Side 1 av 1

M92 9000 2,3 - Problemer å skifte drivknutemansjett

Lagt inn: 01 mar 2011, 20:26
av PerH N1870
Jeg prøver å skifte mansjetten på drivknuten siden den er blitt relativt morken. Jeg har tatt vekk mansjetten, løsnet opphengskula og styrestaget slik at fjærbenet henger løst (skive, calliper, hjullager og drivknute henger fortsatt på fjærbenet). Hjulmutteren er fortsatt på. Jeg mener det skal gå an å skifte mansjett uten å fjerne hjulmutteren og demontere hele drivknuten.
Men, jeg får ikke løsnet akslingen fra drivknuten.
Jeg har gjort dette før og jeg mener det skal gå an uten å løsne hjulmutteren, men nå står jeg fast og trenger råd.
Akslingen er tredd inn på drivkuten og der sitter en låsering. Denne låseringen må presses ut av sporet med en låsringtang og da trodde jeg at det skal gå an å trekke akslingen og drivknuten fra hverandre.
Det virker på meg som noe sitter en eller annen plass.

Finnes det noen gode råd ? Eller må jeg gå veien om å løsne hjulmutteren, :? :?

Re: M92 9000 2,3 - Problemer å skifte drivknutemansjett

Lagt inn: 01 mar 2011, 21:18
av Tor N12
Det er fysisk mulig å gjøre det slik du beskriver men det er ekstremt vanskelig..
Orginalt så sitter det også lim i splinesen på selve akslingen, dermed så sitter den godt. Det er jo også vanskelig å få låseringen til å slippe hele veien rundt når du lar akslingen stå på bil.

Jeg bruker normalt å ta akslingen av. Om det ikke har vært skiftet knute på den tidligere så bruker jeg å banke akslingen litt inn i knuten for å få limet til å slippe, kjenner du at den ikke er limt fast så må man jo rett og slett bare prøve å åpne låseringen og lirke akslingen ut.

Re: M92 9000 2,3 - Problemer å skifte drivknutemansjett

Lagt inn: 01 mar 2011, 22:33
av PerH N1870
Tor N12 skrev:Det er fysisk mulig å gjøre det slik du beskriver men det er ekstremt vanskelig..
Orginalt så sitter det også lim i splinesen på selve akslingen, dermed så sitter den godt. Det er jo også vanskelig å få låseringen til å slippe hele veien rundt når du lar akslingen stå på bil.

Jeg bruker normalt å ta akslingen av. Om det ikke har vært skiftet knute på den tidligere så bruker jeg å banke akslingen litt inn i knuten for å få limet til å slippe, kjenner du at den ikke er limt fast så må man jo rett og slett bare prøve å åpne låseringen og lirke akslingen ut.
Tor, tusen takk for gode tips og råd. Du er god å ha i nøden :)
Da vet jeg hva som må til for å komme videre.