Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
katarn
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 27 apr 2009, 09:49
Medlemsnummer: N1678
Navn: Magnus Vestli
Bil: Saab 9-3 2.0t 2002
Sted: Trondheim/Årnes

Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av katarn » 10 feb 2011, 16:20

Halloen!

Har en ny Saab kamerat som sliter med 9-5en sin. Han har nok vært litt uoppmerksom på oljenivå ( :roll: ) og etterfylte i dag etter at lampa begynte å lyse. Problemet nå er at bilen ryker værre enn en et santhansbål og motoren høres ikke sunn ut (Type mye tikking). Han sier også at han har i en lengre periode sliti med at bilen omtrent har kvelt seg selv når han har etterfylt olje, men at det har gitt seg etterhvert.

Han etterfylte 2 liter ista, men da jeg kom og så på den fikk jeg ikke utslag på pinnen engang. Fant heller ikke noe olje i kjølevannet.

Gjelder som nevnt i emnet en 9-5 2.0t my02.

På forhånd takk!
Saab 9-3 2.0t '02 - Studentvogna

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av wollis » 10 feb 2011, 16:41

Vet du når turboen ble byttet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av Ingvar N629 » 10 feb 2011, 16:53

wollis skrev:Vet du når turboen ble byttet?
Skal ikke se bort ifra at den har skylda, men når den har vært tørr for olje og den høres ut som den gjør så er det nok bare å kaste hele motoren og montere nytt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av Paradigm N558 » 10 feb 2011, 17:08

Høres mistenkelig mye ut som rådebank ja :(
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
katarn
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 27 apr 2009, 09:49
Medlemsnummer: N1678
Navn: Magnus Vestli
Bil: Saab 9-3 2.0t 2002
Sted: Trondheim/Årnes

Re: Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av katarn » 10 feb 2011, 17:12

Turboen visste han ikke. Har ikke bilen foran meg nå, så får ikke sjekka no papirer heller.

Hmm.. Høres mer ut som ventiltikk enn rådebank. Men nå skal ikke jeg skryte på meg verdens beste "motorører" :P
Saab 9-3 2.0t '02 - Studentvogna

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av Ronny_N169 » 10 feb 2011, 18:17

Ta av downpipen og sjekk turboen. Det hender det rett og slett blir for lite olje til toppen om lagrene til turboen er totalt utslitt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av Dopus » 12 feb 2011, 04:26

TURBO.....hvis det ser ut som dirty tricks fra flåklypå så er det temmlig sikkert at turboen er kaputt. Ikke kjør med bilen før dere har funnet ut hva det er. Som nevnt skru ned downpipen fra turboen og kjenn om det er slark i akslingen til turboen. Det skal ikke være noe særlig slark her.

Annet tips, ta av trykkrøret som går inn på gasspjerldet og sjekk om det er mye olje her. Eventuelt ta av slangen som går fra intercooler til trykkrør. Fra intercooleren rant det ut olje når min oljetetning/simmering i turoben tok kvelden. men IKKE kjør med bilen eller helst unngå å starte den før det er tilstreklig med olje på motoren.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
katarn
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 27 apr 2009, 09:49
Medlemsnummer: N1678
Navn: Magnus Vestli
Bil: Saab 9-3 2.0t 2002
Sted: Trondheim/Årnes

Re: Saab 9-5 2.0t my02: Ekstremt oljeforbruk og mye røyk

Legg inn av katarn » 12 feb 2011, 13:26

Takk for gode svar!

Skal se om ikke vi bruker søndagen på å sjekke litt. Nå skal det sies at ingen av oss er mekanikere, men det er vel begrensa hvor komplisert det er å sjekke?! Veit sånn nogenlunde hvor ting sitter ihvertfall :P
Saab 9-3 2.0t '02 - Studentvogna

Svar