... Mye info, og noe som må sjekkes ut. Men det du sier med at gulvteppet blir fettete, det er ikke tilfellet i min bil hvertfall. Jeg var nettop under der da jeg monterte en handsfree og trakk noen ledninger, og der var det tørt og fint. Trangt, men fint. :-) Men om det har minket i bremsevæskebeholderen, det har jeg ikke sjekket enda. Ikke kjørt i dag, men må ut en tur i morgen, så skal sjekke det da. :-)

Disse foringene du nevner, er det noe man enkelt kan skifte selv om man har delene, eller er det noe man må ha et verksted til og gjøre?
9000-fan skrev:Jeg har heller ikke allverden peiling, men har noen 9000 som jeg kjører vekselvis. Bl a en -97 CSE. Clutchen på den er "lang", så jeg tror din er litt slitt. Det klart beste alternativet er om "master"/hovedsylinderen synderen. Den sitter foran/over pedalen, slik jeg har forstått det. Et symptom kan visst være at gulvteppet blir fettete pga at masteren lekker/drypper inn i fotbrønnen. Da vil det, over tid, minke i bremsevæskebeholderen. Antakelig jobber man fra kupéen når masteren tas ut.

Det vil også minke om slavesylinderen er slitt. Slaven sitter vel mellom girkasse og motor, innvendig, om jeg har forstått det rett. Ved rep må vel girkassen tas ned... :( Om det er lett å se lekkasje fra slaven vet jeg ikke, men bremsevæsken må nødvendigvis havne et sted nedenfor.

Det enkleste å begynne med er vel lufting av clutchen. Er du heldig er det alt som skal til. Et hvilket som helst verksted skal kunne gjøre den jobben ganske kjapt. Ingen demontering av noe slag, de bare kobler seg på luftenippelen og setter trykk på.

Ang revers, så er 3.giret først et bankertips, som nevnt.

Når temaet er gir, så kan det være lurt å skifte de øvre motorfestene. Om de ikke har vært skiftet før, så er de antakelig utslitt nå. Symptomet er at girstangen "nykker" når du går av og på gassen. Det kommer av at foringene som holder motoren stabil i festene gir etter og tillater motoren å "vandre" ved gassen på/av. Grunnen til at jeg nevner det er at det er en ganske enkel og rimelig operasjon å skifte disse foringene, og det skiftet KAN spare deg for trøbbel med girkassen senere.
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av audun-eg N228 » 09 feb 2011, 10:13

Referee skrev:Hei!

jeg er helt fersk og ny på Saab, og kan derfor lite om Saab generelt. Håper derfor at dere ikek syntes mine spørsmål er HELT idiotiske.

3) Jeg har 4 høyttalere, 2 foran på dashbordet, og 2 bak på hver sin side av hattehylla. Jeg vil bytte ut de høyttalerene med noe som spiller litt bedre. Noen som vet hvordan dimensjon disse høyttalerene er, og er det en vanskelig jobb og plukke de ut?

Setter pris på alle svar her inne, og som dere skjønner så er jeg helt grønn på Saab. Har hatt bilen i snart 2 uker, og dette er min første Saab. Så langt er jeg meget godt fornøyd :)
Jeg mener det er 4" i dashen med egen plass for diskant. (Altså kan man velge en to-veis høyttaler.) I hatthylla er det vel 6,5" også for to-veis høyttaler. (I hvert fall på sedan-utgaven.) I dashen er det vel stort sett bare å skru/lirke ut grillene så ligger høyttalerne lett tilgjengelig. Avh. av type høyttalere, kan hullene være noe trange.
Bak på CSE har jeg ikke helt klart hvordan de sitter, men det er vel ikke noen voldsom operasjon der heller.

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 09 feb 2011, 10:39

Takker for svaret. Men det er vel en begrensning på hvor dypt de kan stikke også kanskje? Skal ut etterpå, s da kan jeg titte litt på hvordan det er og få de ut. Tror jeg har det sånn halv klart hvordan jeg får det til foran. :)
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Skavold » 09 feb 2011, 12:21

Høyttalergrillene i dashbordet kan være et lite H****** å lirke på plass, så prøv å husk hvordan du fikk de ut - og gjør stikk motsatt etterpå.

Høyttalerene bak får du tak i fra undersiden, mener jeg å huske.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 09 feb 2011, 13:32

Skavold skrev:Høyttalergrillene i dashbordet kan være et lite H****** å lirke på plass, så prøv å husk hvordan du fikk de ut - og gjør stikk motsatt etterpå.

Høyttalerene bak får du tak i fra undersiden, mener jeg å huske.
Har tittet foran nå og det var ok skurring. Litt knot og få sammen som du sa. De bak set jeg under i fra, så får se mer på det. Har kjøpt haynes boka, så kanskje det står noe det.

Btw. Fikk fikset spylerdysen i dag. Byttet bare slanger.
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 11 feb 2011, 09:40

Etter og glodd en stund i Hanyes boka mi så må jeg til høyttalerene bak i hattehylla i fra undersiden. Med andre ord må jeg demontere sidene i bilen, så jeg får se om jeg tar tak i det etterpå. Det frister jo litt mer en bedre lyd enn den floff-floff lyden som er der nå.

Har også en antenne som er mongo, som skal få bli byttet snart. Den må taes sammevei har jeg skjønt.

Men det er en som nevner de øvre motorfestene her sånn, og etter jeg leste det så har jeg lagt merke til rykking i girspaken når jeg er av/på gassen. Er det en vanskelig og stor jobb og bytte disse festene, hvor mange er det og er det kostbare deler og kjøpe inn?
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Eirik N396 » 11 feb 2011, 09:45

Du har to øvre motorfester. Billigst er å kjøpe standard-fester for ~200kr/par, men det er ganske populært å oppgradere til polyuretan-foringer for ~700kr/par. De skal ikke være så vanskelige å bytte, men du må enten lage et spesialverktøy, eller kjøpe et.

Brukeravatar
Referee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 30 jan 2011, 14:31
Navn: Christian E.S
Bil: 97' 9000 CSE
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Referee » 11 feb 2011, 10:01

Eirik N396 skrev:Du har to øvre motorfester. Billigst er å kjøpe standard-fester for ~200kr/par, men det er ganske populært å oppgradere til polyuretan-foringer for ~700kr/par. De skal ikke være så vanskelige å bytte, men du må enten lage et spesialverktøy, eller kjøpe et.
Takk for svaret, får kanskje høre/se om det er noen hobby mekanikere i Drammens området som kan gjøre dette :-)
------
1997 Saab 9000 CSE

"Teori er når man forstår alt, men ingenting virker.
Praksis er når alt virker, men ingen forstår hvorfor.
Jeg forener teori og praksis slik at ingenting virker og ingen forstår hvorfor."

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 1997, 9000 CSE - Div Spørsmål

Legg inn av Tor N12 » 11 feb 2011, 14:16

Du trenger ikke spesialverktøy om du kjøper powerflexforingene.. De gamle foringerne kan du jo bare sage ut med en baufil ;) Men om du velger orginale så må du ha spesialverktøy for å presse de inn.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar