SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ratollal
Innlegg: 27
Registrert: 08 mar 2011, 19:05
Navn: Roy Anders Tollåli
Bil: SAAB 9-5 2.0t 2000 modell
Sted: Mo i Rana

SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang

Legg inn av ratollal » 08 mar 2011, 19:15

Har nettopp kjøpt min andre saab. Denne gang en 9-5 estate 2.0turbo. Bilen er velholdt og veivhusventilasjon er byttet. Register er byttet + mye mere før jeg kjøpte bilen. Problemet er når bilen står å går på tomgang så høres en passe høy pipelyd nesten som plystring fra området rundt reimen som går på siden av motoren. Når jeg bøyer meg ned mot høyre forhjul høres lyden enda mere. Bilen går normalt, med fint ganglage. Er det reimen og eller hjulene eller lagre rundt dynamoen?

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang

Legg inn av Karl N1641 » 09 mar 2011, 10:10

My 2 cents:

Det kan vere sila i bunnpanna som er tett, isåfall burde gjerne oljetrykket vere lavt. Dersom dette er tilfelle, bør du sleppe ned bunnpanna og reingjere bunnpanne + sil.

Men, for all del. Det kan vere lager til hjulene til multireima også ja, dei lager også ulyd når dei er blitt modne for bytte.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mar 2011, 10:16

Karl N1641 skrev: Det kan vere sila i bunnpanna som er tett, isåfall burde gjerne oljetrykket vere lavt. Dersom dette er tilfelle, bør du sleppe ned bunnpanna og reingjere bunnpanne + sil.
Det bør gjøres uansett når man handler en 9-5 fra før 2004. Og modellene etter 2004 også for den saks skyld, oljeskiftintervallene ble forlenget samtidig som motoren ble endret #-o

Har sett mange "velholdte" motorer med oppgradert veivhusventilasjon være potte tette av koks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: SAAB 9-5 Pipelyder på tomgang

Legg inn av Pål N526 » 09 mar 2011, 10:49

Hei.

Enig karl og ingvar. Ta ned bunnpanna for rens og inspeksjon. Du kan også ta av toppdekselet og blåse/brenne det rein for koks.

ang. hylinga. Det kan være "lageret" på vannpumpa som lager lyd også.

Vil bare anbefale deg å kjøpe nye løpehjul og sjekke om det er de først. Ikke så vanskelig å bytte heller.

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar