Side 1 av 1

OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 08 feb 2011, 15:28
av freezze
Heisann.

Er det noen som kunne åpnet for Opensid i Oslo området for meg? (9-5 Aero 01)
Har noen problemer med missfire og skulle gjerne ha lest ut denne informasjonen når dette skjer.

Har byttet Plugger og Tennkasset, og har en tanke mot katalysator evt bensinpumpe.


Mvh

FreeZZe

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 08 feb 2011, 16:01
av freezze
Hei, Ja.

Bilen er kjøpt brukt, selger påstod det er steg 1 installert av tidligere eier... men ante ikke hvilken leverandør.. er på vei til og sende epost til samtlige "kjente" og sjekke om de har vin nummer i listen sin..

Det er dog ikke mye som minner om mer enn orginal kraft i bilen da jeg hadde samme for noen år siden.
Det er også gjettet på katalysator feil, men denne er såpass dyr og bytte .. samt at den nettopp gikk gjennom eu uten avgass problem.

Selve problemet er : CE lampe blinker ved pådrag fra 5000 og bilen hakker. Turbo går dog aldri over i rødt selv ikke fra 1-2000, noe som er utgangspunktet mitt for at det evt ikke er noen form for trim i bilen sånn den er nå.


Opensid vil hjelpe meg til bedre feilsøk uansett feilkilde.. (ja.. jeg venter på ican-usb kabel for og evt kunne fikse dette selv, men det tar normalt litt tid før de shipper)



Mvh

FreeZZe

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 08 feb 2011, 16:22
av freezze
Har kjørt med BF98 på den.. før jeg fikk på ny kassett og plugger, har forsåvidt ikke stresset bilen veldig etterpå.. og jeg må vel inrømme at jeg heller finner flere feil enn og måtte ut med penger til en kat.. den er jo dyr... og tidligere eier var ikke veldig klar for en total fiks på 15K for tennkasset/plugger og kat. uten at verkstedet kunne garantere at kat'n var siste som måtte til. men gikk med på 5K for kassetten og pluggene på hans del av regningen.

Men takk for info om programeringen av måleren.

Mvh

Vidar

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 08 feb 2011, 17:29
av Ingvar N629
Måleren skal jo originalt gå inn på rødt på en aero.

Jeg tipper på LMM og/eller defekte blå enveisventiler, evt en luftlekkasje en plass mellom LMM og innsug slik at LMM måler feil. Misfire kommer oftest pga feil blanding. Skru ut pluggene og sjekk fargen, ta gjerne et bilde og post det her. Du har vel ikke åpent luftfilter?

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 08 feb 2011, 17:48
av freezze
Så.. med den informasjonen jeg postet i sted er det lite som minner om at Kat må byttes, eller er grunnlaget for problemet?.. er det evt noen måte og høre dette på ?.. lyder fra kat/eksos ved pådrag?

Kan da neppe tro at den kom til meg med åpent filter, men skal sjekke.. må bare få installert wis igjen. Husker ikke hvor alle disse slangene går/skal gå lenger.

Pluggene er jo nå nye.. samme er tennkassetten. men skal gi beskjed dersom det er samme problemet nå som det var før dette byttet..

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 08 feb 2011, 18:27
av Pål N526
Hei.

Skudd i blinde. Har lest en tråd tidligere(annet forum) om en som var plaget med missfire. etter mange sider med feilsøk, kom eier frem til at det var dårlig kontakt på jordpunktene @ innsuget. kan være verd å sjekke.

Mvh. Pål

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 09 feb 2011, 13:52
av freezze
Litt av problemet er nå at jeg ikke vet om jeg har missfire lenger, men at det kan være kat som er tett (i allefall er det den diagnosen verkstedet ga meg) .. derav ønsket om og få inn opensid før jeg evt bytter en kat som ikke behøves byttes.. også for å kunne gå på tidligere eier dersom det viser seg og være et mye større og dyrere problem.. små ting som lmm og ventiler kan jo løses uten at man trenger krangle.. men evt turbo havari kan jo fort sees å ende opp i en litt større diskusjon.

Mvh
Vidar

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 09 feb 2011, 20:49
av freezze
Etter en ny runde har jeg fått til ett pådrag (slakt nedover). Ellers er diagnosen fortsatt den samme.. sjekket løse koblinger..
Har også en lyd fra automatkasse området når bilen er kald, uavhengig om bilen står i gir eller ikke.. så jeg tviler på det er fra kassa... dette peker vel også mot Kat?.

Mvh

Vidar

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 09 feb 2011, 20:56
av Ingvar N629
Løsne på downpipen (ikke ta den helt av) og ta ett pådrag, så finner du jo ut om katalysatoren er tett eller ikke. Bråker fælt og ikke kjør mer enn du absolutt må, da det forårsaker feilmåling av lambda. Men lambdamålingen brukes ikke over en viss last, så om du er rask så den ikke rekker å adaptere seg bort så er det ikke noe problem.

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 09 feb 2011, 21:02
av Ingvar N629
Og så kan du sjekke enveisventilene, et kjapt søk på forumet ga en drøss treff, bl a denne her som beskriver bra:
viewtopic.php?f=12&t=22377

MEN ikke nødvendigvis plugg den øverste slangen fra magnetventil, bare blås i den slangen som går mot venstre fra T-korset som sitter på nevnte slange, kan du blåse så er ventilen defekt, er den tett mot blås så er den ok. Samme med slangen fra bak på spjeldhuset.

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 09 feb 2011, 22:33
av freezze
Da prøvde jeg og blokke den øverste slangen (dog med en lang skrue uten klemme) men det ble ikke noen forskjell.. den blinker på ce ved pådrag ca på 4500-5000 (kanskje dog et innbilt høyere trykk tidligere), Jeg prøvde og se på slangen men så ikke noe t-stykke.. og blåse rett i slangen jeg dro ut gikk helt fint.


Mvh

Vidar

Re: OpenSid (Oslo)

Lagt inn: 09 feb 2011, 23:40
av freezze
Rettelse, kan se ut som om bilen bare trengte og få litt pes på tomgang og litt hard kjøring med slangen tettet. Problemet virker i allefall borte... så da skal vel jeg bytte et par ventiler tenker jeg.
Takk for hjelpen så langt. Sier i fra her om det ikke virker på sikt..
(jeg vil dog fortsatt gjerne ha noen med canusb til og fikse opensid :)

Mvh

Vidar