skifte register - Saab 9000t m97 /Handleliste
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
skifte register - Saab 9000t m97 /Handleliste
Hei
skal skifte girkasse og clutch snart.
så jeg tenkte egentlig å bare ta ut motoren å få skifet register i samme slengen. Tenker det er påtide når bilen har gått 350k snart.
Hva er det egentlig jeg må handle inn for å skifte registret? skal handle fra Speedparts. Noe andre tips på hva jeg burde gjøre sammtidig?
skal skifte girkasse og clutch snart.
så jeg tenkte egentlig å bare ta ut motoren å få skifet register i samme slengen. Tenker det er påtide når bilen har gått 350k snart.
Hva er det egentlig jeg må handle inn for å skifte registret? skal handle fra Speedparts. Noe andre tips på hva jeg burde gjøre sammtidig?
Sist redigert av Larisss den 27 feb 2011, 22:07, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: skifte register - Saab 9000t m97
For og bytte register trenger du bare og kjøpe det settet de har på Speedparts, det gjorde jeg, ble som nytt. Men har du tenkt og bruke balanseakslene da? Jeg tok vekk kjeda til de, samt fjernet strammeren og lagde en plate for og blokkere oljetilførselen til den.
Samtidig så bytta jeg simring i bakkant av veiv, glemte selvsagt den som står på registersiden. Toppakning, toppdekselpakning, ny pakningsmasse på bunnpanne og rengjøring av bunnpanne innvendig samt oljesila og multirem med nye løpehjul.
Alt av det sistnevnte er veldig enkelt og ta samtidig som motoren er ute.
Samtidig så bytta jeg simring i bakkant av veiv, glemte selvsagt den som står på registersiden. Toppakning, toppdekselpakning, ny pakningsmasse på bunnpanne og rengjøring av bunnpanne innvendig samt oljesila og multirem med nye løpehjul.
Alt av det sistnevnte er veldig enkelt og ta samtidig som motoren er ute.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Kjøper du registersett fra Saabforhandleren til 9-5, så er alt du trenger unntatt to drev til balanseakslingene med der, de passer nemlig ikke overens. I det settet er også simring til veiva på registersiden med (passer 9000), samt pakningssilikon og toppdekselpakning. Settet koster under 2 lapper.
Det kan være kjekt å bytte toppakning og simring på svinghjulssiden samtidig, og gjerne også vannpumpe.
Det kan være kjekt å bytte toppakning og simring på svinghjulssiden samtidig, og gjerne også vannpumpe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Takker for svar. er det settet som koster 1790kr på speedparts jeg må ha da?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: skifte register - Saab 9000t m97
9-5 settet jeg nevnte har nummer OE.4480 hos SP. Da trenger du kun drevene til balanseakslene i tillegg, evt kan du droppe balanseakslene, og da kan du kanskje isteden kjøpe et sett med kun kamdrivningssats. Men da kommer simring og toppdekselpakningen i tillegg. Du får regne på hva som blir billigst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: skifte register - Saab 9000t m97
[quote="Ingvar N629"]9-5 settet jeg nevnte har nummer OE.4480 hos SP. Da trenger du kun drevene til balanseakslene i tillegg, evt kan du droppe balanseakslene, og da kan du kanskje isteden kjøpe et sett med kun kamdrivningssats. Men da kommer simring og toppdekselpakningen i tillegg. Du får regne på hva som blir billigst.[/quote
Ja skal sjekke litt. Skal høre med han som skal skru om han har lyst å ta motoren ut eller ikke.
topplokkspakning har jeg liggende som må skiftes etterhvert.
men vist det bare blir å kjøpe det kittet til 9000 så er det det som koster 1790kr eller?
