SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 27
- Registrert: 08 mar 2011, 19:05
- Navn: Roy Anders Tollåli
- Bil: SAAB 9-5 2.0t 2000 modell
- Sted: Mo i Rana
SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang
Har nettopp kjøpt min andre saab. Denne gang en 9-5 estate 2.0turbo. Bilen er velholdt og veivhusventilasjon er byttet. Register er byttet + mye mere før jeg kjøpte bilen. Problemet er når bilen står å går på tomgang så høres en passe høy pipelyd nesten som plystring fra området rundt reimen som går på siden av motoren. Når jeg bøyer meg ned mot høyre forhjul høres lyden enda mere. Bilen går normalt, med fint ganglage. Er det reimen og eller hjulene eller lagre rundt dynamoen?
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang
My 2 cents:
Det kan vere sila i bunnpanna som er tett, isåfall burde gjerne oljetrykket vere lavt. Dersom dette er tilfelle, bør du sleppe ned bunnpanna og reingjere bunnpanne + sil.
Men, for all del. Det kan vere lager til hjulene til multireima også ja, dei lager også ulyd når dei er blitt modne for bytte.
Det kan vere sila i bunnpanna som er tett, isåfall burde gjerne oljetrykket vere lavt. Dersom dette er tilfelle, bør du sleppe ned bunnpanna og reingjere bunnpanne + sil.
Men, for all del. Det kan vere lager til hjulene til multireima også ja, dei lager også ulyd når dei er blitt modne for bytte.
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang
Det bør gjøres uansett når man handler en 9-5 fra før 2004. Og modellene etter 2004 også for den saks skyld, oljeskiftintervallene ble forlenget samtidig som motoren ble endretKarl N1641 skrev: Det kan vere sila i bunnpanna som er tett, isåfall burde gjerne oljetrykket vere lavt. Dersom dette er tilfelle, bør du sleppe ned bunnpanna og reingjere bunnpanne + sil.

Har sett mange "velholdte" motorer med oppgradert veivhusventilasjon være potte tette av koks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang
Hei.
Enig karl og ingvar. Ta ned bunnpanna for rens og inspeksjon. Du kan også ta av toppdekselet og blåse/brenne det rein for koks.
ang. hylinga. Det kan være "lageret" på vannpumpa som lager lyd også.
Vil bare anbefale deg å kjøpe nye løpehjul og sjekke om det er de først. Ikke så vanskelig å bytte heller.
Mvh. Pål
Enig karl og ingvar. Ta ned bunnpanna for rens og inspeksjon. Du kan også ta av toppdekselet og blåse/brenne det rein for koks.
ang. hylinga. Det kan være "lageret" på vannpumpa som lager lyd også.
Vil bare anbefale deg å kjøpe nye løpehjul og sjekke om det er de først. Ikke så vanskelig å bytte heller.
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]