Oljelekkasje og vann i motorolja.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
PER B. J.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 27 mar 2008, 21:00
Medlemsnummer: N1308
Navn: Per B. Jakobsen
Bil: SAAB 9-3 2001 2.0t
Sted: Bremnes,Hordaland

Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av PER B. J. » 21 feb 2011, 23:50

Jeg har nylig fått en liten oljelekkasje på min 9-3 :( og på samme tid indikasjoner om vann i motorolja ved at det synes hvitt "skum" på peilepinnen.Jeg forstår det slik at det er mest sannsynlig at jeg har et problem med toppakningen. Den er ikke blitt kjørt varm og det minker ikke nevneverdig med vann på ekspansjonstanken.
Når det gjelder olja som lekker så er det lite men det blir noen dråper i døgnet for å si det sånn. Har ikke fått lokalisert lekken, men det drypper ned på gulvet ganske langt framme og nesten framme under radiatoren. Kan det stamme fra toppen og følge andre deler og ta veien der? Det lukter svidd olje etter å ha kjørt.
Kan dette henge sammen med hverandre eller har jeg to problem?Merker ingentig på verken ytelse, eller noe annet.
Bør jeg la vær å kjøre den? :?
Hvis noen har meninger og råd om dette setter jeg stor pris på tilbakemelding fra dere.
Per.

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av 9000-fan » 22 feb 2011, 21:28

Tipper det er "ugreier" med rør/rørene inn på turboen. Sitter ikke den like bak radiatoren?
Der går vel både olje- og vannrør kanskje?
Svilukta kan f eks være oljelekkasje ved turboen, det blir vel ganske varmt på den. Eller oljelekkasje fra toppdekselet ned på eksosmanifold evt.

Angående hvitt skum på peilepinnen, så kan vel det være begynnende topp-pakningsbrudd. Er det fin respons på gassen like etter kaldstart, eller "lugger" det noen sekunder før motoren er "med"?

Det mest akutte er vel evt lekkasje på rørene ved turboen. Kanskje. Pen kjøring kan du vel fortsette med en stund, vil jeg tro.

Bare synsing fra meg, har bare erfaring med 9000.

Brukeravatar
PER B. J.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 27 mar 2008, 21:00
Medlemsnummer: N1308
Navn: Per B. Jakobsen
Bil: SAAB 9-3 2001 2.0t
Sted: Bremnes,Hordaland

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av PER B. J. » 22 feb 2011, 22:32

Takk for innspill. Jo det er bra respons fra motoren når jeg gasser etter kaldstart,så jeg har ikke noe å utsette på det men det hadde gått med litt vann i det siste etter nærmere kontroll i dag så du har nok rett med toppakningsproblematikken.Eksosen ser ikke hvitere ut enn normalt heller. Må nok under for å lokalisere oljelekkasjen mer nøyaktig. Det er en del slanger og rør der framme og jeg har ikke nok kunnskap til å se hva som er hva med alt. Prata nettop med en kompis som har en 9000 og han kunne bekrefte det du hevder.
Jeg får se å få gjort noe med det snarest tenker jeg.

Takk i alle fall
Per.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2011, 22:44

Hvis du mistenker at du får kjølevann i olja, så kjør for all del ikke bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
PER B. J.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 27 mar 2008, 21:00
Medlemsnummer: N1308
Navn: Per B. Jakobsen
Bil: SAAB 9-3 2001 2.0t
Sted: Bremnes,Hordaland

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av PER B. J. » 22 feb 2011, 22:48

Det tar jeg til etterretning takk.
Per.

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av sveinf » 22 mar 2011, 13:55

Hei!
Fikk se denne tråden og blei litt spørrende...
Har samme hvite skum på peilepinnen når jeg tar ut den, men kjølevannet minsker ikke.
Kan dette være en form for kondens eller lignende? :?: :?: :?:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av Paradigm N558 » 22 mar 2011, 14:47

Dårlig veivhusventilasjon, søk etter veivhusventilasjon her på forumet, så finner du mye artig info
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mar 2011, 15:19

sveinf skrev:Hei!
Fikk se denne tråden og blei litt spørrende...
Har samme hvite skum på peilepinnen når jeg tar ut den, men kjølevannet minsker ikke.
Kan dette være en form for kondens eller lignende? :?: :?: :?:
"Majones" på peilepinnen er ikke uvanlig dersom du har mye småkjøring. Dette kommer av damp som kondenseres i veivhusventilasjonen og det er ikke farlig.

Har du derimot vann i olja så er det noe annet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Oljelekkasje og vann i motorolja.

Legg inn av sveinf » 22 mar 2011, 15:38

Godt å høre! :D Har nesten ikke annet enn småkjøring, blir bare en lengre tur maks 2 g/mnd. Prøver å være flink med olje- og filterskift, da!

Svar