Ja skal sjekke litt. Skal høre med han som skal skru om han har lyst å ta motoren ut eller ikke.
topplokkspakning har jeg liggende som må skiftes etterhvert.
men vist det bare blir å kjøpe det kittet til 9000 så er det det som koster 1790kr eller?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Det går nok like raskt for han og plukke ut motoren når du skal bytte clutch uansett. Jeg brukte en time og tre kvarter på og ta ut motor sist.. Nesten det dobbelte på bare og ta ut girkassa. Så om du bytter register og alt det andre samtidig, plukk ut motor.Larisss skrev:Ingvar N629 skrev:9-5 settet jeg nevnte har nummer OE.4480 hos SP. Da trenger du kun drevene til balanseakslene i tillegg, evt kan du droppe balanseakslene, og da kan du kanskje isteden kjøpe et sett med kun kamdrivningssats. Men da kommer simring og toppdekselpakningen i tillegg. Du får regne på hva som blir billigst.[/quote
Ja skal sjekke litt. Skal høre med han som skal skru om han har lyst å ta motoren ut eller ikke.
topplokkspakning har jeg liggende som må skiftes etterhvert.
men vist det bare blir å kjøpe det kittet til 9000 så er det det som koster 1790kr eller?

Ja, mener det koster ca. 1800,- et sted for det settet til 9000.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Det går nok like raskt for han og plukke ut motoren når du skal bytte clutch uansett. Jeg brukte en time og tre kvarter på og ta ut motor sist.. Nesten det dobbelte på bare og ta ut girkassa. Så om du bytter register og alt det andre samtidig, plukk ut motor. 
Ja, mener det koster ca. 1800,- et sted for det settet til 9000.[/quote]
Ser de fleste annbefaler å ta ut motoren ja:P. Blir nok å gjøre det, så ser jeg hva man får til selv når motoren er utta bilen.

Ja, mener det koster ca. 1800,- et sted for det settet til 9000.[/quote]
Ser de fleste annbefaler å ta ut motoren ja:P. Blir nok å gjøre det, så ser jeg hva man får til selv når motoren er utta bilen.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: skifte register - Saab 9000t m97
4500kr for bare bytte av clutch og girkasse på verksted. å da står motoren i bilen. så ikke noe registerbytte.
Men har noen hobby mekanikere jeg skal høre med før jeg bestemmer meg.
Men har noen hobby mekanikere jeg skal høre med før jeg bestemmer meg.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Larisss skrev:4500kr for bare bytte av clutch og girkasse på verksted. å da står motoren i bilen. så ikke noe registerbytte.
Men har noen hobby mekanikere jeg skal høre med før jeg bestemmer meg.
Med deler? I såfall var det latterlig billig! Jeg vet det at uorginal clutch (240mm) til 9000 koster ca. 3000,- + moms hos Meca.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Det er uansett rimelig men pass nå for g... skyld på at de overhaler slaven eller bytter den i en ny orginal når de holder på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Kunne ikke vært mer enig......Tor N12 skrev:Det er uansett rimelig men pass nå for g... skyld på at de overhaler slaven eller bytter den i en ny orginal når de holder på.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: skifte register - Saab 9000t m97
Jepp kommer til å bestille repsats for slavesylinderen.Tor N12 skrev:Det er uansett rimelig men pass nå for g... skyld på at de overhaler slaven eller bytter den i en ny orginal når de holder på.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: skifte register - Saab 9000t m97 /Handleliste
Noen som kan hjelpe meg sånn att jeg ikke glemmer av noe. Skal handle på SPEEDPARTS
Clutch: Aero clutch, repsats slavesylinder.
Register: settet som har delenummer 53.1005, koster 1790kr. Har planlakt å koble bort "balanseaksel"
Girkasse: Olje,
Det er planlakt å ta ut motor. dere snakket om noe annet jeg burde skifte sammtidig som går fort.
Jeg har ikke tenkt å skifte toppakning bare topplokspakning, mest sannsynlig av med bunnpanne også.
Clutch: Aero clutch, repsats slavesylinder.
Register: settet som har delenummer 53.1005, koster 1790kr. Har planlakt å koble bort "balanseaksel"
Girkasse: Olje,
Det er planlakt å ta ut motor. dere snakket om noe annet jeg burde skifte sammtidig som går fort.
Jeg har ikke tenkt å skifte toppakning bare topplokspakning, mest sannsynlig av med bunnpanne også.
Saab 9-5 Aero, 2001mod