Feil på drivstoff- og tenningssystem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Feil på drivstoff- og tenningssystem

Legg inn av sveinf » 22 feb 2011, 08:32

Hei, har vært innom vedr tilsvarende problemer/feilmeldinger tidligere, men har altså fått nye feilmeldinger, uten at bilen er vanskelig å starte eller går unormalt.
P0455, drivstofffordampingssystem stor utetthet(denne har jeg hatt før og har bytta enveisventiler, slanger og klemmer)
P0100, LMM ingen signal(byttes?)
P0102, LMM signal for lite
P1312, Tenningskretskontroll 1 avbrudd/plusskontakt(aksjon her?)
P1334, Tenningskretskontroll 2 avbrudd/plusskontakt

Hva mer bør sjekkes vedr fordampingssystemet?
Forstår at alarmer på LMM kan trigges av at det er feil andre steder i drivstoff/tenningssystem?
Tenningskretssystem; er dette selve tennkassetten og at denne må byttes? Har ved enkelte ekstreme kaldstarter merka etter noen sekunder at motor høres ut til å dø i et halvt sekund(ca), for så å gå normalt igjen. Kan dette være et såkalt avbrudd? Motor fusker ellers overhodet ikke.
Tips for rekkefølge og aksjoner hadde vært suverent!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil på drivstoff- og tenningssystem

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2011, 08:36

Legg inn link til den forrige tråden, hvis du finner den igjen. Ser det er samme feilene som sist, hva har du gjort for å utbedre dem, hvilke verdier er lest ut osv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil på drivstoff- og tenningssystem

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2011, 09:38

sveinf skrev: P0455, drivstofffordampingssystem stor utetthet(denne har jeg hatt før og har bytta enveisventiler, slanger og klemmer)
P0100, LMM ingen signal(byttes?)
P0102, LMM signal for lite
P1312, Tenningskretskontroll 1 avbrudd/plusskontakt(aksjon her?)
P1334, Tenningskretskontroll 2 avbrudd/plusskontakt
P0455 trykksett EVAPsystemet og se hvor det lekker... evt kan du prøve sw til motorstyringen som ikke er av av LEV-type (low emission vehicle), da settes ikke den koden.

P0100 og P0102: LMM sjekk matespenning mellom pin 1 og 2, skal være ca 5 V. Sjekk ledningsnett. Er alt i orden så bytt LMM.
Feilkodene indikerer null avlesning fra LMM dvs styresystemet adapterer ikke.

P1312/P1334 Sjekk ledningsnett, prøvebytt tennkassett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Feil på drivstoff- og tenningssystem

Legg inn av sveinf » 05 mar 2011, 20:22

Hei, da har gutta på verkstedet trykksatt innsugsida av manifold, fant ingen utettheter, så LMM er bytta. Lampa lyser ikke lenger og kjerra går fint! :D :D Så håper jeg dette varer. Takk for tips, Ingvar-guru! :D

Svar