1991 saab 9000 2,3 turbo Nytt problem! hjelp!
Moderator: Moderatorer
1991 saab 9000 2,3 turbo Nytt problem! hjelp!
heisann !
jeg har fått en del problemer med min saab 2.3 turbo automat.
den er trimmet med steg 3 speedparts, jr eksos, racekat og jr åpent filter...
2. januar raste turboen pga kjørt med alt for høyt ladetrykk(1.7kg) over lengere tid..
den ble byttet for en uke siden, og oppdaget at justering av wastegate til GLT ikke begrenset trykket, så i går byttet jeg magnetventilen(mekonomen del). det hjalp. makset 1.2 kg etter dette, noe som stemmer etter speedparts specs og oppførte seg eksemplarisk.
MEN,
på vei til jobb idag, fylte jeg på 98 som jeg pleier, omega dyserens og tok et lite drag når jeg kom ut på veien, så plutselig ville den ikke lade noe mer enn 0.1 før den kutter. check engine lampa har også begynt å lyse. Noen ganger kommer den når jeg starter og slukker etter en liten stund, noen ganger blir den vedvarende.(har testa noen ganger)
når jeg såvidt passerer 0.1 i ladetrykk kommer det en lyd som kan virke som frese lyd og bilen "fusker".
hvis jeg kjører "vanlig" går den reint og pent, men da altså under 0 på ladetrykksmåleren.
har søkt rundt på forumet og lest mye, testa å ta ut kontakta til MV, testa den gamle, men ingen ting fungerer.
hjelp!
jeg har fått en del problemer med min saab 2.3 turbo automat.
den er trimmet med steg 3 speedparts, jr eksos, racekat og jr åpent filter...
2. januar raste turboen pga kjørt med alt for høyt ladetrykk(1.7kg) over lengere tid..
den ble byttet for en uke siden, og oppdaget at justering av wastegate til GLT ikke begrenset trykket, så i går byttet jeg magnetventilen(mekonomen del). det hjalp. makset 1.2 kg etter dette, noe som stemmer etter speedparts specs og oppførte seg eksemplarisk.
MEN,
på vei til jobb idag, fylte jeg på 98 som jeg pleier, omega dyserens og tok et lite drag når jeg kom ut på veien, så plutselig ville den ikke lade noe mer enn 0.1 før den kutter. check engine lampa har også begynt å lyse. Noen ganger kommer den når jeg starter og slukker etter en liten stund, noen ganger blir den vedvarende.(har testa noen ganger)
når jeg såvidt passerer 0.1 i ladetrykk kommer det en lyd som kan virke som frese lyd og bilen "fusker".
hvis jeg kjører "vanlig" går den reint og pent, men da altså under 0 på ladetrykksmåleren.
har søkt rundt på forumet og lest mye, testa å ta ut kontakta til MV, testa den gamle, men ingen ting fungerer.
hjelp!
Sist redigert av JonOla den 22 jun 2011, 20:36, redigert 1 gang totalt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Det kan jo være dårlig bensin da. Ellers så sjekk for lekkasjer? Enten i trykkrør eller sugerør. Eller at wastegate-staget har fallt av...
Kan jo også være DI eller plugger..?
Kan jo også være DI eller plugger..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
kan dårlig bensin gi deisse symptomene? visste jeg ikke.. helle på kondensfjerne og/eller oktanbooster da evt..
må gå enda mer nøye for å se om over evt feil på trykk og vakumslanger etter jobb idag, tenkte coolern har sprekt men den har gått lenge med overtrykk så syns det er rart hvis den ryker nå som trykket har blitt regulert ned..
plugga bytta jeg før jul og siden bilen har stått i over en måned jmf turboras er vel de okay..
burde ikke bilen stoppa helt hvis DI var defekt???
må gå enda mer nøye for å se om over evt feil på trykk og vakumslanger etter jobb idag, tenkte coolern har sprekt men den har gått lenge med overtrykk så syns det er rart hvis den ryker nå som trykket har blitt regulert ned..
plugga bytta jeg før jul og siden bilen har stått i over en måned jmf turboras er vel de okay..
burde ikke bilen stoppa helt hvis DI var defekt???
