Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 14 feb 2011, 14:41
Min 2000 modell 2,3 9-5 nekter å starte.
Den gikk i går, og har startet og gått som en klokke i hele vinter.
Når jeg skulle starte imorges startet den nesten! Den tenner, men aldri nok til at den fyrer.
Turteller beveger på seg når den tenner. Men står i ro ellers.
Siden det er 10 minus ute og nesen renner er det vanskelig å kjenne om det lukter svidd fra tennkassetten.
Lyser også en stor rød trekant midt i dashbordet!

Sist redigert av
Helge den 23 feb 2011, 14:42, redigert 1 gang totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 14 feb 2011, 15:20
Hvor holder du til i norge? Høres ut som at du er manko på bensintrykk ut i fra det du beskriver.
Ta opp baksetet og hør om pumpa i det heletatt går. Om den gjør det, så kan det fortsatt være feil. Slangene på armaturet kan sprekke om de ikke er montert rett eller om det er dårlige slanger(i tilfellet hvor pumpa er byttet da)
Ellers kan det være:
veiakselgiver(lite trolig da turteller beveger på seg)
tennkassett(prøvebytt med en annen)
plugger(billig feilsøking)
se samtidig om du ser noen unormaliteter i motorommet. dvs. løse slanger. olje- /bensinsøl
Har merket i 2000 sw til aero at om det er en -11 ish, så har bilen litt problemer med å starte.
Gi tilbakemelding hvor du holder til, så kan det være at en person med tech er like rundt hjørnet:)
Mvh. Pål
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 14 feb 2011, 15:31
Bor på Hedmark.
Jeg hører bensinpumpen. Så da regner jeg med at det ikke er den. Men skal ut en tur å sjekke trykket for å være på den sikre siden. Sjekker også slangene.
Veivakselgiver er som du sier lite trolig pga bevegelse i turteller.
Tennkassett er jo mulig. Men skal den tenne da? Jeg trodde at de enten var død eller levende!
Pluggene er ganske nye. Men kan jo bytte.
Løse slanger har jeg sjekket. Men kan jo har oversett noen. Er ikke så veldig kjent nedi motorrommet da bilen har gått som en klokke i 2,5 år.
I vinter har det variert mellom +5 og -26 og den har startet hver eneste gang uten problem.
EDIT: Bensinpumpen er jeg litt usikker på. Når jeg trykker på ventilen kommer det bensin. Ingen sprut. Skal det sprute? Når jeg prøver å starte så tenner den, men starter ikke, bare nesten. Etter 2-3 forsøk er den helt død og tenner ikke i det hele tatt. Du nevnte olje. Når jeg startet bilen igår hadde den stått en stund. Rygget ca 5 meter og det lå en tynn stripe med olje på snøen. Det har vært en liten oljelekkasje siden jeg kjøpte den. Så den har alltid dryppet litt.
Det smeller også litt i eksosanlegget etter noen runder på starter.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 14 feb 2011, 18:14
Tror nok det smarteste er å begynne med de tinga som er lett... prøvelån en annen t7-kasett og skjekk/bytt plugger...
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 14 feb 2011, 18:25
skal være trykk i fuel systemet ja. Jeg har aldri testet den ventilen selv, men regner med at det skal skyte ut om alt er normalt(kan noen av- /bekrefte?). Om du ikke får nok trykk, så får ikke bilen nok fuel til start. Har pumpen noen gang vært byttet? Dette symptomet ligner veldig på Daniel(9k) sitt da det var en sprekk i slangen i pumpaarmaturet inne i tanken..
som henrik her sier, prøvebytt tennkasset i første omgang. det er letteste start på feilsøk
Mvh. Pål
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 14 feb 2011, 20:11
Hei Helge, jeg har ekstra kassett og veivakselgiver her på Søre Ål, like nordafor fylkesgrensa. tlf nr i profilen min.

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 14 feb 2011, 21:55
Pumpen har vært byttet. Så det kan være slangene. For når jeg starter bilen starter den nesten. På 3 og 4 forsøk tenner den overhodet ikke. Og det skal vel være 3 bar i fuelrailen. Så kanskje det er pumpe/slange.
Men jeg begynner med tennkassett. Har snakket med Tore og han har en. Men den var litt langt unna. Så jeg ringer til Børre imorgen.
Takker for innspill så langt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 feb 2011, 06:52
Det er normalt sett tennkassett, bensinpumpe (eller manglende trykk pga filter eller slanger) eller veivakselgiver, men dersom spjeldhuset står i limp home så kan den bli tungstartet. Hører du noe som minner om et rele som tikker noen ganger når du skrur på tenninga? Spjeldet kan resettes manuelt, se tråd i FAQ. Kan også være andre ting, men start med det enkle først..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 15 feb 2011, 10:55
Jeg har sjekket spjeldet. Og utifra bildet i FAQ ser det ikke ut som det står i limp-home. Jeg hører heller ikke tikkingen.
Jeg mistenker bensinpumpe, slange eller filter. Som sagt så kommer det jo bensin i ventilen, og jeg er usikker på om det er nok trykk. Men siden tennkassett er tilgjengelig prøver jeg å bytte den før jeg begynner å skru.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 feb 2011, 10:57
Det skal sprute skikkelig dersom du trykker på nippelen på fuelrailen, når alt er i orden. Bensin vil det komme nesten uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 16 feb 2011, 13:44
Da var tennkassett byttet uten bedring!
Veivakselgiver er utelukket fordi turteller beveger seg? Eller skal jeg prøve å bytte?
Bensinpumpen går, og idag sprutet det bensin når jeg trykte på ventlien på fuelrailen.
Jeg trodde også at bilen faktisk skulle starte, men det var bare nesten.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 16 feb 2011, 14:03
Helge skrev:Da var tennkassett byttet uten bedring!
Veivakselgiver er utelukket fordi turteller beveger seg? Eller skal jeg prøve å bytte?
Bensinpumpen går, og idag sprutet det bensin når jeg trykte på ventlien på fuelrailen.
Jeg trodde også at bilen faktisk skulle starte, men det var bare nesten.
Stikk innom saab og få målt trykket i fuelrail, så slipper du å ta ut pumpa.
Om der er så hjelpsomme da
Mvh. Pål
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 16 feb 2011, 15:47
Ja har ringt til Saab. Men de holder til 3 mil unna.
Men vi ble enige om at jeg setter bilen på en henger og tar meg en tur så setter de diagnoseutstyr på den.
De er greie på Saab på Lillehammer.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 16 feb 2011, 16:17
Hvis det har vært store variasjoner i temperatur så kan det jo kanskje være kondens, men skulle ikke tro at den oppfører seg slikt da. Tipper det er brenselssystemet som kødder, bensinpumpe,slanger eller filter.
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 16 feb 2011, 18:56
Det er mistanken min også. Har derfor fylt på mere bensin. Uten at det hjalp. Kondens skal vistnok være vanskelig å få til på disse bilene.
Men siden jeg får rød trekant ligger det jo noen feilkoder inne. Greit å få lest dem ut.
Ingen i nærheten som besitter utstyr for lese ut dette? Betaler selvfølgelig bensin og cola.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.