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
ryker det veldig ved pådrag...?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Sjekk at slangen til MAP-sensoren er på, og at den er hel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
når jeg skulle start etter jobb idag, bilen hadde stått i seks timer ca, ruser motoren seg opp til 2500 rpm et halvt sekund og dør..
tok ut kontakta til lmm og da går den på tomgang men ikke på alle sylindrene...
noen forslag til løsning på alle problemene...??????
veldig surt at dette skjer, bilen er shina med ny turbo, nylig eu ok og mye slitedeler er byttet for at alt skal være perfekt med tanke på at jeg skulle selge den, liker ikke tanken på å selge noe som ikke er 100%, så nå blir det ikke salg før jeg veit at alt er i orden..
tok ut kontakta til lmm og da går den på tomgang men ikke på alle sylindrene...
noen forslag til løsning på alle problemene...??????
veldig surt at dette skjer, bilen er shina med ny turbo, nylig eu ok og mye slitedeler er byttet for at alt skal være perfekt med tanke på at jeg skulle selge den, liker ikke tanken på å selge noe som ikke er 100%, så nå blir det ikke salg før jeg veit at alt er i orden..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Den har LMM? Hvilken årsmodell er dette?
EDIT: ser nå at det står 1991 i topic, så glem MAP-sensoren. Sjekk for luftlekkasjer som Arve nevner lenger opp, start med det enkle og billige først.
EDIT: ser nå at det står 1991 i topic, så glem MAP-sensoren. Sjekk for luftlekkasjer som Arve nevner lenger opp, start med det enkle og billige først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Har bilen TCS?
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
bilen har ikke TCS nei!
kan et tett bensinfilter gi symptomene jeg sliter med?
kan et tett bensinfilter gi symptomene jeg sliter med?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Kan hende du har blåst gavlene på intercooleren. De tåler ikke all verden av trykk, og 1,7bar er i "overkant".
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
det har jeg ikke titta så nøye på faktisk, skal gå over coolern i morra!
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Skyter fra hofta her, men kan det åpne luftfilteret ha noe å si?
Det blir visst sterkt frarådet har man forstått. Spesielt sammen med LMM?
Det blir visst sterkt frarådet har man forstått. Spesielt sammen med LMM?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Åpent filter er vel frarådt på flere systemer, sjekk om turboen ser fin ut på turbinene da det kan komme inn større partikler med open air enn med vanlig luftfilter. Men det er vel større sannsynlighet at ICen er gåen som er nevnt..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 442
- Navn: Bent Roger Hanssen
- Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
- Sted: Namsos
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
Sjekk GLT... Kan være wastegate`n som tuller.
Det med at bilen ruser seg opp og dør: Ta ut alle plugger og sjekk stift-gap... har du kjørt med for høyt trykk så kan det hende at gapet har forandret seg pga. varmen som da oppstår i sylindrene... Kan hende at du må bytte pluggene igjen
Men freselyd tyder på lekkasje på luftslanger....
Det med at bilen ruser seg opp og dør: Ta ut alle plugger og sjekk stift-gap... har du kjørt med for høyt trykk så kan det hende at gapet har forandret seg pga. varmen som da oppstår i sylindrene... Kan hende at du må bytte pluggene igjen
Men freselyd tyder på lekkasje på luftslanger....
SAAB 9000 2.3T 91m.
SAAB 9-5 2.0t 06m.
SAAB 9-5 2.0t 06m.
Re: 1991 saab 9000 2,3 turbo problemer
bilen går med lmm kontakten koblet ut, tyder dette på defekt lmm?
titta på intercoolern og skovlene ser hele ut, men kan se ut som det KAN være hull ca midt på... liten oljeflekk der, typisk etter turboraset, som har "trekt" ut...
titta på intercoolern og skovlene ser hele ut, men kan se ut som det KAN være hull ca midt på... liten oljeflekk der, typisk etter turboraset, som har "trekt" ut...